פיצויים לדוגמה לפי חוק הגנת הצרכן

פיצויים לדוגמה

אם נקשרה עסקה בין הצרכן לעוסק, והעוסק הפר בקשר לאותה עסקה אחת מההוראות שנקבעו בחוק הגנת הצרכן כמזכות בפיצוי לדוגמה, הצרכן זכאי לתבוע מהעוסק פיצויים לדוגמה. פיצויים לדוגמה הם פיצויים שאינם תלויים בנזק, כלומר כדי לזכות בפיצוי לדוגמה הצרכן יצטרך להוכיח שהעוסק הפר את הוראות חוק הגנת הצרכן, אבל לא יצטרך להוכיח את גובה הנזק שנגרם לו.

החוק קובע כי בקביעת גובה הפיצוי לדוגמה, בית המשפט לא יתחשב בגובה הנזק שנגרם לצרכן בשל הפרת הוראות החוק, אלא יתחשב בכמה שיקולים אחרים:

  1. אכיפת החוק והרתעה מפני הפרתו.
  2. עידוד הצרכן למימוש זכויותיו.
  3. חומרת ההפרה, היקפה הכספי ונסיבותיה.
  4. שווייה הכספי של העסקה שבקשר אליה בוצעה ההפרה.
  5. ההיקף הכספי של עסקי העוסק.
  6. גובה הקנס הקבוע בחוק הגנת הצרכן בשל ההפרה.

מכאן שסכום הפיצויים לדוגמה שבית המשפט רשאי לפסוק יכול להיות גבוה יותר מהנזקים שנגרמו בפועל לצרכן, בהתחשב בשיקולים אלה.

חשוב להדגיש כי לא בכל הפרה של חוק הגנת הצרכן זכאי הצרכן לפיצויים לדוגמה. בסעיף 31 לחוק מפורטת רשימה ארוכה של מקרים שבהם הצרכן רשאי לתבוע פיצויים לדוגמה.

 

 

המידע המובא במדריך זה הוא מידע כללי בלבד, הוא אינו תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ללא ייעוץ מתאים.

המידע במדריך מעודכן בהתאם להוראות החוק והתקנות עד לחודש יוני 2023.

הנוסח המחייב הוא נוסח החוק והתקנות.