מובילה לשינוי: הכירו את חנה קורצוייל

ממשיכים בעבודה, במלוא מסירות הנפש

במרכז הרפואי לבריאות הנפש "לב השרון" כ-300 מאושפזים ועוד כ-100 דיירים ניצולי שואה. מעצם טיבו וטבעו של בית החולים והאוכלוסייה שהוא משרת, ההתמודדות של מאות עובדיו מאתגרת תמיד, וכעת נוכח משבר הקורונה – אף יותר. חנה קורצוייל, ראש ענף מינהל רפואי בבית החולים ויו"ר ועד עובדי מינהל ומשק, מספרת בטור אישי שכתבה על העשייה של העובדים ושלה כמי שמייצגת אותם, בימים אלה ובשגרה

בתקופה האחרונה נמצאים הצוותים הרפואיים מהסקטורים השונים בבתי החולים בחזית המאבק בווירוס הקורונה. בתיה"ח פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובמרכז הרפואי לבריאות הנפש לב השרון, מעצם טיבו וטבעו של ביה"ח והאוכלוסייה שהוא משרת, ההתמודדות היא מאתגרת.

שמי חנה קורצוייל, תושבת נתניה, נשואה לצביקה, אמא לשלושה ילדים (כולם נשואים) וסבתא לשבעה. אני עובדת בביה"ח מאז 1985 ותפקידי המקצועי הוא ראש ענף מינהל רפואי. אני בוגרת תואר ראשון במדעי החברה והרוח מהאוניברסיטה הפתוחה – בהתמחות: מינהל ומדיניות ציבורית וסיימתי את התואר בהצטיינות. כמו כן, אני בוגרת תואר שני במינהל ומדיניות ציבורית (MPA) מאוניברסיטת חיפה (במסגרת הלימודים במינהל ציבורי למנהלים).

המרכז הרפואי לברה"נ לב השרון מעניק רצף טיפולי למגוון הפרעות הנפש הן במסגרת האשפוז והן בקהילה. הטיפול ניתן בקמפוס המרכזי שבצור משה (סמוך לפרדסיה) ובמתחם המרפאות באזור התעשיה פולג בנתניה. ביה"ח מוביל תחומי התמקצעות במחלקות האשפוז תוך מתן דגש לטיפול איכותי, מותאם אישית, השם את המטופל במרכז וזאת תוך כדי שמירה על הרצף הטיפולי החל מהקבלה במיון דרך האשפוז וחזרה לקהילה. מרפאות החוץ מסונפות לביה"ח ומשלימות את המענה למטופלים. המרכז הרפואי מסונף אקדמית לפקולטה לרפואה של אוניברסיטת ת"א ופעיל בהוראת סטודנטים לרפואה ובמקצועות הפרא-רפואיים מאוניברסיטאות נוספות, מכללות ובתי ספר לסיעוד. לצד 300 המאושפזים במרכז הרפואי, שוכן בו גם הוסטל לניצולי שואה עם 100 דיירים.

בתפקיד יו"ר ועד עובדי מינהל ומשק, כוחות העזר ופרא-רפואיים אני מכהנת מזה כ-22 שנה (פרט להפסקה בזמן לימודי תואר ראשון). בביה"ח עובדים קרוב ל-600 עובדים ואני מייצגת כ-330 מהם. לאורך כל שנות עבודתי בביה"ח ראיתי תמיד לנגד עיני את טובת העובד. בתפקידי אני רואה כשליחות ורואה את הצורך בשילוב טובת המטופלים וטובת העובדים. ועד העובדים נותן שירות ועומד לרשותו של ציבור העובדים בכל בירור ודאגה - אני זמינה לעובדים ועומדת לרשותם בכל שעה, גם בשעות הערב המאוחרות.

ההסתדרות והעבודה המאורגנת חשובה מאוד לציבור העובדים, ובאמצעות שיתוף פעולה זה הם מקבלים הגנה ודאגה להטבה בשכר ע"י חתימה על הסכמים קיבוציים. בתקופה זו של הקורונה, למשל, נחתמו הסכמים קיבוציים והנהלת ביה"ח בשיתוף ועד העובדים נערכו ליישום העבודה בשטח בהתאם להסכמים. ביה"ח פינה מחלקות לצורך קליטת מטופלים חדשים כדי לא לאשפזם במחלקות עם מטופלים קיימים על מנת שלא יהיה חשש להידבקות. בנוסף, נאסרה כניסת בני משפחה לשטח ביה"ח, נאסרה כניסת מתנדבים, וכל עובדי ביה"ח וגם המטופלים, כולל ההוסטל, עברו בדיקה לקורונה. ביה"ח חולק ל"טריטוריות" והצוותים עבדו לפי "קפסולות". נעשו כל האמצעים כדי לשמור על בריאותם של המטופלים, דיירי ההוסטל והעובדים.

