הסכם קיבוצי ראשון בחברת הביטוח הפניקס

ההסכם יוביל לשיפור של ממש בתנאי העובדים ויכלול בין היתר תוספות שכר ומענקים ושיפור משמעותי בתנאי הרווחה בחברה *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "נציגות העובדים וההנהלה הצליחו לגשר על הפערים ולייצר מציאות חדשה וטובה יותר עבור כלל עובדי הפניקס ועבור החברה עצמה" *** יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד: "אני מברך ומעריך את העובדים על אורך הרוח שגילו לאורך המו"מ הממושך, ומקווה כי ההסכם יהווה סמן ויביא לחתימה על הסכמים קיבוציים בחברות ביטוח נוספות"

ההסתדרות והנהלת חברת הביטוח הפניקס חתמו היום (ג') על הסכם קיבוצי ראשון והיסטורי בחברה, הרביעי במספר בענף הביטוח לאחר הסכמים קודמים שנחתמו בכלל, במגדל וב-AIG. החתימה על ההסכם מהווה את סיומו של תהליך מו"מ אינטנסיבי וממושך בין הצדדים, שמתנהל מאז התאגדו בהסתדרות לפני כשנתיים כ-2,700 עובדי הפניקס.

ההסכם נחתם לפני דקות אחדות בבית ההסתדרות בתל-אביב במעמד יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל הפניקס אייל לפידות, יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד וסמנכ"ל בכיר בהפניקס עו"ד אריה אריאלי.

תוקפו של ההסכם הוא מ-1 בינואר 2016 ועד לסוף 2018, והוא כולל תוספות שכר משמעותיות לעובדי החברה, שיגיעו במהלך שלוש שנות ההסכם לגובה ממוצע של כ-12%. לצד זאת ההסכם מסדיר מתן בונוס שנתי בגובה של עד 2.7 משכורות לעובד. גובה הבונוס ייגזר ממידת העמידה ברווחים של החברה, ובהנחה שרווחיה יהיו לפחות 70% מהיעד השנתי.

בנוסף לכך, בסמוך למועד החתימה ישולמו לעובדים הבונוסים לשנת 2014 ו-2015, בגובה ממוצע של עד אלפי שקלים לעובד. במקביל, עם החתימה על ההסכם יקבלו העובדים מענקים, ביניהם מענק חתימה, שיגיעו גם הם עד לגובה של אלפי שקלים לעובד, בהתאם לוותק. עם השלמתה של מכירה עתידית של הפניקס, העובדים יזכו למענק כספי נוסף.

ההסכם קובע כי עובדי מוקדי השירות והמכירות יהיו זכאים בתקופת ההסכם להעלאת שכרם השעתי באופן הדרגתי, בשיעור של 10%-15%, בהתאם לוותק.

שכר המינימום בחברה יועלה ל-5,300 שקל בחודש רטרואקטיבית מחודש מרץ 2016. יודגש כי זוהי למעשה הקדמה של הפעימה הרביעית בתהליך העלאת שכר המינימום במשק שיזמה ההסתדרות.

עובדים חדשים בהפניקס יקבלו מעמד של קביעות בתוך שלוש שנים. כחלק מההסכם, מאות עובדים יקבלו קביעות באופן מיידי. ההסכם מסדיר גם מתן קדימות למועמדים פנימיים בתהליכי איוש משרות.

באופן חסר תקדים בענף, תקציב הרווחה שתקדיש הנהלת הפניקס לטובת עובדיה יעמוד בתקופת ההסכם על סכום של למעלה מ-51 מיליון שקל. בשנים בהן תעמוד החברה ביעד הרווחים, אף יוגדל תקציב הרווחה ב-2 מיליון שקל נוספים בכל שנה.

בסעיף ההפרשות לקרן השתלמות ופנסיה, הוסכם כי לעובדים חדשים תיפתח קרן השתלמות החל מתום השנה הראשונה להעסקה, כאשר ההפרשות אליה יהיו 2.5% ע"ח העובד ו-2.5% המעסיק. עם קבלת קביעות יועלה שיעור הפרשת המעסיק ל-7.5%. למרבית העובדים הקיימים, שלהם כבר קיימת קרן השתלמות, תוגדל הפרשת המעסיק עם החתימה באופן הדרגתי במהלך ההסכם עד ל-7.5%. ההפרשות לביטוחי מנהלים קיימים יושוו להפרשות לקרנות הפנסיה.

