חופשות הקיץ והקורונה - מה חשוב לדעת?

חופשות הקיץ והקורונה - מה חשוב לדעת?

הזמנתם טיסה לחו"ל אבל מדינת היעד הפכה אדומה? הילד נכנס לבידוד רגע לפני הנופש באילת? ביטלתם טיול אבל הכסף לא הוחזר? רשות ההסתדרות לצרכנות עם שאלות ותשובות לעונת החופשות

1הזמנתי טיסות לחו"ל, אבל אני רוצה לבטל מחשש להידבקות בקורונה. אינני מעוניין לדחות את הטיסה למועד אחר. האם אקבל את כספי בחזרה?

וירוס הקורונה מסתובב בעולם ברמות הדבקה משתנות כבר כשנה וחצי. מדובר בגורם ידוע, כך שהחשש מהידבקות בקורונה לא מהווה עילה מספקת לביטול הטיסה באופן חד-צדדי. לכן, יש לצאת מנקודת הנחה כי הזכות לביטול הטיסה תלויה בתנאי ביטול או שינוי כרטיס הטיסה, וזאת בהתאם למוסכם בעת ההזמנה או בהתאם לדין הקיים.

2. מה קורה אם החופשה הוזמנה באינטרנט?

במקרה כזה, מדובר בעסקת מכר מרחוק. לכן, אם לא חלפו 14 יום מהמועד בו הצרכן קיבל את תנאי ההזמנה הכוללים את תנאי הביטול, לצרכן הזכות לבטל את ההזמנה ובלבד שהביטול ייעשה לפחות 7 ימים (לא כולל שבתות וחגים) קודם למועד החופשה. הצרכן יחויב בדמי ביטול של 100 שקל או 5% (לפי הנמוך מביניהם).

3. ומה אם החופשה הוזמנה באינטרנט, והצרכן הוא עולה חדש, אזרח ותיק (בן 65 ומעלה) או אדם עם מוגבלויות?

אם העסקה כללה שיחה (גם בדיגיטל) בין הצרכן לבין הספק, הצרכן יהיה רשאי לבטל את ההזמנה בתוך 4 חודשים מיום ההזמנה, ובלבד שהביטול ייעשה לפחות 7 ימים (לא כולל שבתות וחגים) קודם למועד החופשה. גם במקרה זה הצרכן יחויב בדמי ביטול של 100 שקל או 5% (לפי הנמוך).

4. הגעתי לבית מלון בחו"ל אבל הוא נראה שונה ממה שראיתי בתמונות ואני לא רוצה לשהות בו. שילמתי מראש. מה אפשר לעשות?

השאלה היא דרך מי הוזמן השירות. אם השירות הוזמן ישירות בחו"ל, לרבות באמצעות אתרי אינטרנט בחו"ל, המצב יהיה תלוי בתנאי ההזמנה ובדין המקומי. אם המלון הוזמן דרך סוכנות בארץ והפרסום שהוצג מטעה, אפשר לפנות מיד לסוכנות בארץ ולדרוש לקבל מלון ברמה שהוזמנה. אם הבקשה לא תיענה, אפשר לשקול לתבוע את הסוכנות בגין הטעיה בשלב מאוחר יותר.

5. הזמנתי חופשה בארץ עם הילדים, אבל אחד מהם נחשף לחולה קורונה ונאלץ להיכנס לבידוד. אני יכול לבטל את ההזמנה לכל בני המשפחה ולקבל את הכסף בחזרה?

כאמור, ההשלכות של וירוס הקורונה ידועות כבר תקופה ארוכה, והאפשרות של כניסה לבידוד ידועה לצרכנים מראש, כך שלא ניתן להסתמך על הנסיבות הללו כעילה מספקת לביטול החופשה באופן חד-צדדי, אלא אם הוסכם במפורש אחרת בין הצדדים. לכן, ניתן לבטל את ההזמנה בהתאם לתנאי הביטול כפי שהוסכמו בהזמנה, או בהתאם לתנאים הקבועים בחוק. לדוגמה: אם מדובר בעסקת מכר מרחוק, קיימת זכות מיוחדת לביטול החופשה, כפי שהוסבר קודם לכן, וניתן להשתמש בה לצורך הביטול. עם זאת, בנסיבות הללו הצדדים אמורים לבחון אפשרות לדחות את החופשה לתקופה שלאחר סיום ימי הבידוד.

6. הזמנתי חופשה משפחתית בחו"ל, אבל בינתיים ארץ היעד הפכה מירוקה לאדומה. מה זכויות הביטול שלי?

אם מדובר ביעד שישראל לא מאשרת טיסות אליו, ממילא הטיסה אמורה להתבטל על ידי חברת התעופה. במקרה זה חברת התעופה אמורה להשיב לצרכן את התמורה בתנאים ובסייגים שנקבעו בחוק. ככל שאין איסור לטוס ליעד ספציפי, חרף ההמלצה לא לטוס לשם, וחיוב הצרכן לשהות בבידוד בחזרתו, עניין ביטול הטיסה יהיה שוב תלוי בתנאי ההזמנה ובנסיבות רכישת הכרטיס.

