מי החזיק בפנקס החבר הראשון של ההסתדרות?

מאה שנה - מאה רגעים: מי החזיק בפנקס החבר הראשון של ההסתדרות?

על אף שההסתדרות הוקמה ב-1920, רק בינואר 1929 הונפק פנקס החבר הראשון שחתום על ידי מזכ"ל ההסתדרות, דוד בן גוריון. מי שזכה לקבל את הפנקס היה האיש שכתב כ-100 ספרים וכונה על ידי פעילי הנוער העובד בתור "סבא"

אם תהיתם מה הקשר בין כפר אז"ר, ציור קיר המייסדים בשכונת נווה צדק בתל אביב ושכונת הפועלים הראשונה בארץ ישראל - אז התשובה היא אלכסנדר זיסקינד רבינוביץ', מי שאחז בפנקס החבר מס' 1 של ההסתדרות.

אלכסנדר זיסקינד רבינוביץ', אז"ר בראשי תיבות, היה איש רב פעלים: סופר, ביוגרף, מתרגם, עורך, מורה, ספרן ואיש ציבור. יליד רוסיה הלבנה (בלארוס), מקושר לתנועת "חיבת ציון" ואחד מצירי הקונגרס הציוני הראשון בבאזל.

הוא עלה לארץ ב-1906 והיה מראשוני הסופרים שגרו בשכונת נווה צדק בתל אביב. תמונתו מונצחת בתמונת הקיר המפורסמת במרכז סוזן דלל ("תוצרת הארץ" של האמן דוד טרטקובר), לצד חבריו שהתגוררו אף הם בשכונה: ש"י עגנון, י.ח. ברנר, הרב קוק ועוד. הוא גם ממקימי שכונת בורוכוב בגבעתיים, שכונת הפועלים הראשונה בארץ ישראל.

בינואר 1929 קיבל אז"ר, אז בן 75 ומהדמויות הבולטות במפלגות הפועלים - את פנקס החבר מס' 1 של ההסתדרות הכללית של העובדים העבריים בארץ ישראל, חתום ע"י מזכ"ל ההסתדרות דאז, דוד בן גוריון. ההסתדרות אמנם הוקמה כשמונה שנים קודם, אולם אין תיעוד מסודר של כרטיסי חבר שהונפקו לפני שאז"ר קיבל את פנקס מס' 1.

אז"ר כתב כ-100 ספרים (בהם ספרי לימוד, היסטוריה ופירושים לתנ"ך). הוא הרבה להופיע בסניפי הנוער העובד ואף זכה לכינוי "הסבא" של הנוער העובד.

לציון יום הולדתו ה-80, נקרא יישוב על שמו, כפר אז"ר - מושב עובדים בבקעת אונו (כיום בשטח רמת גן), שרבים מכירים בזכות ספר הילדים הידוע של לאה גולדברג, "המפוזר מכפר אז"ר". הספר מתבסס על יצירה רוסית מאת סמואיל מרשק. שנים לפני צאת הספר, גולדברג פרסמה גרסה ראשונה שלו בעיתון "דבר לילדים" (שבועון הילדים של "דבר", עיתון ההסתדרות). המהדורה המוכרת של הספר פורסמה ב-1968 בהוצאת "עם עובד", הוצאת הספרים מבית ההסתדרות.

אלכסנדר זיסקינד רבינוביץ' הלך לעולמו ב-1945, בגיל 91. ארונו נישא ברחובות ת"א, בידי סופרים וחברי הוועד הפועל, והוא נקבר בבית הקברות טרומפלדור בעיר.

להלן צילומים של אז"ר, בין היתר לצד ברל כצנלסון, וכן פנקס החבר מס' 1, הכיסא של אז"ר וציור שלו שצייר י. ליפשיץ שנמצאים במכון לבון.

רוצים לרכוש את הספר "המפוזר מכפר אז"ר" בהנחה של 50%? כנסו עכשיו לאתר הוצאת "עם עובד" >> www.am-oved.co.il/page_373

(הצילומים ההיסטוריים באדיבות מכון לבון - ארכיון תנועת העבודה)

עם עובד - הוצאת ספרים

פנקס החבר הראשון של ההסתדרות - אז"רפנקס החבר הראשון של ההסתדרות - אז"ר

אז"ר לצד ברל כצנלסון, מפגן האחד במאי אז"ר לצד ברל כצנלסון, מפגן האחד במאי

ציור הקיר בשכונת נווה צדק בת"אציור הקיר בשכונת נווה צדק בת"א

אז"ר ואשתו, בביקור בבית הספר ע"ש ח.נ. ביאליק, 1944אז"ר ואשתו, בביקור בבית הספר ע"ש ח.נ. ביאליק, 1944