מובילה לשינוי: הכירו את מיכל שאטו

אם לא נפעל לשינוי, אף אחד לא יעשה את זה עבורנו

כשקימברלי קלארק רכשה את מלוא האחזקות בחוגלה, עובדיה חששו שהרכישה ע"י חברה אמריקאית תביא לשינויים ותהפוך אותה לנטולת יחס אישי, והחליטו להתאגד בהסתדרות. מיכל שאטו (נפש), הצלע הנשית בוועד העובדים של חטיבת המכירות בחברה, מספרת בטור אישי על הצעד שעשו ועל כל מה שקרה לפניו – ואחריו

שלום, אני מיכל שאטו (נפש), עובדת בחטיבת המכירות של חברת קימברלי קלארק (בעבר חוגלה) בתפקיד מנהלת מרחב וסחר – וחברה גאה בוועד העובדים של החטיבה.

אני שמחה להכיר אתכם ולשתף כאן היום בסיפור ההתאגדות שלנו בהסתדרות. מאז ומתמיד פעלתי על פי הערכים של צדק חברתי, כבוד הדדי ואנושיות. בשנת 2002 התחלתי את עבודתי בחברת חוגלה שחרטה על דיגלה מקצועיות, פתיחות וסביבת עבודה אנושית עם כבוד הדדי.

עבדתי עם הנאה והנעה והרגשתי גאה לעבוד בחברה גדולה ומובילה שאלו ערכיה. והתחושה היתה שכולם משפחה אחת גדולה. לימים, חברת קימברלי קלארק קנתה מחצית מחוגלה ובעקבות כך, במשך הזמן הרגשנו שינויים בנהלים. הפתיחות והאמינות אליהן התרגלנו, פחתו.

בשנת 2018 הבנו שקימברלי קלארק רוכשת את מלוא האחזקות בחוגלה והחשש שנהפוך לחברה אמריקאית, נטולת יחס אישי ואנושיות, והדאגה שלא נוכל להשפיע ולדבר בפתיחות והיגיון, הביאו איתם את הרצון והמוטיבציה להתאגד ולהקים ועד שישמור על הפתיחות והיחס האישי והמשפחתי להם הורגלנו בחברה.

הרגשתי שאני חייבת לעשות שינוי, לעצור את תהליך הריחוק וחוסר השותפות של העובדים בחברה, ולשמור על סביבת העבודה הקיימת בחוגלה. האמנתי שביכולתנו ובכוחנו לשנות. אך לא ידעתי מהיכן להתחיל....

חברנו מספר עובדים, שלימים הפכו לוועד הפעולה של החברה: ה יו"ר עדי יהודאי, שלום סאייס, דוד רג'ואן, איציק דגני ואנכי. היה לי חשוב להשתלב במהלך כנציגת הנשים בחברה, וכחלק מהשמירה הכוללת על זכויות העובדים, לשמור בפרט על זכויותיהן של הנשים בחברה.

בשלב הראשון ריכזנו את העובדים של חטיבת המכירות שנותנים את נשמתם למקום העבודה, השמענו את החלום שלנו ואת הרצון שלנו לממש את זכותנו, והתחושה הייתה זהה לכולם. ידענו שאנחנו לוקחים אחריות על עתידנו ועל הפרנסה של כולנו.

בשלב השני, פנינו להסתדרות אשר חיזקה אותנו לזכותנו הדמוקרטית להתאגד, לכך שאנו ראויים שיישמעו אותנו ושיתייחסו אלינו. בהזדמנות זאת אני רוצה להודות להסתדרות במרחב השפלה ולהסתדרות עובדי התעשייה וצוותיהם המסורים, על ליווי מקצועי וצמוד, תמיכה והכוונה לאורך כל הדרך!

מכאן, יצאנו לדרך משותפת ואמונה שביכולתנו לשנות, ואם אנו לא נעשה זאת, אף אחד לא יעשה זאת עבורנו.

הזמן חלף, עברנו קשיים לא מעטים, שבתנו ואף הגענו לבית הדין לעבודה, אך הכוח שלנו כחטיבה הכריע, ובנובמבר 2019 חתמנו על הסכם קיבוצי ראשון שהסדיר ושיפר את תנאי העסקתנו. התחושה הייתה של ניצחון וביטחון תעסוקתי ואישי. הוכחנו שאנחנו משפחה אחת גדולה, שאנו ראויים שיקשיבו לנו בפתיחות ובהוגנות. אני הכי גאה בכך שהראינו את הדרך גם לעובדי החטיבה המוסדית ועובדי הגזברות בחברה שלנו, שהתאגדו אף הם אחרינו.

אני שולחת חיזוקים לכל העובדים האחרים במשק שכבר מאוגדים ולאלה שעוד לא קיבלו את ההחלטה וטרם לקחו אחריות על עתידם - אזרו את האומץ ותדעו שהמהלך משתלם!

בהזדמנות זו אני רוצה לאחל לכולם חג שמח לכם ולבני משפחתכם. שימרו על יקירכם, תשאפו לצמיחה, האמינו ביכולת שלכם לשנות והאמינו שאתם ראויים וזכאים לעבוד בסביבת עבודה נעימה ומכבדת ללא הפליה!

הטור של מיכל נכתב במסגרת הבלוג "מובילות לשינוי" אשר מארח מדי שבוע את מנהיגות העבודה המאורגנת בישראל. לקריאת טורים של מנהיגות נוספות, הקישו כאן

מיכל שאטומיכל שאטו