7. סוכן התיירות מסרב להחזיר לי כסף על טיול שביטלתי. יש סיכוי לזכות בתביעה נגדו?  

השאלה החשובה היא באילו נסיבות הטיול בוטל. אם הביטול נעשה בנסיבות המותרות בחוק, ודאי שיש סיכוי לתביעה נגדו. אנחנו ממליצים לבדוק היטב שהביטול אכן נעשה בנסיבות המותרות בחוק טרם הגשת התביעה.

8. האם בתי מלון/צימרים בישראל הכניסו סעיפי ביטול בשל קורונה?

הייתה תקופה שבה בתי המלון עודדו נופש אצלם, ואז הסכימו לתנאי ביטול יותר נוחים מהקבוע בחוק. לגבי צימרים – חלק מבעלי הצימרים הגמישו את תנאי הביטול בעקבות מצב הקורונה. בכל מקרה ברור כי האינטרס של בעלי בתי המלון והצימרים אינו זהה לחלוטין לאינטרס של הצרכן. לכן, שוב, הזכות לבטל את הנופש תהיה תלויה בנסיבות הביטול. ככל שמדובר בסגר כללי, שאוסר על ההגעה למקום, מטבע הדברים אין מנוס מביטול החופשה. ככל שאין מניעה מלהגיע למקום, ביטול הנופש באופן חד-צדדי יהיה תלוי בתנאי ההזמנה.

9. מה מומלץ לכלול בהזמנה מול בית מלון/בית הארחה/צימר בנוגע לביטול חופשה בגלל קורונה?

אנו ממליצים לבקש לציין בהזמנה כי לצרכן תיתנן אפשרות לבטל ללא תשלום את ההזמנה במקרה של הדבקה ו/או בידוד של אחד מבני המשפחה הגרעינית ו/או הורים ו/או ילדים התלויים בכם. חשוב מאוד לא להסתפק בהבטחה בעל-פה ולדאוג לכך שהדברים יהיו מתועדים בכתב בהזמנה.

10. האם ניתן לבטל הזמנה אם קיים חשש שבית המלון מאפשר כניסה אליו של אנשים מבלי לקיים את הוראות משרד הבריאות?

ככל שיש חשש כזה, מטבע הדברים יש לדווח על כך לרשויות. אם בתום הבדיקה הרשויות יגלו שהדבר נכון, ייתכן שהמלון ייסגר זמנית ומכל מקום אין לכפות על הצרכן לנפוש בתנאים הללו. אם תוצאות הבדיקה יהיו שליליות או שטרם יינתנו, יש לבחון כל מקרה לגופו. מכל מקום, לא ניתן לבטל את הנופש על סמך טענות בלתי מבוססות וחשש כשלעצמו אינו מספיק.

עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות: "תמיד, אבל במיוחד בתקופת הקורונה שבה ההגבלות משתנות תדיר בהתאם להתפשטות הנגיף, יש להקפיד שבעתיים בביצוע ההזמנה ולבדוק בצורה קפדנית את כל האפשרויות של ביטול ו/או שינוי תנאי ההזמנה. גישה זו עשויה לחסוך לכם הפתעות רבות ועלויות בלתי צפויות בעתיד. אנחנו מצפים מבתי המלון שינהגו בבקשות הצרכנים בנושא הקורונה בהתחשבות מירבית, ויאפשרו להם לבטל או לדחות חופשות ללא קנסות, גם אם זה לא מתחייב בחוק. חשוב להדגיש כי הדין הקיים מחייב את הצדדים לפעול בתום לב בכל הקשור לקיום החוזה".

המידע האמור הוא כללי ובלתי מחייב, ואין להסתמך עליו ללא ייעוץ משפטי מתאים בהתאם לנסיבות כל מקרה לגופו.

 

יש לכם שאלות נוספות על זכויותיכם? מוקד המידע והשירות של ההסתדרות עומד לרשותכם בטלפון 2383*

 

כמו כן, אתם מוזמנים להצטרף להרצאה שתועבר ע"י עו"ד ירון לוינסון: "עובדים עלינו? צרכנות נבונה בשנות ה-2000".

ההרצאה תעסוק בסוגיות צרכניות וכיצד החוקים והתקנות באים לידי ביטוי מול המציאות של הפעילות הכלכלית היום יומית.

מטרת ההרצאה: הקניית ידע בסיסי בחוקים ובתקנות ומתן טיפים צרכניים שימנעו מהצרכן לבצע טעויות ושיהפכו את קניותיו למושכלות יותר.

ההרצאה תתקיים בזום ביום שלישי, בתאריך 27/07/2021

בשעות 21:00-20:00

לפרטים והרשמה - https://bit.ly/2V13yYR