ביטול עסקה

ביטול עסקה

 

ביטול עסקה בשל אי-התאמה או פגם

על הצרכן מוטלת החובה לבדוק כל מוצר שרכש מייד לאחר קבלתו. על העוסק מוטלת החובה לתת לצרכן את האפשרות לבדוק את תקינות המוצר. במקרה של אי-התאמה או פגם, הצרכן חייב להודיע על כך מייד לעוסק. במקרה שמדובר באי-התאמה או פגם גלויים, הצרכן לא יוכל להסתמך עליהם אם לא הודיע לעוסק על אי-ההתאמה או הפגם במועד. אם אי-ההתאמה או הפגם נסתרים, על הצרכן להודיע עליהם לעוסק מייד עם היוודעם לו. באופן עקרוני, הצרכן רשאי לבטל עסקה בשל אי התאמה או פגם, ואולם הדבר כרוך בבחינה פרטנית של כל מקרה ומקרה בהתאם לתנאים המפורטים בחוק. לכן, אנו מליצים להתייעץ בכל מקרה כזה באופן פרטני.

הזכות לבטל עסקה שלא עקב פגם או אי-התאמה

במקרים מסוימים שיפורטו להלן, הצרכן יהיה זכאי לבטל עסקה מכל סיבה שהיא, גם אם אין במוצר או בשירות אי-התאמה או פגם.

זכות ביטול לפי תקנות ביטול עסקה

צרכן רשאי לבטל עסקה לרכישת מוצרים או שירותים מסוגים שונים כפי שיפורט בהמשך מכל סיבה שהיא, ולקבל בחזרה את התמורה ששילם עבורם, בתנאים האלה:

  1. מחיר המוצר שהצרכן רכש עולה על 50
  2. הצרכן ישיב את המוצר לעוסק. הצרכן יכול להשיב את המוצר למקום שבו רכש אותו או לכל אחד מהסניפים או לנקודות המכירה של העוסק. אם נקודת המכירה או הסניף מופעלים על ידי זכיין שאיננו העוסק, אשר הציג במקום בולט בסניף או בנקודת המכירה הודעה על כך, הצרכן לא יהיה רשאי להשיב בהם את המוצר.
  3. המוצר לא נפגם ולא נעשה בו שימוש בידי הצרכן. אם הצרכן מחזיר את המוצר באריזה המקורית, זו ראיה מספקת לכך שלא נעשה שימוש במוצר. אם מדובר בעסקה למתן שירות שבמסגרתה הצרכן נדרש לרכוש מוצר (למשל צרכן שנדרש לרכוש ממיר כדי לקלוט שידורי טלוויזיה), הצרכן זכאי להחזיר גם מוצר זה לעוסק אף אם נעשה בו שימוש, ובלבד שלא נפגם.
  4. הביטול ייעשה במועד שנקבע בחוק עבור עסקה מאותו סוג.
  5. הביטול כפוף לתשלום דמי ביטול כפי שנקבע בחוק וכפי שיפורט בהמשך.

הרשימה שלהלן מפרטת את מועדי הביטול עבור שירותים ומוצרים שונים, כפי שנקבע בתקנות, וכן סייגים הקשורים לביטול, אם יש כאלה.

 

  1. ריהוט; ציוד לבית ולגן למעט כלי אוכל לא ארוזים; שעונים; מכשיר חשמלי ומכשיר אלקטרוני לרבות ציוד קצה; מטהר מים ומתקן למים מינרליים.
  •  מועד הביטול וסייגים נוספים תוך 14 ימים מיום שהצרכן קיבל את הטובין. פתיחת האריזה לא תיחשב שימוש או פגימה בטובין, אלא אם כן יוכח אחרת. חיבור הטובין לחשמל, גז או מים ייחשב שימוש בטובין.

 

  1. טובין הארוזים באריזתם המקורית, ובלבד שהצרכן לא פתח את אריזתם; טובין שהצרכן הזמין וטרם סופקו לו, אף אם בגלל שאזלו מהמלאי ויש צורך לייצרם או להזמינם, ובלבד שהייצור או ההזמנה אינם לפי מידות או דרישות מיוחדות של הצרכן.
  • מועד הביטול וסייגים נוספים – תוך 14 ימים מיום שהצרכן קיבל את הטובין.

