הסכם קיבוצי ראשון בתחנת הכוח OPC רותם

תנאי ההעסקה של עובדי תחנת הכוח הפרטית הוסדרו לראשונה בהסכם קיבוצי, במסגרתו ייהנו משכר מינימלי גבוה, תוספות שכר ומענקים וכן הטבות נוספות בתחום הרווחה *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "קורא למקומות עבודה נוספים בתחום ייצור החשמל הפרטי להצטרף אלינו ולהוביל את מהפכת ההתאגדויות" 

ההסתדרות, הנהלת תחנת הכוח הפרטית OPC רותם וועד העובדים חתמו היום (א') על הסכם קיבוצי ראשון בענף ייצור החשמל הפרטי. טקס החתימה התקיים לפני דקות אחדות בלשכתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בנוכחות מנכ"ל החברה גיורא אלמוגי, יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב מאיר בביוף ויו"ר ועד העובדים מקס פבלוב.

כ-75 עובדי תחנת הכוח, שבבעלות איסי פאוור מקבוצת KENON וממוקמת במישור רותם, התאגדו בהסתדרות בדצמבר אשתקד ומאז התנהל מו"מ לחתימה על הסכם קיבוצי, בליווי עו"ד אלעד מורג ממשרד עוה"ד שילוני מצד ההסתדרות וועד העובדים ועו"ד ארנה לין מצד ההנהלה.OPC  רותם היא תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, והיא מספקת חשמל ללקוחות תעשייתיים כגון בתי הזיקוק בחיפה, קבוצת עזריאלי ו ולרשת החשמל הארצית.

תוקף ההסכם שנחתם הינו ארבע שנים. כחלק מההסכמות אליהן הגיעו הצדדים נקבעה תקופת הניסיון בחברה ל-24 חודשים, שלאחריה ייחשב העובד לקבוע. השכר ההתחלתי במפעל יעמוד על 5,600 שקל לחודש לפחות.

כחלק מההסכם נקבע כי בכל אחת ממשכורות אפריל שישולמו בשנים 2015 (רטרואקטיבית) עד 2018, יקבלו העובדים תוספת שכר של 1.75%. בנוסף לכך נקבע כי אחת לשנה בין השנים 2015-2018 החברה תחלק תוספת שכר נוספת לעובדים מסוימים לפי שיקול דעתה. לצד זאת הוסכם כי בשנים אלה החברה גם תחלק מענק שנתי לחלק מהעובדים.

עוד נקבע בהסכם כי עובדי תחנת הכוח יהיו זכאים ליום בחירה אחד בשנה, כי דמי מחלה יינתנו מיום ההיעדרות הראשון וכי החברה תספק לעובדים ארוחות תמורת תשלום סמלי של 3-5 שקלים לארוחה.

בהסכם נקבע כי החברה תדאג להסיע את העובדים מביתם לתחנת הכוח ובחזרה. עובדים המתגוררים בדימונה, ערד או באר שבע - או במרחק דומה מהמפעל לערים אלו - יהיו זכאים לתשלום חלקי בגין זמן הנסיעה לעבודה.

בסעיף הרווחה והתרבות נקבע כי החברה תעניק לעובדים מתנות בגובה של 500-1,000 שקל בגין נישואים, הולדת בן/בת, בר/בת מצווה, הולדת נכד/ה, נישואי בן/בת ופעמיים בשנה (בראש השנה ובפסח) יקבלו העובדים שי בשווי 800 שקל לפחות. פעם בשנה תקיים החברה נופש שנתי לעובדים, על חשבון ימי החופש שלהם, שאורכו יהיה שני לילות לפחות. כמו כן נקבע כי על כל סכום שייגבה מהעובדים כמס ועד, החברה תעביר על חשבונה סכום זהה לקופת הוועד, סכום שיוקדש לפעילויות רווחה.

במסגרת ההסכם יוצע לעובדים בעלי ותק של 12 חודשים לפחות להצטרף לביטוח בריאות וביטוח שיניים קבוצתי בו תבחר הנהלת תחנת הכוח, ועל חשבונה.

ההסכם מסדיר מנגנון פיטורי עובדים, כאשר הצדדים הסכימו כי במקרה של פיטורים על רקע חוסר התאמה או היעדר מיומנות מקצועית יקבל העובד שלושה חודשים לשיפור התנהלותו, ואם ידרוש זאת הוועד יינתנו לו חודשיים נוספים לשיפור. במקרה של חוסר הסכמה באשר לפיטורים ייערך דיון בהשתתפות מנהל המפעל ונציג ההסתדרות במרחב הנגב. במקרה שבו לא תיפתר המחלוקת, היא תועבר לבוררות בפני הממונה האזורי על יחסי עבודה במשרד הכלכלה. תנאים אלה יחולו גם במקרה של פיטורים על רקע עבירות משמעת.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר היום: "עובדי OPC רותם, שהצטרפו למשפחת ההסתדרות לפני כשנה, קוצרים היום את הפירות עם הסכם קיבוצי ראשון המסדיר את תנאיהם, זכויותיהם וביטחונם התעסוקתי.מדובר בעובדים העובדים שעות ארוכות בתנאים פיזיים לא פשוטים, אשר מגיעים להם תנאים משופרים מכפי שקיבלו עד כה. אני גאה בתוצאה אליה הגענו לאחר המו"מ, מברך את כל הצדדים על ההסכמות שהושגו, וקורא למקומות עבודה נוספים בתחום ייצור החשמל הפרטי להצטרף אלינו ולהוביל את מהפכת ההתאגדויות במשק".

מנכ"ל OPC רותם, גיורא אלמוגי, בירך על סיומו של המו"מ הקצר והענייני שהוביל להסכם טוב לשני הצדדים ואמר: "OPC רותם סיפקה תעסוקה קבועה מיום הקמתה למאות משפחות בנגב. הסדרת יחסי העבודה במסגרת הסכם קיבוצי, מעגנת את יחסי העבודה הטובים שהיו בתחנה מאז הקמתה. החברה ראתה ותמשיך לראות בעובדיה נכס אסטרטגי".

יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, מאיר בביוף: "ההרגשה הפעם מיוחדת במינה וזאת משום שמדובר בפעם הראשונה בה ההסתדרות חותמת על הסכם קיבוצי במגזר ייצור החשמל הפרטי. ההסתדרות בנגב שמחה ליצור את התקדים הזה ואנו מאמינים שזו תהיה סנונית ראשונה שתבשר במהרה על הסכמים בכל שאר תחנות הכוח הפרטיות במדינה. בהזדמנות זו אבקש להודות ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על מעורבותו האישית והעמוקה עוד מיומו הראשון של המו"מ".

יו"ר ועד העובדים, מקס פבלוב: "אני גאה בהסכם אליו הגענו, המביא לשיפור בתנאי העבודה בתחנת הכוח ומסדיר את התעסוקה בו. אני מודה ליו"ר ההסתדרות במרחב הנגב מאיר בביוף וליו"ר האגף לאיגוד מקצועי במרחב איציק ששון על תמיכתם בנו ועל המאמצים הרבים שהקדישו במהלך המו"מ".