סעיפים נוספים בהסכם קובעים כי עובדים בעלי ותק של 5-10 שנים יקבלו יום הבראה נוסף מעבר לקבוע בצו ההרחבה, ועובדים בעלי 10 שנות ותק ומעלה יהיו זכאים ל-2 ימי הבראה נוספים – ועד לתקרה של 15 ימים.

החברה תממן לעובדיה שהינם עורכי דין, רואי חשבון, יועצים פנסיוניים וכדומה, את תשלום אגרת המקצוע השנתית. בנוסף לכך החברה תשתתף מדי חודש בעלות ביטוח בריאות לעובדיה.

כחלק מההסכם נקבע כי עובדים שהינם הורים לילד עד גיל 5, יקבלו מדי חודש 130 שקל עבור כל ילד בגין השתתפות בהוצאה על מעונות וגנים. עובדים קבועים שלהם ילדים בגיל 5-12 יקבלו מדי חודש יולי 650 שקל לילד בגין קייטנות.

לבסוף, ובין היתר, ההסכם מסדיר מנגנונים שונים הנותנים משקל לוועד העובדים ולהסתדרות בכל הקשור לסיום עבודתם של עובדים בחברה.

בתהליך המו"מ לקחו חלק מצד נציגות העובדים עמיחי סטינגר, מנכ"ל האגף להתאגדות עובדים; מירי גרגיר, ראש חטיבת עובדי חברות הביטוח ובתי השקעות בהסתדרות המעו"ף; ציון אלגריסי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי במרחב תל-אביב ואורנה ביטון, יו"ר ועד העובדים בחברת הפניקס. נציגות העובדים יוצגה ע"י עו"ד אלי כהן ממשרד עוה"ד בנימין (בני) כהן ושות'.

מצד הנהלת הפניקס השתתפו במו"מ המשנה למנכ"ל לשעבר שמעון קלמן וסמנכ"ל משאבי אנוש ארז אורלי. ההנהלה יוצגה ע"י עו"ד שלומי אלעד ממשרד עוה"ד אריאל שמר.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן מסר עם החתימה על ההסכם: "אני מברך את ועד העובדים ואת ההנהלה על כך שהצליחו בסופו של דבר לגשר על הפערים ולייצר מציאות חדשה וטובה יותר עבור כלל עובדי הפניקס ועבור החברה עצמה, ומביאה לכדי ביטוי את הערכת החברה לעובדיה. גם עובדי ענף הביטוח, שבמשך שנים לא היו בו הסכמים קיבוציים, מוכיחים כי התארגנות היא הדרך לשפר את תנאי ההעסקה ואת הביטחון התעסוקתי".

יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר-דוד: "מדובר בהסכם חשוב נוסף בעולם הביטוח כחלק ממהלך ההתאגדות הרחב המקיף את הענף. אני מברך ומעריך את העובדים על אורך הרוח שגילו לאורך המו"מ הממושך, ומקווה כי ההסכם יהווה סמן ויביא לחתימה על הסכמים קיבוציים בחברות ביטוח נוספות".

ראש חטיבת עובדי חברות הביטוח ובתי השקעות בהסתדרות המעו"ף, מירי גרגיר: "לאחר מו"מ מורכב ומאתגר עם הנהלת הפניקס, אני שמחה שהסכמנו על תנאי ההסכם הקיבוצי שמביא שורת הטבות לציבור העובדים. הוכחנו בסופו של דבר שרק שיתוף פעולה והידברות מכבדת בין ההנהלה לנציגות העובדים תביא את להישגים חדשים. מאחלת לכולנו המשך שיתוף פעולה פורה".

יו"ר ועד עובדי הפניקס, אורנה ביטון: "בסופה של תקופה ארוכה ומלאת התרחשויות אני מאושרת שהגענו להסכם קיבוצי ראשון בחברה המביא עמו בשורה אמיתית לעובדים ולעתידה של הפניקס. אני מודה לכל עובדי החברה על התמיכה ועל הסולידריות ובמיוחד לחבריי לוועד על הנחישות וההתמדה. תודה להנהלת החברה שהשכילה לחתום על הסכם שיבטיח עתיד טוב יותר לעובדים, ליחסי העבודה ולחברה עצמה".