 

  1. ביגוד והנעלה.
  • מועד הביטול וסייגים נוספיםמיום הרכישה ועד תוך 2 ימים שלאחריו שאינם ימי מנוחה, ובלבד שתווית המחיר על הטובין, אם הייתה, לא הוסרה.

 

  1. שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי, למעט אם השירות מיועד להתבצע במלואו מחוץ לישראל, לרבות טיסת המשך בחו"ל לטיסה שיצאה מישראל, והניתנת באמצעות חברת תעופה אחרת; חבילות נופש מחוץ לישראל. במקרה של שירות המתבצע במלואו מחוץ לישראל לא תהיה זכות ביטול רק אם העוסק גילה לצרכן בטרם ההתקשרות את תנאי ביטול העסקה של נותן השירות מחוץ לישראל. נטל ההוכחה לעניין זה מוטל על העוסק.
  • מועד הביטול וסייגים נוספיםתוך 14 ימים מיום ההסכם, ובלבד שהביטול ייעשה לפחות 14 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד תחילת מתן השירות.

 

  1. חוגים וקורסים, למעט קורס כהגדרתו בחוק הפיקוח על מכונים פסיכומטריים.
  • מועד הביטול וסייגים נוספיםתוך 14 ימים מיום ההסכם, ובלבד שהביטול ייעשה לפחות 14 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד תחילת מתן השירות.

 

  1. שירותי קוסמטיקה ואסתטיקה, לרבות טיפולי הסרת שיער; עסקת נופש ארוך טווח – עסקה הנמשכת על פני תקופה העולה על שנה, שבה צרכן, תמורת תשלום, מקבל בעיקר את הזכות לקבל הנחות או הטבות על לינה, נוסף על השירותים האחרים, כגון נסיעה, או בלעדיהם; חברות או מנוי במועדון הנחות; שירותים הניתנים על ידי בעל רישיון כללי או רישיון כללי ייחודי למתן שירותי בזק פנים-ארציים נייחים, כהגדרתם בחוק התקשורת; שירותים הניתנים על ידי בעל רישיון כללי למתן שירותי רדיו, טלפון נייד בשיטה התאית, כמשמעותם בסעיף 4)א2) לחוק התקשורת; שירותים הניתנים על ידי בעל רישיון מיוחד או היתר כללי למתן שירותי גישה לאינטרנט, שניתן לפי סעיף 414 - א1 לחוק התקשורת; חברות או מינוי במועדון כושר או מועדון בריאות (ספא); חברות או מינוי במועדון היכרות ושידוכים; מינוי להגרלות והימורים.
  • מועד הביטול וסייגים נוספיםתוך 14 ימים מיום ההסכם או מיום מסירת חוזה בכתב או מסמך בכתב כאמור בסעיף 13ג(ג) לחוק הגנת הצרכן, לפי המאוחר, בין שהוחל במתן השירות ובין שלא, ואפילו אם העסקה היא לתקופה קצובה.

 

  1. טובין ושירותים הנמכרים במסגרת אירוע שבו העוסק מזמין צרכנים, לרבות באמצעי פיתוי כגון מתנה וזכייה, כדי להציג טובין או שירותים שהוא מעוניין למכור.
  • מועד הביטול וסייגים נוספים ברכישת טובין תוך 14 ימים מיום שהצרכן קיבל את הטובין; ברכישת שירות תוך 14 ימים מיום העסקה או מיום מסירת חוזה בכתב או מסמך בכתב כאמור בסעיף 13ג(ג) לחוק הגנת הצרכן, לפי המאוחר, בין שהוחל במתן השירות ובין שלא, ואף אם העסקה היא לתקופה קצובה. בעסקה שאינה עסקה מתמשכת תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ועד יומיים שאינם ימי מנוחה לפני מועד תחילת מתן השירות.

 

  1. רכב כהגדרתו בפקודת התעבורה שהוא רכב חדש שנרכש מיבואן.
  • מועד הביטול וסייגים נוספים תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה, ובלבד שטרם נרשם על שם הצרכן על פי פקודת התעבורה.

 

  1. תכשיט שהמחיר ששולם בעדו אינו עולה על 3,000 שקלים חדשים.
  • מועד הביטול וסייגים נוספים מיום הרכישה ועד תוך 2 ימים שלאחריה שאינם ימי מנוחה.

