הסכם היסטורי: משדרגים את נמל אשדוד לקראת התחרות בענף

לאחר מו"מ ממושך בין ההסתדרות לבין משרד התחבורה, הוסכם בין הצדדים על הזרמת מאות מיליוני שקלים לשיפור ולפיתוח התשתיות בנמל אשדוד, לרבות העמקת הרציף והצבת ציוד חדשני שיסייע לנמל להתכונן לתחרות *** העובדים ייהנו מרשת ביטחון כלכלית שתגן על הפרמיות שלהם, למשך עשר שנים מפתיחת התחרות *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "הדרך היחידה לבצע רפורמות משמעותיות שתורמות לחיזוק התחרות, היא דרך השיתוף וההידברות עם העובדים"***

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר התחבורה ישראל כ"ץ חתמו היום (א') על הסכם הרפורמה בנמל אשדוד. ההסכם שמחזק את הנמל הממשלתי הקיים לקראת התמודדות מול נמל פרטי שיוקם באשדוד, סולל את הדרך הלכה למעשה לקיום תחרות אמיתית בענף. ההסכם, שהוגדר על ידי הצדדים כמהלך היסטורי, מסדיר את שיפור התשתיות בנמל אשדוד ומבטיח את תנאי העסקתם של העובדים.

במסגרת הצעדים שייעשו לחיזוק הנמל הממשלתי, הוסכם כי רציף 21 יוסב לרציף עמוק שיוכל לקלוט אוניות משא גדולות בנפח עד 18 אלף TEU. בנוסף להעמקת הרציף וחיזוקו, יושקעו מאות מיליוני שקלים בציוד חדשני. כך למשל, בין היתר, הוחלט על הוספת מסוע גרעינים למטען הכללי - מכשיר שייעל את עבודת הנמל ויחזק אותו כלכלית.

כחלק מההסכם החדש, משרד התחבורה יפתח דרכי גישה לנמל באופן שיאפשר תחרות שוויונית אל מול הנמל החדש, ובמקביל הוחלט על שימור ושיפור תעבורת הרכבת מהנמל באופן יבשתי. נושא נוסף שהוסדר בהסכמת הצדדים, היא העברת מחלקת הים כמקשה אחת לחברה בבעלות חנ"י (חברת נמלי ישראל).

ההסכם החדש מבטיח גם רשת ביטחון לעובדים. במידה ונמל אשדוד לא יעמוד בצפי המכולות השנתי, אשר נאמד ב-2,9 מיליון מכולות, תכנס לתוקף רשת ביטחון כלכלית שתגן על 70 אחוז מהפרמיה של עובדי הנמל למשך 10 שנים ממועד פתיחת התחרות. יצוין כי גם הסכם השכר החדש שנחתם לאחרונה במגזר הציבורי, יחול בצורה דפרנציאלית על עובדי הנמל, תוך חיזוק משמעותי לעובדים החלשים. 

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר היום: "יחד עם העובדים אנו שותפים היום למהלך היסטורי. הוכחנו שוב כי הדרך היחידה לבצע רפורמות משמעותיות שתורמות לחיזוק התחרות, היא דרך השיתוף וההידברות עם העובדים. הנמל הקיים נמצא בבעלות ממשלתית ושייך לכולם, לכן חיזוקו והדאגה לעובדיו הנם אינטרס לאומי. אני רוצה לברך את עובדי נמל אשדוד שהפגינו בגרות ונחישות לאורך תהליך המשא ומתן, ולחזק את ידם על כך שימשיכו למלא תפקיד מוביל בהצלחת הנמל ובתרומתו לכלכלה הישראלית. אנו נירתם להשלמת הרפורמה גם בנמל חיפה". 

תמונה מטקס חתימת ההסכם

שר התחבורה, ישראל כ"ץ: "היום ניתנה החותמת הרשמית להוצאתה לדרך של הרפורמה בנמלים- היום בנמל אשדוד ובעוד זמן קצר גם בנמל חיפה. הרפורמה בנמלים היא חשובה ונכונה משום שהיא משרתת קודם כל את אזרחי ישראל. היא תוביל להרחבת הפעילות הימית במדינת ישראל, ולהוזלת המוצרים עבור אזרחי המדינה. כמו כן, היא תאפשר לנמלים הקיימים להתמודד ולהתחרות בתנאים שווים, וכך עושים רפורמה מוצלחת.

הנמלים החדשים יצאו לדרכם, הבנייה מתקדמת, המפעילים ידועים והנמל הקיים מקבל היום גושפנקה רשמית להיכנס לתוך תהליך, שיאפשר לו לקלוט את ספינות הענק, ולתת טיפול יעיל לכל התוצרת שתגיע. אני לוקח אחריות על רשת הביטחון שגובשה יחד עם כל הגורמים ביחס לתחזית הגידול בהיקף תנועת המכולות במדינת ישראל. הממשלה החליטה להקים מיידית שני נמלים חדשים, באשדוד ובחיפה והאחריות היא עלינו. אני משוכנע שנעמוד בתחזית הזאת וכי לא נצטרך להפעיל את רשת הביטחון".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף כי: "ועד העובדים גילה אחריות גדולה הן כלפי הנמל והן כלפי העובדים, והגיע להבנה בריאה שתחזק את הנמל לקראת התחרות".

יו"ר ועד עובדי התפעול בנמל אשדוד, אבינועם שושן, אמר היום: " אני רוצה לברך את כל עובדי הנמל על הישגי ההסכם החדש שיסייע להפוך אותנו לנמל מודרני ומתקדם. אנו נמצאים בפתחו של עידן חדש שיאפשר לתת ביטוי לסטנדרט השירות הגבוה והמקצועי של עובדי הנמל, גם בתנאי תחרות. תודה מקרב לב ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וליו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, על תרומתם הרבה לגיבוש ההסכם".