מובילה לשינוי: הכירו את ורד איבן-פליטמן

לשמור על זכויות השחקנים ולהעצים את הספורט הנשי

ורד איבן-פליטמן, סמנכ"לית ארגון שחקניות ושחקני הכדורגל בישראל בחטיבת הספורט של ההסתדרות, מספרת בטור אישי מיוחד על המאבק להחזרת הליגות לפעילות במשבר הקורונה, ולמה יום ללא ספורט הוא יום מבוזבז

שלום לכולם ולכולן!

נעים להכיר, שמי ורד איבן-פליטמן (53), סמנכ"לית ארגון שחקניות ושחקני הכדורגל בישראל בחטיבת הספורט של ההסתדרות החדשה. אני נשואה, אם ל-2 וגרה בתל-אביב.

את לימודיי עשיתי בארה"ב (תואר במנהל עסקים ושיווק באוניברסיטה העירונית של ניו-יורק) ובמקביל עבדתי באו"ם בהדרכת תיירים במחלקת ההסברה והיח"צ של הארגון. שם למדתי על עבודה ציבורית, זכויות אדם ואזרח, כלכלה עולמית, ועוד נושאים חברתיים וסביבתיים שמשפיעים עלינו כאזרחים של העולם הגדול, ומה הכוח שלנו כאינדיבידואלים לעשות שינוי. וכן, יש לנו כוח לעשות שינויים!

בתפקיד שלי בהסתדרות אני רואה שליחות. המטרה שלנו, מעבר לשמירה על הזכויות הבסיסיות של שחקני ושחקניות הכדורגל כעובדות ועובדים מן המניין, היא העצמת הספורט הנשי וכדורגל הנשים בישראל.

אנשים רואים בשחקני הכדורגל אנשים פריבילגים שמרוויחים משכורות גבוהות ללא הצדקה. בפועל יש מעט מאוד "כוכבים" שמקבלים משכורות גבוהות וגם זה לתקופה קצרה כי הקריירה של שחקן מקצועי קצובה, עד גיל 35 פחות או יותר, ויכולה להסתיים בכל יום בגלל פציעה או משבר.

בנוסף, חשוב להבין שהסכם העסקה של שחקן/ית כדורגל מול הקבוצה הוא לרוב לשנה עד שנתיים ואם יש עונה פחות טובה יכול להיות שהוא או היא ימצאו את עצמם בלי קבוצה בשנה הבאה. 

ולכן, שמירה על ביטחון עצמי גבוה וחוזק מנטלי חשובים לא פחות מיכולת גופנית גבוהה. על הנושאים האלו ועוד אני לומדת המון מהארגון הבינלאומי של שחקני הכדורגל, FIFPRO, שמאגד 68 מדינות מכל העולם וכ-70,000 שחקנים ושחקניות מקצועיים. במסגרת התפקיד אני משתתפת בכנסים בינלאומיים שם אנו מקבלים המון מידע מארגונים מקבילים ומהארגון העולמי, ליישום ברמה המקומית.

אנחנו לא רק מקבלים מידע, אלא גם מהווים מודל לחיקוי: החודש פתחנו בהסתדרות את המחזור השני של קורס "ספורט סטארט-אפ ומדיה" שמלמד ספורטאים ושחקנים מקצועיים על תחומי הספורט-טק והמדיה בישראל כדי שייפתח להם צוהר לעולם שנמצא ממש פה ופותח להם ראש לכיוונים חדשים לקריירה שנייה, מעבר למקצועות האימון והספורט ה"רגילים".

הקורס הזה, שמתחיל פה בישראל, מהווה דוגמה לעוד שחקנים וספורטאים מהעולם והמטרה שלנו היא להנגיש את הקורס הזה לעוד ספורטאים מעוד מדינות.

ברמה האישית אני מאוד אוהבת ומחוברת לספורט. לכן הגעתי לעבוד לפני 10 שנים עם ניר אלון בחטיבת הספורט. העבודה שלי החלה עם מאבק של ארגון שחקני הכדורסל שכלל שביתה לשמירה על מעמד השחקנים הישראלים, והמשיכה עם התפקיד החשוב בארגון שחקני הכדורגל.