 

חריגים שזכות הביטול אינה חלה עליהם

זכות הביטול כאמור לא תחול על ריהוט שהורכב בבית הצרכן; טובין שיוצרו במיוחד בעבור הצרכן על פי מידות או דרישות מיוחדות; טובין שעל פי דין אין להחזירם; מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה; טובין פסידים; מידע כהגדרתו בחוק המחשבים; גז; טובין הניתנים להקלטה, לשעתוק או לשכפול שהצרכן פתח את אריזתם המקורית; הלבשה תחתונה, לרבות בגדי ים; תכשיט שהמחיר ששולם בעדו גבוה מ3,000- שקלים חדשים, למעט שעונים; טובין אשר הצרכן ביקש שיסופקו לאחר שישה חודשים ממועד העסקה; עסקה ששולמה באמצעות תווי קניה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען.

במקרה של שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי המיועדים להתבצע במלואם מחוץ לישראל, שבקשר אליהם העוסק גילה לצרכן בטרם ההתקשרות את תנאי ביטול העסקה של נותן השירות מחוץ לישראל, לא תחול זכות הביטול לפי תקנות ביטול העסקה אלא יחולו תנאי ביטול העסקה של נותן השירות מחוץ לישראל. שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי המיועדים להתבצע במלואם מחוץ לישראל הם, למשל, טיסת המשך לטיסה שיצאה מישראל והניתנת באמצעות חברת תעופה אחרת, או חבילת נופש מחוץ לישראל למעט טיסה מחוץ לישראל ואליה שאינה טיסת המשך.

החזרת תשלום עבור עסקה שבוטלה

אם העסקה בוטלה כדין על העוסק להשיב לצרכן את התמורה שהצרכן שילם. הצרכן צריך להוכיח שהוא ביצע את הרכישה אצל העוסק, ולשם כך עליו להציג לעוסק חשבונית, סרט קופה, פתק החלפה או הוכחה אחרת המעידה על העסקה, מועדה, הסכום ששולם בה ואמצעי התשלום.

על העוסק להשיב את התמורה במועד ביטול העסקה, ככל האפשר, ובכל מקרה לא יאוחר מ7- ימי עסקים ממועד ביטול העסקה. החזרת התמורה תיעשה באופן דומה לאופן שבו נעשה התשלום:

  • אם התשלום נעשה במזומן, התמורה תוחזר במזומן או בשיק מזומן.
  • אם התשלום נעשה בשיק, התמורה תוחזר תוך 5 ימים מהיום שהשיק נפרע, במזומן או בשיק מזומן.
  • אם התשלום נעשה בכרטיס אשראי יבטל העוסק את החיוב. אם חשבון העוסק כבר זוכה, התמורה תוחזר במזומן או בשיק מזומן. אם חברת כרטיסי האשראי יכולה לקבל בחזרה את סכום החיוב מהעוסק, אפשר להשיב את התמורה לצרכן גם באמצעות זיכוי ידני של כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב.

 

דמי ביטול ועוד: מה רשאי העוסק להפחית מההחזר לצרכן?

העוסק אינו רשאי להפחית דבר מהתמורה ששילם הצרכן, חוץ מהחריגים שלהלן:

  1. דמי ביטול בשיעור של 5% ממחיר הטובין או מערך השירות או 100 ,₪ לפי הנמוך מביניהם.
  2. דמי התקנה, אם בוצעה התקנה של מוצרים המשמשים למתן שירות, עד ₪ 100 (נוסף על דמי ביטול, כפי שמופיע בסעיף הקודם).
  3. עלות סליקת כרטיס אשראי, אם העסקה נעשתה בכרטיס אשראי והעוסק הוכיח כי נגבה ממנו תשלום בעד סליקת כרטיס האשראי בעסקה שבוטלה.
  4. במקרה שמדובר בעסקה למתן שירות, על הצרכן לשלם את התמורה היחסית בגין השימוש שעשה בשירות.

זכות ביטול בקבלת מתנה

החוק קובע שזכות הביטול תחול גם אם הצרכן לא קנה את המוצר או רכש את השירות במישרין מהעוסק, אלא קיבל אותם במתנה מאחר (גם אם המתנה היא שובר מתנה, אבל לא אם המתנה היא תווי קנייה). במקרה כזה זכות הביטול כפופה להצגת פתק החלפה או הוכחה אחרת לגבי עצם ביצוע העסקה, מועדה, הסכום ששולם ואמצעי התשלום. אם המתנה נקנתה במזומן, התמורה תוחזר במזומן או בשיק מזומן תוך 5 ימי עסקים. אם המתנה נקנתה בשיק שטרם נפרע, התמורה תוחזר תוך 5 ימים מהמועד שבו ייפרע השיק. אם המתנה נקנתה בכרטיס אשראי, התמורה תוחזר במזומן ובלבד שיחויב חשבון הצרכן רוכש המתנה.