כעת, לאחר שהמצב נרגע מעט, אושרו ביקורי משפחות בשיטת "דרייב אין" - דבר שגרם להתרגשות רבה הן מצד המטופלים והן מצד משפחותיהם. חשוב לציין שבביה"ח, לאור התארגנות מצוינת ולאור העבודה הקשה של צוותי העובדים כולם, לא היה אף מטופל שחלה בקורונה ועל כך מגיעה תודה רבה לכולם.

שיתוף הפעולה בין ביה"ח להסתדרות במרחב נתניה, הסתדרות עובדי המדינה והוועד הארצי של בתיה"ח הממשלתיים הוא פורה, ובמסגרתו מתקיימת אינטרקציה רצופה כדי לסייע לעובדי ביה"ח.

במסגרת קשרי העבודה עם ההסתדרות, הוצאתי בשנת 2011 קבוצה ראשונה כ"פיילוט" לסמינר לימודי בחו"ל, וכ-50 עובדי ביה"ח נסעו לברלין מטעם העמותה למודעות חברתית. באופן הדדי, גם צוות מביה"ח בברלין הגיע לביקור גומלין אצלנו. ההתרגשות הייתה רבה לקראת הנסיעה הראשונה כי היו עובדים שזו הייתה נסיעתם הראשונה לחו"ל. בכל סמינר חשוב מאוד שיתקיים ביקור במחנה ריכוז, באתרים הקשורים ליהדות ולי היה מאוד חשוב שיתקיים גם סיור בבי"ח פסיכיאטרי או מחלקה פסיכיאטרית בבי"ח כללי כדי להיחשף לשיטות עבודה והעשרה מקצועית. יצרתי קשר ותיאמתי סיור בשני בתי"ח בברלין, בהם נחשפנו לסוג קשירה בו משתמשים בזמן התקף פסיכוטי של המטופל, במצבים חריגים בהם יש להגבילו. כשחזרנו מהסמינר הראיתי ועדכנתי את מנהל ביה"ח וסגנו (דאז) לגבי סוג הקשירה. בהמשך התרשם מכך גם מנכ"ל משרד הבריאות דאז פרופ' רוני גמזו, ובעקבות כך הוחלפו הרצועות בכל בתיה"ח הפסיכיאטריים בארץ - כל זאת בזכות הסמינר הלימודי בברלין של עובדי ביה"ח לב השרון. בעקבות הפיילוט המוצלח יוצאת כל שנה קבוצה – הכוללת סקטורים שונים מביה"ח - לסמינר מעשיר ומלמד בחו"ל. אני שמחה על כך שזה היה ה"סיפתח" והיום כל הסקטורים יכולים לצאת לסמינר מטעם העמותה.

סמינרים לימודיים מוצלחים נוספים אליהם יצאו עובדים היו, למשל, לבייג'ין ולמוסקבה. במהלך סיורים אלה, ולמרות קשיים בירוקרטיים רבים מצד השלטונות המקומיים, לא התייאשתי והצלחתי במו ידי להביא את העובדים לסיורים בבתי חולים פסיכיאטריים. בשתי הערים המארחים יצאו מגדרם, קיבלו אותנו מאוד יפה ואכן היה מעשיר. כולם התרגשו מאוד, גם אנחנו וגם המארחים.

לצד אלו אני גם מארגנת השתלמויות בארץ מטעם העמותה לקידום מקצועי לקבוצות עובדים מביה"ח, תוך הקפדה על תכנים מעשיים. חשוב לי להעשיר את העובדים ולגרום להם להנאה במה שרק אפשר.

פעילות חשובה נוספת שיזמתי בביה"ח, בברכת ההנהלה ובשיתופה, היא חלוקת שי לילדים העובדים שעולים לכיתה א' וכן ימי כיף לילדי העובדים ונכדיהם. פעילויות אלה מוצלחות מאוד ומוסיפות לכולם ואני מקווה להמשך שיתוף פעולה עם הנהלת בית החולים.

אנו זוכים לשיתוף פעולה פורה מההסתדרות במרחב נתניה בראשות יו"ר המרחב משה סמיה ויו"ר האיגוד המקצועי במרחב עו"ד יאיר אלגאווי. בסיוע שלהם, לפני כשנה ארגנתי יום גיבוש לעובדים אשר התקיים בשני סבבים וזאת כדי להבטיח את תפקודו התקין של ביה"ח. היה מוצלח מאוד העובדים מאוד נהנו ועל כך מגיעה להם תודה גדולה.

אני מאחלת לעצמי בריאות וכוחות להמשיך להוביל את עובדי המרכז להישגים טובים. אני שואבת את המוטיבציה שלי מהעובדים שמביעים שביעות רצון מתפקוד הוועד וזה נותן כוח ורצון להמשיך בעשייה מבורכת וחשובה זו.

מאחלת לכולנו בריאות איתנה - שהתקופה ההזויה שאנו בעיצומה תסתיים בהקדם ואיתה הקורונה תיעלם.

חנה קורצוייל

*הטור של חנה נכתב במסגרת הבלוג "מובילות לשינוי" אשר מארח מדי שבוע את מנהיגות העבודה המאורגנת בישראל. לקריאת טורים של מנהיגות נוספות, הקישו כאן

חנה קורצויילחנה קורצוייל