משבר הקורונה יצר לנו עבודה מרובה, כשבבת אחת מאות שחקנים ושחקניות הוצאו לחל"ת, קבוצות אחרות הורידו שכר לשחקנים וזה יצר הרבה בלבול ובעיות בקרב השחקנים. אנחנו היינו הגב שלהם - פתחנו חמ"ל, ייצרנו סרטוני מידע עם שאלות ותשובות ושלחנו להם המון מידע כיצד להתמודד בתקופה הזו מכל הבחינות, החל  ממה שקשור למעמד שלהם כשחקנים מקצועיים, דרך קבלת שכר או דמי אבטלה, מו"מ מול בעלי הקבוצות וכלה בהכוונה וייעוץ איך לשמור על כושר פיזי ויכולת מנטלית גבוהה. היו למשל שחקנים שחלו והדביקו את כל הקבוצה, משחקים נדחו ועוד הרבה בעיות שהצריכו טיפול.

אחרי הגל הראשון והפסקת המשחקים ניהלנו מו"מ מול משרדי הבריאות והספורט להחזרת הליגות, ביקשנו משחקניות ושחקנים שישלחו לנו סרטונים שלהם מבקשים לחזור למגרש לאימונים ולליגה. וזה הצליח. בשלב ראשון הוחזרו המשחקים, ובשלב שני הקהל.

הישג גדול נוסף היה החזרת הליגה של הנשים שביקשנו שיתייחסו אליה כליגה מקצועית ושהשחקניות יוחזרו לפעילות במקביל לליגת העל של הגברים. מכתבים ופוסטים שהעלינו ברשתות תפסו תאוצה, הגיעו לתקשורת ולמשרד הספורט ונחלו הצלחה.

מאבק נוסף שאני מובילה ושותפה לו הוא המאבק לשיפור התנאים של כדורגל הנשים ונבחרת הנשים.

בזכות קשרים אישיים הצלחתי להגיע עם הנושא שלוש פעמים לדיון בוועדה למעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת. בוועדה השתתפו איתי ניר אלון, קארין סנדל יו"ר הארגון וקפטנית נבחרת ישראל בכדורגל, ושחקניות כדורסל מובילות. שם העלינו את נושא התקציבים והמעמד של הנבחרת. חלק מהדרישות שלנו כבר יושמו בעונה זו: יותר משחקי נשים וכל משחקי נבחרת הנשים משודרים בטלוויזיה. נבחרת הנשים גם זוכה ליחס יותר אוהד וסיקור יותר נרחב בתקשורת.

בנימה אישית, מבחינתי יום ללא ספורט הוא יום מבוזבז. אני משתדלת להתחיל כל בוקר בים. אני מחליטה על הפעילות לפי מצב הים ובוחרת בשיעור גלישה, חתירה על סאפ, חתירה בקיאק או הליכה/ריצה. 

בנוסף, אני מתרגלת פילאטיס, יוגה ומשחקת כדורשת בנבחרת הנשים של ההסתדרות.

ספורט הוא טוב וחשוב לגוף ולנפש, ולטעמי כל אחת ואחד צריכים למצוא את הענף שעושה להם טוב וליהנות ממנו.

אני דוגלת בלנסות ענפי ספורט שונים, כשכל מספר שנים אני מוסיפה ולומדת ספורט נוסף בשביל הגיוון.

דרך הספורט מכירים אנשים מעניינים וחווים חוויות, מתחזקים ומחזקים.

אז להתראות בים, במגרש או באצטדיון.

שלכם ושלכן,

ורד

*הטור של ורד נכתב במסגרת הבלוג "מובילות לשינוי" אשר מארח מדי שבוע את מנהיגות העבודה המאורגנת בישראל. לקריאת טורים של מנהיגות נוספות, לחצו כאן

ורד איבן-פליטמןורד איבן-פליטמן