ביטול עסקת מכר מרחוק

עסקת מכר מרחוק היא כל עסקה שבה העוסק והצרכן אינם נפגשים פנים אל פנים, שנעשתה בעקבות פעולת שיווק מרחוק. פעולת שיווק מרחוק יכולה להיות פנייה של עוסק לצרכן באמצעות דואר, טלפון, רדיו, טלוויזיה, תקשורת אלקטרונית, פקסימיליה, קטלוגים, מודעות וכדומה, הכול במטרה להתקשר בעסקה שלא בנוכחות משותפת של הצדדים. בעסקת מכר מרחוק החוק מטיל חובת גילוי מידע על העוסק בנוגע לפרטים שונים של העסקה, ובהם פרטי העוסק, פרטי המוצר, מחיר ותנאי התשלום, מועד ודרך הספקת המוצר, תקופת תוקף הצעתו של העוסק והאחריות למוצר. כמו כן, על העוסק למסור לצרכן לא יאוחר ממועד הספקת המוצר עצמו מסמך גילוי שבו העוסק יפרט מידע בקשר לעסקה, כפי שנדרש לפי החוק. על המסמך לכלול את הוראות החוק לגבי זכות ביטול העסקה על ידי הצרכן.

כאשר בוצעה עסקת מכר מרחוק הצרכן יהיה רשאי לבטלה מכל סיבה שהיא בתנאים האלה:

  • על הצרכן להודיע לעוסק על ביטול העסקה תוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת מסמך הגילוי האמור לעיל, על פי המאוחר מהשניים.
  • לאחר ביטול העסקה הצרכן חייב להחזיר לעוסק את המוצר שקיבל.
  • אם מדובר בעסקה למתן שירות שאינו מתמשך, הצרכן רשאי להודיע על ביטול העסקה תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה, בתנאי שהודעת הביטול ניתנה לכל המאוחר 2 ימים לפני המועד המתוכנן למתן השירות.
  • אם מדובר בעסקה למתן שירות מתמשך, הצרכן רשאי להודיע על ביטול העסקה תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה, או מקבלת מסמך המכיל את פרטי העסקה כפי שנקבע, לפי המאוחר, גם אם הוחל במתן השירות.
  • לא ניתן לבטל עסקת מכר מרחוק לרכישת מוצרי מזון, טובין פסידים, טובין שיוצרו במיוחד בעבור הצרכן בעקבות העסקה, טובין הניתנים להקלטה, לשעתוק או לשכפול שהצרכן פתח את אריזתם המקורית, טובין שבהתאם להוראות שניתנו לפי דין אין להחזירם, ומוצרים אחרים שהשר האחראי החריג בתקנות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
  • לא ניתן לבטל עסקת מכר מרחוק של שירותי נופש ונסיעה אם מועד ביטול העסקה חל בתוך 7 ימים שאינם ימי מנוחה לפי מועד מתן השירות.

 

דמי ביטול בעסקת מכר מרחוק

אם הצרכן ביטל עסקת מכר מרחוק מפני שהתחרט ולא בשל פגם או אי- התאמה, מותר לעוסק לגבות ממנו 100 או 5% ממחיר העסקה, לפי הנמוך מהם, כדמי ביטול עסקה.

במקרה שבו ביטול עסקה נובע מאי-הספקת המוצר או השירות או מאי- התאמה בין תיאור המוצר או השירות לבין מה שניתן לצרכן בפועל, אין לגבות מהצרכן דמי ביטול. במקרה של ביטול עסקת מכר מרחוק, חובה על העוסק למסור לצרכן עותק מהודעת ביטול החיוב ששלח העוסק לחברת האשראי.

חשוב לזכור שכאשר צרכן מבטל עסקה עליו להחזיר את המוצר שקיבל ללא פגם. אם ערך המוצר פחת בשל הרעה משמעותית במצבו, העוסק רשאי לתבוע את הצרכן בגין הנזקים שנגרמו לו. לכן, גם אם החלטתם לבטל עסקה, ואפילו במקרים שהחוק מאפשר זאת, הקפידו שלא להשתמש במוצר עד להשבתו.

