"קיבלתי בית חם שנרתם לעזור לי לקדם קהילת ספורטאים"

"קיבלתי בית חם שנרתם לעזור לי לקדם קהילת ספורטאים"

כל ספורטאי חולם מגיל צעיר על הרגע שבו יקטוף הישג שיקנה את עולמו וישנה את עתידו. בין האימונים האין-סופיים והתחרויות המרגשות נשאר מעט זמן להתרכז "בחיים עצמם". חטיבת הספורט בהסתדרות המעו"ף, שמייצגת אלפי ספורטאים במגוון ענפים בארץ, מפעילה תוכניות שמעניקות כלים מעשיים להתנהלות נכונה בזמן הקריירה ועוזרות להיערך ליום שאחרי הפרישה. בלם נבחרת ישראל לשעבר, עומרי בן-הרוש: "בעקבות הקורס נפתח בפניי עולם שלם"

"ספורטאים מקצוענים מקדישים את כל חייהם להישגיות. הם ממוקדים במטרה הספורטיבית, במדליה הבאה, עד שהם שוכחים שענף הספורט הוא בעצם המקצוע שבו הם עובדים – מקור פרנסתם", מסביר ניר אלון, ראש חטיבת הספורט בהסתדרות המעו"ף. "התוצאה בתחרות היא לא התוצאה היחידה שיש להשיג, אלא גם פרנסה, כלכלה ומחייה - באופן אישי ומשפחתי. יצרנו תוכנית אסטרטגית עשירה שכוללת קורסים ותכני לימוד אשר עוזרים ומייעצים לספורטאים לגבי העולם שבחוץ. גם בהיותם פעילים וגם בעת פרישתם", מוסיף אלון.

חטיבת הספורט במעו"ף מעניקה מגוון פתרונות והמלצות לספורטאים להתנהלות כלכלית נכונה וחשיבה על ה"יום שאחרי": לימודים לקראת פרישה, עידוד יזמות והשקעות, מתן כלים מעשיים להתנהלות בזמן הקריירה וגם לחיים מחוץ לעולם הספורט. "כשחזרתי לכדורגל הישראלי מקבוצת לוקרן (בלגיה), נפגשתי עם מנכ"ל ארגון שחקני הכדורגל, מושיקו מישאלוף, שהציע לי להירשם לקורס 'דיגיטל והשקעות לספורטאים' של החטיבה", סיפר עמרי בן-הרוש, כיום שחקן הפועל כפ"ס ובעברו שחקן נבחרת ישראל. "בעקבות הקורס גיליתי שאפשר להתפתח למקומות אחרים ולרכוש מיומנויות שלא הכרתי ככדורגלן מקצועי, ונפתח בפני עולם שלם".

לבן הרוש עבר מפואר. פרט לשנים בבלגיה, הוא צבר תארים והישגים במדי מכבי ת"א ומכבי חיפה. את הניסיון שצבר ככדורגלן הוא משלב בדרך החדשה: "בשנתיים האחרונות סיימתי קורס מאמני כושר בווינגיט, וכיום אני לומד בקורס מאמני כדורגל. אני מייעץ לספורטאים צעירים, משתתף בכנסים ועובד מול חברות 'ספורט-טק' (חדשנות בעולם הספורט). בשיחות עם אנשי חטיבת הספורט וההשתלמויות, עסקנו בעולמות המדיה והחדשנות, וכיום אני מרגיש הרבה יותר נוח ובטוח בהתנהלות שלי מול תקשורת מסורתית, וכן בתקשורת שאני מייצר ברשתות החברתיות עם עוקביי", תיאר המגן לשעבר.

"ביום שאחרי תליית הנעליים, חשבתי על נדל"ן, השקעות ויזמות. המטרה הראשונה הייתה לרכוש את הקשרים הנכונים, לשמוע אנשי מקצוע ולראות מה קורה מסביב לעולם הכדורגל", שיתף דור ג'אן, חלוץ הפועל חדרה מליגת העל. לפני כשנתיים ג'אן ניצל תקופת החלמה מקרע ברצועה הצולבת, ונרשם ללימודים בחטיבת הספורט: "חלק מתכני הקורס מגיעים מאנשי פיננסים שמלמדים התנהלות כלכלית נבונה. בתור כדורגלנים, רובנו לא מייחסים חשיבות לפנסיה, קרן השתלמות, תלושי שכר, זכויותיי כעובד וכדומה. מבחינתנו זה היה, 'רוצים לראות שהכסף בחוזה שולם והשאר לא מעניין'. התכנים שרכשתי דרך ההסתדרות פתחו את העיניים ומנגישים כלים מעשיים והסברים על מושגים פיננסים, כלכלה ותעסוקה", הוסיף ג'אן.

