"מצדיעים לשני ענקים": טקס הכרת הטוב לדוד בן-גוריון וגולדה מאיר

טקס הכרת הטוב לדוד בן-גוריון וגולדה מאיר

"בן-גוריון וגולדה בנו פה דברים גדולים, ואנחנו ממשיכים ללכת בדרכם", כך אמר הבוקר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בטקס שנועד להוקיר את פועלם של שני ראשי הממשלה המנוחים *** באירוע שהתקיים בגן ההסתדרות, שבו נכחו גם יו"ר הכנסת יריב לוין, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג ומשפחותיהם של ראשי הממשלה לשעבר, נחנך פסל מיוחד שמנציח את שני המנהיגים

"אנחנו מצדיעים פה לשני ענקים: בן-גוריון, היהודי הגדול ביותר שקם בדורנו, מנהיג שידע להתקדם ולקבל החלטות נכונות; וגולדה, מחלוצות ההנהגה הנשית וממקימות נעמת. הם בנו פה דברים גדולים, ואנחנו ממשיכים ללכת בדרכם", כך אמר הבוקר (א') יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בטקס הכרת הטוב למייסדי ההסתדרות ונעמת, ראשי הממשלה לשעבר דוד בן-גוריון וגולדה מאיר.  

הטקס בגן ההסתדרות – אשר נועד להוקיר ולהזכיר את פועלם של השניים, מהדמויות הבולטות של ההסתדרות בתחילת דרכה, נערך בהשתתפות בני משפחותיהם של המנהיגים המנוחים ובמעמד יו"ר הכנסת יריב לוין, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג, יו"ר נעמת חגית פאר, מנכ"ל ורמ"ט יו"ר ההסתדרות עו"ד אופיר אלקלעי ומ"מ יו"ר ההסתדרות רועי יעקב.

במהלך הטקס נחנך פסל מיוחד של ראשי הממשלה לשעבר. את הפסל עשוי הברונזה יצרה הפסלת הוותיקה והמוערכת ורדה גבעולי יחד עם בן זוגה אילן גלבר. על היצירה הזו, שהוצבה במרכז גן ההסתדרות החדש, הם עמלו במשך שלושה חודשים עד שמצאו את הבעות הפנים והגוף של בן-גוריון ומאיר שנצרבו בזיכרון הקולקטיבי.

יו"ר הכנסת יריב לוין אמר בטקס: "בן-גוריון, מעבר להיותו מנהיג, היה גם אדם שהבין שיש פה מגוון של דעות ורקעים, ושעל פיהם צריך לחיות ביחד: לחיות חיים משותפים על בסיס הסכמות ולא לפי כיפופי ידיים. לדאבוני, התפיסה הזאת חסרה במציאות של היום כי התחושה היא שכל צד במערכת הפוליטית מחפש לכופף יד ולכפות את דעתו.

עוד אמר: "אנחנו חונכים פה היום משהו פיזי שמשקף רוח עצומה שמורכבת משני דברים. אחד - הבנה שאנחנו נמצאים פה בזכות המנהיגים הללו, והשני – שההסתדרות, הודות למהפך שמוביל ארנון בר-דוד, מהווה בית פתוח עבור כולם".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הוסיף: "ההסתדרות עדיין עם אותה נשמה של פעם של בנייה וצמיחה, כפי שהמחישו שני המנהיגים הללו שאנחנו מכירים להם היום כבוד, ואולם היא הולכת קדימה עם דגלים חדשים כדי להיות רלוונטית גם בעוד מאה שנים. גם במובן המפלגתי עברנו שינוי, לא עוד הסתדרות עם מפלגה – אלא הסתדרות שעובדת עם כל המפלגות".

יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג: "ללא בן-גוריון, ללא ההסתדרות וללא הסוכנות, ספק אם הייתה קיימת מדינת היהודים. המשולש הזה היה חשוב מאין כמוהו. גולדה אף היא סיפור נהדר של תרומה לבניין העם והארץ. המדינה אמנם גדלה וצמחה מאז, אבל מה שמשמעותי היום זה שבפסיפס הישראלי – יש מקום של כבוד לכל הנרטיבים.

מנכ"ל ורמ"ט יו"ר ההסתדרות עו"ד אופיר אלקלעי: "זכינו להנציח את האנשים הדגולים הללו לטובת הדורות הבאים. המדינה – המתנה שקיבלנו מהאבות המייסדים, ראוי שנשמור עליה מכל משמר. די לסכסוכים, הגיעה העת שנהיה עם אחד".

משה בן-אליעזר, נכדו של דוד בן-גוריון: "מי שהגה את השם הכרת הטוב לאירוע, עשה נכון. בימים של התאוששות מהקורונה ושל שיתוק פוליטי צריך לזכור את הטוב. צריך לזכור שישראל הייתה ממלכתית, חדורת אמונה ומונעת מתקווה. בן-גוריון וגולדה היו ענקים שלא דאגו לחיסונה אלא לחוסנה ולעוצמתה של המדינה. הם טרחו למען המדינה ולא לביתם. כך גם הם הקריבו מעצמם ושילמו מחיר בגין מחויבותם. מרגש אותי לראות את ההסתדרות מוקירה כך את מייסדיה.

