אחריות ושירות

אחריות ושירות

אחרית

העוסק חייב לספק תעודת אחריות למוצרים שונים, ובהם מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים שמחירם לצרכן גבוה מ-150 ₪. צווים שניתנו קובעים, בין היתר, את טיב השירות שחובה על העוסק לתת במסגרת האחריות, את המועדים שבהם חייבים נותני האחריות להיענות לקריאת הצרכן, את משך הזמן שעל הצרכן להמתין בביתו לבוא אנשי השירות ואת חובת העוסק להחזיר חלפים. קיימים מוצרים שלגביהם יש חובת מתן אחריות למשך שנה מיום מסירת המוצר לצרכן או ממועד התקנת המוצר, לפי המאוחר מביניהם. כמו כן, בתקנות נקבעו אמות מידה לשירות לאחר מכירה בנוגע למוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים שמחירם עולה על 150. ₪ בתקנות האמורות נקבעה גם חובת היצרן לספק חלקי חילוף למוצרים הרלוונטיים, לתקופה מסוימת ובתנאים שנקבעו בתקנות. נקבעה גם חובה לקיים תחנות שירות בירושלים, בתל אביב-יפו, בחיפה ובבאר שבע או בסביבתן הקרובה, ולתקן את הדרוש תוך פרק זמן מוגדר.

כמו כן נקבע כי עוסק המוכר לצרכן מוצר עם תעודת אחריות, ידביק על המוצר מדבקה או ימסור לצרכן מדבקה לשם הדבקתה על המוצר, הכוללת לפחות את מועד תום תקופת האחריות המלאה ומועד תום תקופת האחריות המוגבלת, אם ישנה, כך שהצרכן לא יידרש להציג תעודת אחריות כתנאי למימוש האחריות. עוסק רשאי להשתמש במספר סידורי או במספר זיהוי ייחודי במקום במדבקת אחריות, בתנאי שיאפשר לצרכן לבדוק באינטרנט, בשיחת טלפון שאינה כרוכה בתשלום או במסרון את מועד תוך תקופת האחריות לפי המספר הסידורי או מספר הזיהוי הייחודי, ובתנאי שלא ידרוש מהצרכן תעודת אחריות כתנאי למימוש האחריות.

כאשר צרכן מתכוון לרכוש מוצר כלשהו, טוב יעשה אם ידרוש מן העוסק לראות מראש גם את תעודת האחריות שתינתן למוצר. כך יוכל לדעת מה כלול באחריות ומה לא כלול בה, ולהביא זאת בחשבון בהחלטה אם לרכוש את המוצר.

יש לזכור כי הוראות אלה לגבי אחריות לאחר מכירה עוסקות באחריות שחובה על העוסק לתת על פי חוק. אם העוסק העניק למוצר אחריות מורחבת מעבר לתקופה שנקבעה בחוק, יחולו לגבי התקופה של האחריות המורחבת התנאים שנקבעו בתעודת האחריות המורחבת. לתקופת אחריות ארוכה יחסית, כפי שנוהגים לתת עוסקים כדי לשכנע צרכנים לרכוש מהם מוצרים, יש גם משמעות כספית, שכן לגבי כל שנה שבה כבר לא תינתן אחריות יצטרך הצרכן לשלם בנפרד עבור השירות. לכן כדאי לשקלל נתון זה במחיר המוצר, ולהתחשב בכך בעת ההחלטה הסופית. ואולם, יש לבדוק היטב אם אחריות מורחבת כזו היא אכן משתלמת, או שהיא מוגבלת בתנאים שונים ההופכים אותה לבלתי כלכלית (כגון הגבלת האחריות למנוע בלבד, גביית תשלום בגין ביקורי טכנאי או חלקים וכיו"ב).

 

 

שירות ומימוש אחריות

בנוגע למוצרים הביתיים המפורטים להלן נקבע כי תיקון שלהם ייעשה בבית הצרכן, ונקבע פרק זמן להשלמת התיקון מרגע הקריאה: מקררים ומקפיאים (יום), כיריים לבישול (גז וחשמל; יומיים), מכונות כביסה, מזגנים, תנורי הסקה, תנורי בישול ואפייה, מקלטי טלוויזיה שגודלם עולה על 20 אינטש, מדיחי כלים ומייבשי כביסה (שלושה ימים).

המועד למתן שירות

בחוק הגנת הצרכן נקבע כי לצורך מתן שירות בבית הצרכן, על נותן השירות לתאם את המועד ואת שעת הביקור של טכנאי או נציג אחר מטעמו עם הצרכן. לעניין זה, נותן שירות הוא מי שמחוייב לתת שירות:

א. לשם קיום חובות נותן השירות בתקופת אחריות (למשל: תיקון מוצר שהתקלקל בתקופת אחריות).

ב. בהתאם לחוזה למתן שירות שבו השירות מותנה בתקינות מוצר שנמצא אצל הצרכן (למשל: שירותי טלוויזיה, שדורשים ממיר תקין בבית הצרכן).

ג. לשם התקנה או הסרה של מוצר שמכר השאיל או התקין.

ד. לשם בדיקה תקופתית של מתקני גז ביתיים.

ה. להובלה של מוצרים שמכר.

ו. לפי חוזה למתן שירות מתמשך לתיקון מוצרים בתשלום.

 

בחוק נקבע שביקור כזה (למעט ביקור לשם הובלה או חוזה למתן שירות מתמשך לתיקון מוצרים בתשלום) יהיה בין השעות 8:00 בבוקר ל 19:00 בערב בימי חול, ועד השעה 13:00 בימי שישי וערבי חג, בכפוף לתיאום מראש. זמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה. במקום התיאום, ובהסכמת הצרכן, נותן השירות רשאי להציע לצרכן להמתין לקריאה טלפונית, בתנאי שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים. נותן השירות רשאי לדחות את מועד הביקור לא יאוחר מהשעה 20:00 בערב שקדם למועד הביקור שתואם, ולתאם מועד חדש, כל עוד מועד מתן השירות לא יידחה מעבר למועד שקבוע למתן השירות על פי הדין.

פיצוי לצרכן

בחוק הגנת הצרכן נקבע כי במקרה שבו חלפו שעתיים מזמן ההמתנה, הצרכן יהיה זכאי לפיצוי בסך 300 ,₪ ואם חלפו שלוש שעות ויותר מזמן ההמתנה, לפיצוי בסך 600 ,₪ ובמקרה שפעל העוסק בניגוד למוסכם לעניין קריאה טלפונית, פיצוי בסך 300. ₪ העוסק, בהסכמת הצרכן בלבד, רשאי להציע לצרכן פיצוי חלופי בשווה כסף, במוצרים או בשירותים. במקרה של הסכמת הצרכן, נטל ההוכחה על העוסק להוכיח כי הצרכן הסכים לכך. במקרה שבו האיחור נבע מנסיבות שנותן השירות לא ידע עליהן בעת קביעת המועד ושעת הביקור ולא היה עליו לדעת עליהן, או שלא ראה ולא היה עליו לראותן מראש, ולא יכול היה למנען, לא יהיה הצרכן זכאי לפיצוי לפי סעיף זה (לדוגמא: תאונת דרכים שבגללה הטכנאי לא יכול היה להגיע).

 

 

המידע המובא במדריך זה הוא מידע כללי בלבד, הוא אינו תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ללא ייעוץ מתאים.

המידע במדריך מעודכן בהתאם להוראות החוק והתקנות עד לחודש יוני 2023.

הנוסח המחייב הוא נוסח החוק והתקנות.