חוץ מהבנת תלוש השכר, מרכיביו, מידע על קרנות וקופות גמל ושאר הזכויות והחובות כעובדים, חטיבת הספורט במעו"ף מציעה מגוון רחב של הכשרות - ייעוץ והכוונה לשוק התעסוקה, כתיבת קורות חיים והכנה לראיון עבודה, ופיתוח הקריירה האישית והספורטיבית באמצעים תקשורתיים ודיגיטליים. הספורטאים לומדים את עולם התקשורת, כיצד להתראיין, לעמוד מול מצלמה ואפילו איך לנהל ולתחזק את הדפים האישיים שלהם מול קהל האוהדים ברשתות החברתיות.

גם ספורטאים מענפי ספורט יחידני נעזרים בשירותי החטיבה. אחת מהן היא הג'ודוקא לשעבר, שיר קלנר, שרשמה הישגים רבים, ביניהם מדליות בסבבים אירופים. "נחשפתי לקורס חדשנות וניו-מדיה, ויצרתי את הפודקאסט 'בליגה אחרת'. יש לנו קבוצה עם ספורטאים פעילים ופורשים שבה מתייעצים ומשתפים. בנוסף, הקמתי קהילת ספורטאי עבר שתהווה סביבה תומכת, מכילה ומרימה. ההסתדרות הציעה שיתוף פעולה, ובשבועות האחרונים התקיים הכנס הראשון בבית ההסתדרות. זה היה אירוע מדהים שנתן לי דחיפה אדירה. קיבלתי בית חם שנרתם לעזור לי לקדם את הרעיון של הקהילה. זה מדהים שיש קורס כזה ושעושים דברים כאלה כדי להעצים את הספורטאי גם מעבר לספורט", סיכמה.

מאז הקמת החטיבה בשנת 2000, התפתחה העשייה להגשמת מטרות נוספות: חיזוק מעמד השחקן המקצועני הישראלי והבטחת דור העתיד, הכוונת קריירה, בקרה תקציבית למימוש שכר בליגות נמוכות ופנסיה ייחודית לספורטאים. אריק ינקו, שוערה לשעבר של הפועל ת"א שחווה רגעים מכוננים בליגה הבכירה בישראל, וכיום לובש את אפודת השוער של הפועל אום אל פחם, קוטף את פירות הלמידה וההשקעה כבר עכשיו בעודו שחקן פעיל: "אין ספק שהקשר מול חטיבת הספורט בהסתדרות המעו"ף פתח לי אפיקים חדשים של השקעה ויזמות. היו רעיונות רבים שרציתי לממש, האנשים בהסתדרות דחפו אותי להגשים אותם. כיום אני שותף במיזם טכנולוגי של חברת 'סקילסט', פלטפורמה דיגיטלית מבוססת וידאו המעבירה שיעורים פרטניים לפי עמדה במגרש מגדולי הכדורגלנים בעולם. בין השמות אפשר למצוא את רוברטו קרלוס, לוקה מודריץ', רוברט לבנדובסקי, וירג'יל ואן דייק, טיבו קורטואה, ג'יאנלואיג'י בופון, סרחיו אגוארו ונוספים. גם נשיא מועדון ברצלונה, חואן לאפורטה, שותף במיזם היוקרתי הזה", חשף השוער.

מי שעוד שותף ליוזמה הטכנולוגית של ינקו הוא הכדורגלן עידן ורד, שבדומה לינקו, עדיין שחקן פעיל במדי הפועל פ"ת. ינקו הסביר כיצד עובדת הפלטפורמה: "בתום כל שיעור יש אתגר שהכוכב המנחה מעביר למתרגלים. בסוף, השחקן יצלם את עצמו בסמארטפון ויוכל לעלות לרשתות החברתיות. הוא מקבל ציונים, הערות לשיפור ושימור וחוות דעת מקצועית לניתוח פעולותיו: הקפצת כדור, בעיטה ואף תנועה במגרש ללא כדור", הסביר ינקו, שמציין כי הפלטפורמה עתידה להתרחב לאפליקציה.

חטיבת הספורט בהסתדרות המעו"ף מאגדת ארגונים שונים של ענפי הכדור הקבוצתיים המובילים בישראל (כדורסל, כדורסל, כדוריד וכדורעף), בנוסף לשופטי הכדורעף, עובדי הטוטו, עובדי ההתאחדות לכדורגל ואיגוד הכדורסל. בין מנהלי ועובדי הארגונים השונים הפועלים תחת החטיבה תוכלו למצוא שמות מוכרים, שעשו חיל במהלך הקריירה וזכו בתארים רבים. בין ספורטאי העבר ניתן לציין שמות כמו שמעון אמסלם, ליעד סואץ-קרני ועודד שעשוע (כדורסל), אבי איבגי, מושיקו מישאלוף וקארין סנדל (כדורגל), עומרי שוורץ (כדורעף), עמית גל (כדוריד) ואחרים.

ניר אלון (מימין) ומושיקו מישאלוףניר אלון (מימין) ומושיקו מישאלוף

משמאל מעלה עם כיוון השעון - עומרי בן הרוש, דור גאן, שיר קלנר ואריק ינקו. קרדיט: באדיבות המצלומיםמשמאל מעלה עם כיוון השעון - עומרי בן הרוש, דור גאן, שיר קלנר ואריק ינקו. קרדיט: באדיבות המצלומים