איגוד מקצועי במרחב המשולש הצפוני

על האיגוד המקצועי במרחב מוטל התפקיד המרכזי לשמירה וקידום זכויותיהם של העובדים המאורגנים בישראל, והוא הכוח העיקרי לשמירת מאזן הכוחות בשוק העבודה בין הממשלה, המעסיקים והעובדים. מאזן הכוחות מבטיח חברה דמוקרטית ומונע את חוקי הכלכלה הנהוגים בארצות הבלתי מפותחות.
המשק הישראלי סובל בשנים האחרונות ממספר בעיות קשות: מיתון, גידול באבטלה, גידול הפערים בהכנסות וגידול במספר העובדים המועסקים על ידי חברות קבלניות לכוח אדם.
בתנאים קשים אלו נדרש האגף לאיגוד מקצועי, להתמודד עם ניסיונות בלתי פוסקים של הממשלה במגזר הציבורי ושל המעסיקים במגזר העסקי, להחליש את האיגודים המקצועיים על ידי ביטול ההסכמים הקיבוציים ופיתוי העובדים למעבר לחוזים אישיים ולעבודה לא מאורגנת.

להלן חלק מהשירותים הניתנים על ידי האגף לאיגוד מקצועי:

• ניהול מו"מ ארצי וחתימה על הסכמי עבודה קיבוציים, כולל אכיפתם וחידושם לרבות ועדות מעקב לליווי ההסכם ויישומם.

• הבטחת שכר הוגן לעובדים ומניעת שחיקת השכר.

• הגנה על העובד בתקופת שביתה: ועד עובדים במקום עבודה ציבורי המקיים שביתה לאחר שאושרה בוועדה לתיאום וביצוע, נהנה מהגנה משפטית ומסיוע לוגיסטי של חדר המצב - אוהל מחאה, הסעות להפגנות, ציוד הגברה ועוד. ועדים במקומות עבודה ציבוריים ופרטיים אף זכאים לקבל דמי שביתה לאחר אישור הנהלת קרן השביתה.

• ייעוץ משפטי לאיגודים וועדים: עורכי הדין של הלשכה המשפטית באגף נותנים חוות דעת בסכסוכי עבודה כלליים ומקומיים, מגישים תביעות לביה"ד לעבודה ומייצגים איגודים וועדים בבית הדין, משתתפים במו"מ על הסכמים קיבוציים ומפעליים ומלווים הצעות חוק לכנסת.

• ייעוץ כלכלי לאיגודים וועדים: האגף לאיגוד מקצועי מעניק ייעוץ כלכלי לאיגודים וועדים לצורך ניהול המו"מ עם המעסיקים - בדיקת טבלאות שכר וניתוחן, בדיקת דו"חות כספיים ועוד.

• צווי פירוק נגד מפעלים וחברות שנקלעו לקשיים: האגף לאיגוד מקצועי מעניק הגנה משפטית לחברי הסתדרות שהמפעלים או החברות בהם הם עובדים נקלעו לקשיים. על מנת להבטיח את קבלת זכויותיהם במקום העבודה מסייעת ההסתדרות בהגשת צווי פירוק נגד מפעלים או חברות.

• סיוע לוועדי עובדים בניהול מו"מ על הסכמי עבודה: ועדי עובדים המנהלים עם המעסיקים מו"מ ברמה המפעלית במטרה להשיג תוספת שכר מפעלית או תנאי שכר ועבודה אחרים מסתייעים בליווי של מזכירי האיגודים המקצועיים ועורכי הדין של הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי .

• שירותי מידע לוועדי עובדים על התפתחויות בתחום יחסי העבודה.