עם זאת, פתיחת אריזת המוצר בלבד אינה פוגעת בזכות לבטל את העסקה, פרט למקרים המפורטים בחוק, כגון מוצרים הניתנים לשכפול והעתקה. בעסקה למתן שירות מתמשך שבוטלה לאחר שהוחל במתן השירות ישלם הצרכן לעוסק עבור השימוש היחסי שעשה בשירות. אם העוסק התקין בביתו של הצרכן התקנה מיוחדת) לדוגמה כבלים או ציוד לצפייה באמצעות לוויין), העוסק יהיה רשאי לגבות הוצאות התקנה עד לסך של 100 ,₪ בנוסף לדמי הביטול של העסקה.

 

הוראות מיוחדות לגבי ביטול עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות מחוץ לישראל

במקרה של עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות הניתנים במלואם מחוץ לישראל, העוסק רשאי להציע לצרכן לבחור בין שתי אפשרויות: להחיל על העסקה את זכות הביטול לפי הוראות חוק הגנת הצרכן, או את מדיניות הביטול של נותן השירות מחוץ לישראל.

במקרה זה על העוסק למסור לצרכן בעת השיווק מרחוק, וטרם ההתקשרות, את המידע בדבר מדיניות הביטול, לפרט אם היא כוללת זכות לבטל את העסקה, ואם כן לפרט את מועדי הביטול, דמי הביטול והאפשרות לקבל החזר כספי. פרטים אלה יש לצרף גם למסמך הגילוי של העוסק. כמו כן, על העוסק לפרסם פרטים אלה גם באתר האינטרנט שלו. נטל ההוכחה לעניין מדיניות הביטול, לרבות בדבר גילוי המדיניות לצרכן, מוטל על העוסק.

יש לשים לב לכמה נקודות:

  1. לעניין הוראות מיוחדות אלה, שירותי תיירות משמעם שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי.
  2. כל קטע טיסה בחו"ל של טיסה מישראל או אליה, בין שמדובר בקטע טיסה מיעד ביניים ליעד ביניים או מיעד ביניים ליעד סופי, לא ייחשב כשירות הניתן במלואו מחוץ לישראל.
  3. ישראל כוללת גם את אזור יהודה והשומרון.

ביטול עסקת רוכלות

עסקת רוכלות היא עסקה הנעשית בעקבות פנייה של עוסק אל צרכן בכל מקום שאינו בית העסק הרגיל של העוסק, למשל במקום מגוריו של הצרכן, במקום עבודתו, במקום לימודיו או סמוך לכל אלה, וכן פנייה לצרכן שנעשתה בקניונים, בתחנות מרכזיות וכדומה. אם נקשרה עסקת רוכלות, הצרכן זכאי לבטל את העסקה מכל סיבה שהיא בהודעה שימסור לעוסק עד 14 ימים מיום שקיבל את המוצר או מיום שקיבל בכתב את מלוא הפרטים שנקבעו בתקנות, לפי המאוחר. אם מדובר בשירות, הצרכן רשאי לבטל את העסקה תוך 14 ימים מיום עשיית ההסכם או מיום שקיבל בכתב את מלוא הפרטים שנקבעו בתקנות, לפי המאוחר, כל עוד לא הוחל במתן השירות. במקרה של ביטול עסקת רוכלות לא יחויב הצרכן בדמי ביטול. אם מדובר בעסקה מתמשכת למתן שירות, הצרכן יוכל לבטל את העסקה בתוך המועדים שנקבעו אפילו אם הוחל במתן השירות. במקרה כזה ישלם הצרכן לעוסק עבור השימוש היחסי שעשה בשירות. כמו כן, אם העוסק התקין בביתו של הצרכן התקנה מיוחדת לצורך מתן השירות (לדוגמה ממיר, לוויין וכיו"ב) העוסק יהיה רשאי לגבות הוצאות התקנה עד לסך 100 ₪.

