הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות אישרה סכסוכי עבודה חדשים

הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות, בראשותו של ג'יהאד עקל, אישרה היום (ה') מספר סכסוכי עבודה חדשים.

 

סכסוך העבודה הראשון שהוכרז בוועדה נוגע לכלל עובדי משרדי הממשלה, המוסד לביטוח לאומי ומשרד התעסוקה, בין היתר על רקע פגיעה בשכר העידוד לעובדים הנובע מעיכוב בעדכון שיטות החלוקה. ההסתדרות דורשת מהאוצר לנהל עמה מו"מ לעדכון ותיקון תכנית העבודה של מתן שכר העידוד, כך שגם תכלול יחידות נוספות במשרדי הממשלה.

 

סכסוך עבודה שני שאושר בוועדה הוכרז בקרב עובדי מרכז השלטון המקומי ועובדי שלושת הערים הגדולות – ירושלים, תל-אביב וחיפה. העילות לסכסוך זה קשורות לפגיעה הולכת ונמשכת בעבודה המאורגנת תוך העסקת עובדים שלא במסגרת ההסכמים הקיבוציים, לפערי שכר ושחיקה בשכרם של חלק מהעובדים, לחוסר תגמול קבוצות עובדים אשר נוספו להם מטלות ונפח תפקידם גדל ולמערכת יחסי עבודה עכורה הכוללת צעדים חד צדדיים וחוסר שיתוף פעולה עם נציגות העובדים.

 

סכסוך עבודה שלישי הוכרז בטלוויזיה החינוכית. העילות לסכסוך זה קשורות בסירוב המעסיק לנהל מו"מ לחידוש הסכמי העבודה החלים על העובדים ולסירובו לחתום על הסכם שכר חדש ("הסכם ENG") הנוגע לחלק מהעובדים, למרות שהצדדים כבר הגיעו לגביו להסכמות. לצד זאת דורשים העובדים לתקן עיוותים שונים בדרגות וברמת שכרם.

 

שני סכסוכי עבודה נוספים שאושרו קשורים לחברות כלל ביטוח וכנ"ף (כלל ניהול פיננסים). האחד, בחברת כלל, נוגע לדרישת העובדים לקבל מידע ולשתף אותם בהליך למכירת החברה, להחלטת החברה לעצור באופן חד צדדי את ביטוח השיניים הקולקטיבי לעובדי החברה באופן שעלול לפגוע בבריאותם ובזכויותיהם הביטוחיות ולחוסר תום לב מצד הנהלת החברה בניהול יחסי עבודה קיבוציים עד כדי פגיעה בחברי הוועד. הסכסוך השני, בחברת כנ"ף, קשור בין היתר לסירוב ההנהלה להמשיך ולנהל מו"מ לחתימה על הסכם קיבוצי ראשון בחברה, לפגיעה אישית בחברי ועד הפעולה תוך איום מתמיד על ביטחונם התעסוקתי ותנאי העבודה של חבריו וכן לניסיונה של הנהלת החברה לעקוף את יציגות ההסתדרות וועד הפעולה הנבחר ולנהל מו"מ ישירות מול עובדים מסוימים.

 

הוועדה אישרה גם סכסוכי עבודה הנוגעים לעובדי הפארק הלאומי ברמת גן על רקע ניסיונות פגיעה בהתארגנות העובדים וגרירת רגליים במו"מ להסכם קיבוצי, לעובדי רשות המסים בטבריה הסובלים מסביבה עבודה פיזית לא ראויה המקשה על ביצוע עבודתם המקצועית ולעובדי ידיעות אחרונות, על רקע כוונת העיתון לפטר 17 עובדי מנהלה והתנהלות ההנהלה באופן שלא מקובל ביחסי עבודה קיבוציים. סכסוך עבודה אושר גם בקמ"ג, על רקע מבוי סתום במו"מ המתנהל בנוגע לקבלת "פרס המנהל" לעובדי המקום.

 

סכסוך עבודה נוסף נוגע לעובדי חברת נמלי ישראל, על רקע כוונת החברה להנפיק אג"ח של החברה בהיקפים גדולים וזאת מבלי שנוהל מו"מ עם העובדים באשר להשלכות המהלך לגביהם, מהלך שעשויות להשפיע על איתנותה הפיננסית של החברה ועל עתידם ורווחתם של העובדים.

 

עוד עושר סכסוך בחברת נמל אילת, על רקע שינויים מבניים הפוגעים בתנאי העבודה של העובדים ובעבודה המאורגנת בחברה, הרחבת השימוש במיקור חוץ לתחומי עיסוק חדשים, הימנעות המעסיק מביצוע הכשרות והשתלמויות לעובדים בתחומי ליבה, עומסי עבודה קיצוניים הנובעים ממדיניות מכוונת של החברה, דרישת נציגות העובדים לחתימה על הסכם קיבוצי חדש שיסדיר בין היתר את נושא שיבוצי העבודה, הסעות עובדים אל ומהעבודה וכן על רקע התנהלות חסרת תום לב של הנהלת הנמל וזאת מתוך מגמה לפגוע בעבודה המאורגנת.