צרכנים רבים לא מודעים כי קיים חוק אשר לפיו הם זכאים לפינוי של מכשיר חשמלי או אלקטרוני ללא תשלום. ובכן בשנת 2012 חוקק חוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני אשר קובע בין היתר כי "משווק המוכר ציוד חשמלי ואלקטרוני המתאים לשימוש ביתי, יאפשר לקונה או למי מטעמו למסור לו במועד המכירה או במועד האספקה פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה בציוד חשמלי ואלקטרוני דומה, והיא בכמות או במשקל הדומים למוצר הנמכר ולא ידרוש ממנו תשלום או תמורה אחרת על כך".
"ציוד חשמלי ואלקטרוני דומה" מוגדר בחוק כציוד חשמלי מאותה קבוצת סוג, שנועד לשימוש דומה לציוד הנמכר, ללא תלות בשם היצרן או היבואן של המוצר. כלומר כאשר צרכן רוכש למשל מכונת כביסה הוא רשאי לדרוש פינוי של מכונת הכביסה הישנה שברשותו ולא של המקרר הישן שגם נמצא אצלו ואין חשיבות לסוג המוצר ו/או לזהות היצרן.
המחוקק פירט רשימה ארוכה של מוצרים אשר עליהם חל החוק, למשל: מקררים, מקפיאים, מכונת כביסה, מייבשי כביסה, מדיחי כלים, מזגנים ועוד... (רשימה מפורטת ניתן למצוא בשורה הראשונה לחוק). כאשר לקוח רוכש מוצר העומד בתנאי החוק, על המשווק לעדכן את הלקוח בעת המכירה על אפשרות הפינוי של המוצר הישן ללא תמורה ועל העלויות במקרה של "פינוי חריג".
אילוסטרציה - הובלה
"פינוי חריג" נחשב כאשר המוצר המפונה נמצא בקומה שלישית ומעלה בפינוי ללא מעלית או כאשר נדרש פינוי באמצעות מנוף. בנוסף, כאשר המוצר לא נכנס למעלית ו/או לא עובר במדרגות ו/או צריך לפרק את דלתותיו. במקרים אלו ועוד רשאי המוביל לדרוש תשלום עבור "הפינוי החריג".
כאשר הצרכן עומד בקריטריונים של החוק, ומעוניין שייפנו מביתו את המוצר הישן, עליו לעמוד במספר חובות. ראשית, המוצר חייב להיות נגיש לפינוי, כמו כן, המוצר חייב להיות מנותק ממים, חשמל, גז, מרהיט ומכל חיבור לתשתיות הבית או לחפצים אחרים. המוצר חייב להיות שלם על כל חלקיו ונקי מלכלוך. שימו לב - הפינוי יתרחש רק אם מדובר במוצר זהה למוצר שנרכש (לדוגמא: מקרר כנגד מקר או תנור כנגד תנור). במקרה והרוכש לא נקט מראש בפעולות אלו, אז המשווק ו/או מי מטעמו לא יידרש להמתין מעל 10 דקות לצורך הכנת הציוד לפינוי הישן.
בכל תלונה הקשורה לאי יישום חוק זה יש לפנות למשרד להגנת הסביבה.
אילוסטרציה - מוצרי חשמל
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון : "בכל קנייה של מוצר חשמלי ו/או אלקטרוני תדאגו לוודא כי הפינוי יהיה חינם. ואם יש צורך "בפינוי חריג" אזי יש לעדכן את המשווק בעת הרכישה בפרטי המוצר הישן ונגישותו על מנת לדעת מראש מה עלותו של "הפינוי החריג" וכך להימנע מהפתעה של תשלום חריג בעת הפינוי".
המידע באתר/ האפליקציה של ההסתדרות הוא מידע כללי ואינו מידע מחייב. הזכויות המחייבות נקבעות על-פי חוק, תקנות ופסיקות בתי המשפט.
השימוש במידע המופיע באתר / אפליקציה אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש/ת בלבד - יש לעיין בתקנון ותנאי השימוש באתר/אפליקציה.