הוראות מיוחדות לגבי צרכן שהוא בעל מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש

החוק קובע כי אדם עם מוגבלות (לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות), אדם שמלאו לו 65 שנים או אדם שטרם חלפו חמש שנים מיום שקיבל תעודת עולה או זכאות כעולה ממשרד העלייה והקליטה, יהיה זכאי לבטל עסקת רוכלות או עסקת מכר מרחוק תוך 4 חודשים ממועד עשיית ההסכם, או ממועד מסירת הנכס או ממועד קבלת הפרטים הנדרשים בעסקת רוכלות או בעסקת מכר מרחוק, לפי המאוחר. לגבי עסקת מכר מרחוק יחולו הוראות אלה רק אם התקיימה שיחה בין הצרכן לבין העוסק. גם שיחה באמצעות תקשורת אלקטרונית מקיימת תנאי זה.

לצורך ביטול עסקה לפי הוראות אלה, העוסק רשאי לדרוש מהצרכן להציג תעודה המוכיחה שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש. לגבי אדם עם מוגבלות, הצרכן צריך להציג אחת מהתעודות האלה:

  1. תעודה המעידה על כך שהוא בעל מוגבלות לתקופה העולה על שישה חודשים, שניתנה מאת גורם המוסמך על פי חוק לקבוע את קיומה של מוגבלות כזו.
  2. תעודה המעידה על נכות או אישור זכאות לקצבה בשל מוגבלות, שניתנו לצרכן על ידי המוסד לביטוח לאומי.
  3. תעודה המעידה על נכות שניתנה לצרכן לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט1959- (נוסח משולב).
  4. החלטת ועדת אבחון לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית) התשכ"ט,1969- בדבר היותו של אדם עם מוגבלות שכלית-
  5. התפתחותית.
  6. אישור זכאות, לרבות זכאות חלקית, לקבלת שירותי תמיכה לתקשורת, שניתן לצרכן בהתאם לתקנות שירותי הסעד כהגדרתן בתקנות שירותי הסעד (טיפול בנזקקים) התשמ"ו. 1986-
  7. תעודת עיוור או לקוי ראייה שניתנה לצרכן בהתאם לתקנות שירותי הסעד הנ"ל.
  8. אישור על הכרה של השירות בטיפול באדם עם אוטיזם במשרד הרווחה ובשירותים החברתיים, שניתנה בהתאם לתקנות שירותי הסעד הנ"ל.

הצרכן רשאי למסור את התעודות גם באמצעות תקשורת אלקטרונית או בפקס.


 

הוראות מיוחדות לגבי עסקאות לתקופה קצובה ביחידות נופש ומכוני כושר

עסקה לתקופה קצובה היא עסקה שבה הצרכן רוכש שירות הנמשך על פני תקופת זמן מסוימת למשל יחידת נופש או מינוי לבריכה או לחדר כושר. עסקה כזו ניתן לבטל בתנאים נוספים לאלה שניתן לבטל בהם עסקאות רגילות. למשל, אפשר לבטל את העסקה גם אם הצרכן כבר החל להשתמש במינוי, והוא מבקש לבטל את העסקה לפני סוף תקופת המינוי. החוק קובע הוראות מיוחדות בעסקאות כאלה.

יחידות נופש

יחידת נופש היא זכות שצרכן רכש לשימוש בחדר או במקום מגורים אחר לתקופה של שלוש שנים לפחות, במשך יומיים בשנה לפחות. כדי לבטל עסקה לרכישת יחידת נופש על הצרכן למסור לעוסק הודעה בכתבבדואר רשום, בדואר אלקטרוני או בפקסימיליה. מועד כניסת הביטול לתוקף הוא בתום המועד שבו לצרכן יש זכות שימוש ביחידת הנופש, הסמוך למסירת ההודעה. הודעה שנמסרה במהלך מועד השימוש השנתי תגרום לביטול העסקה בתום אותו מועד שנתי.

 
  

 

התשלומים היחידים שהעוסק יוכל לגבות מהצרכן במקרה של ביטול עסקה לרכישת יחידת נופש הם:

  1. החלק היחסי בגין זכות השימוש ביחידת הנופש עד למועד שבו ייכנס לתוקף ביטול העסקה
  2. ביחידות שנרכשו החל מיום 3.2014 בלבד, העוסק זכאי לגבות מהצרכן 50% ממחיר יחידת הנופש כפי שפורט בטופס הגילוי בעת רכישת יחידת הנופש, בניכוי הסכום האמור בסעיף 1 לעיל. גבייה של סכום זה מותנית בכך שהעוסק לא הגביל את אפשרות הצרכן למכור לאחר את הזכויות ביחידת הנופש.