גידי מאיר, נכדה של גולדה מאיר: "אני חושב שסבתא שלי, גולדה, הייתה שמחה לראות פה היום כל כך הרבה נשים מנהיגות כריזמטיות. היא תמיד דיברה על עבודת צוות, וזה היה סוד ההצלחה שלה".

"לתת לכל אחד ואחת נקודת התחברות לשני המנהיגים"

ורדה גבעולי, שיצרה את הפסל יחד עם אילן גלבר, סיפרה: "בהמשך לפסל 'בן גוריון המתגלה' שהוצב בשנה שעברה בגן ההסתדרות, נולד הרעיון לפסל נוסף שייצור נקודת חן בשטח הציבורי ויאפשר למבקרים להתחבר לדמויות ההיסטוריות – דוד בן-גוריון וגולדה מאיר – שפעלו במקום הזה.

תהליך העבודה על הפסל מתחיל קודם כל בעבודה חשיבה. מסקיצה, דרך דגם קטן ועד מחקר מעמיק על הדמויות. בין היתר עברתי על אינסוף צילומים של ראשי הממשלה המנוחים ואפילו ביקרתי בבית בן-גוריון כדי לראות במו עיניי את הבגדים שהוא לבש בימים ההם.

מהמחקר נולדת סקיצה, וממנה אפשר לעבוד על הפסל שבמקרה הזה עשוי מברונזה. זה לקח לי ולאילן גלבר שותפי לחיים ולעשייה האומנותית שלושה חודשים אינטנסיביים להפוך את הרעיון לפסל ממשי. זאת, בהתאם לאופן שבו שתי הדמויות נחרטו בזיכרון הקולקטיבי ומתוך היד האומנותית שלנו שבחרה להראות את האישים החשובים הללו.

ניסינו לקלוע לדמיון הלאומי תוך מתן דגש אישי שלנו כיוצרים על מראה הדמויות. הכוונה הייתה לתת לכל אחד נקודת התחברות אוניברסלית אבל גם ייחודית לבן-גוריון ולגולדה.

והאמת, שבן-גוריון לא רק כרוך בחיי האומה הזאת, אלא גם בחיי האישיים. בתור ילדה שעלתה ארצה מפולין, אני זוכרת את בן-גוריון, ראש הממשלה בימים ההם, פוגש את אבי המהנדס ביריד המזרח. התמונה שלהם ביחד מאותו אירוע תמיד עמדה על שולחן העבודה שלו. אחרי מותו של אבי, עבר השולחן ואיתו התמונה לחדר העבודה שלי, כך שבן-גוריון ממשיך ללוות אותי ומביט בי יחד עם אבי גם כיום. 

זה בשבילי המעבר של בן-גוריון מהציבורי לאישי, ואני מקווה שהפסל יחבר גם את הצופה לחוויה אישית".

ורדה גבעולי ואילן גלבר עובדים ביחד כאומנים כבר 40 שנה. עיקר העשייה שלהם בפסלי אבן הממוקמים במרחב הציבורי. העבודה המוכרת ביותר שלהם היא "מזרקת המזלות" בכיכר קדומים שביפו העתיקה. לפני כמה שנים עיצבו פסל גדול בשם "רוח בן-גוריון" שהוצבה בשדרות בן-גוריון בבאר שבע.

---

דוד בן-גוריון (1973-1886), ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, נמנה עם מקימי ההסתדרות ועמד בראשה מ-1921, שנה אחרי ייסוד הארגון, ועד שנת 1935. נחשב למי שהפך את ההסתדרות למוסד שהניח את היסודות לכינון המדינה נוסף על היותו איגוד מקצועי שמגן על ציבור הפועלים.

גולדה מאיר (1978-1898) ראש הממשלה הרביעי של מדינת ישראל, הייתה מזכירת מועצת הפועלות (לימים נעמת) בסוף שנות ה-20 של המאה הקודמת. היא כיהנה גם בראשות הוועד הפועל של ההסתדרות והייתה מהדמויות הבולטות בארגון בזמנו.

 

בתמונה, מימין למשאל: 

ד"ר משה בן אליעזר (נכדו של דוד בן-גוריון)
עו"ד אופיר אלקלעי, מנכ"ל ורמ"ט יו"ר ההסתדרות
ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות
ח"כ יריב לוין, יו"ר הכנסת
חגית פאר, יו"ר נעמת
(מאחור): שאול רחבי, יו"ר עמותת מכון גולדה מאיר למנהיגות וחברה (נכדה של גולדה מאיר)
(מקדימה): גידי מאיר (נכדה של גולדה מאיר)
דניאל מאיר (נכדה של גולדה מאיר)