העוסק אינו רשאי לגבות דמי ביטול, ואף יחזיר לצרכן כל סכום ששילם בניכוי הסכומים שהוא רשאי לגבות לפי סעיפים 1 ו-2 לעיל, בתוספת הפרשי הצמדה.

מכוני כושר

בהגדרת מכון כושר נכללים מקום שבו מתאמנים במכשירים המפעילים את השרירים בתנאים של מאמץ גופני, וכל מקום שניתנים בו שירותי ספורט או מועדון בריאות, לרבות בריכת שחייה, תרגילי התעמלות ועיצוב גוף, סאונה וג'קוזי.

ההגדרה של מכון כושר אינה כוללת חוג המבוסס על תוכנית לימודים שאפשר להצטרף אליו בהרשמה מראש ושאי-אפשר להצטרף אליו במועד מאוחר יותר; וכן אינה כוללת מקום שניתנים בו רק שירותי בריכת שחייה הפעילה עד

חמישה חודשים בשנה.

כדי לבטל עסקה לתקופה קצובה במכון כושר חובה לשלוח הודעה על הביטול. ההודעה תהיה בכתב, ותישלח בדואר רשום, בדואר אלקטרוני או בפקסימיליה. הביטול ייכנס לתוקף חודש ימים ממועד מסירת הודעת הביטול.

העוסק רשאי לגבות תשלומים בעקבות ביטול העסקה רק אם הוחל בפועל בביצוע העסקה. במקרה זה, הגבייה מוגבלת לתשלום החלק היחסי בעד זכות השימוש עד למועד כניסת הביטול לתוקף. העוסק רשאי לגבות דמי ביטול רק במקרה שבו העוסק מסר לצרכן לפני העסקה מסמך התקשרות ובו פירט מחיר חודשי לעסקה במסלול לתקופה לא קצובה.

 דמי הביטול יחושבו לפי הסכום הנמוך מבין שלוש האפשרויות שלהלן:

  1. מספר החודשים שהיה המנוי בתוקף כפול ההפרש בין המחיר החודשי בעסקה לבין המחיר לחודש במסלול החלופי.
  2. אחוזים מכל תשלום שהצרכן היה צריך לשלם בעסקה) כולל דמי רישום), בשיעורים האלה:
    • 25 אחוזים אם העסקה בוטלה בשליש הראשון של התקופה הקצובה;
    • 20 אחוזים אם העסקה בוטלה בשליש השני של התקופה הקצובה;
    • 17 אחוזים אם העסקה בוטלה בשליש האחרון של התקופה הקצובה.
  3. הסכום שהיה על הצרכן לשלם בעד זכות השימוש ממועד הביטול ועד לסיום התקופה הקצובה.

דרכי ביטול עסקה

העוסק חייב לאפשר לצרכן לבטל כל עסקה שיש לצרכן זכות לבטלה (לפי הוראות חוק הגנת הצרכן או לפי הסכם) בדואר רשום, בדואר אלקטרוני, בפקס, אם יש לעוסק, או באינטרנט אם מדובר בעסקה שאפשר לבצע באינטרנט. במקרה כזה העוסק ייצור באתר שלו קישור ייעודי שימוקם באופן מובלט וברור, שבאמצעותו הצרכן יוכל לשלוח הודעת ביטול. בכל מקרה שבו אין חובה כי הודעת הביטול תהיה בכתב הצרכן יהיה רשאי לבטל עסקה בעל פה, בטלפון או בהודעה במקום העסק. על הצרכן לציין בהודעת הביטול את שמו ומספר תעודת הזהות שלו, ובמקרה של ביטול בעל פה פרט זיהוי נוסף, אם הוסכם עליו עם הצרכן במועד ההתקשרות. אנו ממליצים שלא להסתפק בביטול בהודעה בעל פה בלבד, אלא לשלוח הודעה בכתב באחת הדרכים האפשריות לפי החוק, לתעד את משלוח הודעת הביטול ולעקוב אחר תשובת העוסק.

 

 

המידע המובא במדריך זה הוא מידע כללי בלבד, הוא אינו תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ללא ייעוץ מתאים.

המידע במדריך מעודכן בהתאם להוראות החוק והתקנות עד לחודש יוני 2023.

הנוסח המחייב הוא נוסח החוק והתקנות.