משבר הקורונה: שאלות ותשובות בנושא זכויות בעבודה

משבר הקורונה - שאלות ותשובות על זכויות בעבודה

איך מקבלים דמי אבטלה על תקופת החל"ת? האם אפשר לקבל דמי אבטלה מתחילת החל"ת, גם אם לא ניצלתם את כל ימי החופש? האם תקבלו דמי מחלה על תקופת השהייה בבידוד? האם אפשר לעבוד מהבית בזמן הבידוד? מוקד המידע והשירות של ההסתדרות עומד לשירותכם בכל שאלה נוספת: 2383*

מאת: עו"ד חנה שניצר, עו"ד ענת גוטמן, עו"ד ויוי ויץ ועו"ד אורן שרם (הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות)

‎‎‎

אחת הסוגיות המרכזיות שמדאיגות עובדים רבים בימים אלו, היא דרישתם של חלק מהמעסיקים להוציא את עובדיהם לחופשה כפויה ללא תשלום (חל"ת). ביממה האחרונה התקבלו למעלה מ-3,000 פניות ב"מוקד לכל עובד" (2383*) וריכזנו עבורכם חלק מהשאלות הנפוצות שעוסקות בנושאי חל"ת ובידוד בית. מה מגיע לכם? מה הזכויות שלכם ומה כדאי לדעת?

חשוב לציין כי מצב הדברים דינמי ומשתנה מדי יום, ולכן יתכן כי חלק מהתשובות שניתנות בעמוד זה יעודכנו בהתאם להתפתחויות. יש לכם שאלה שלא מופיעה כאן? חייגו ל-2383* או תפנו אלינו באמצעות האתר או אפליקציית "ההסתדרות". נציגי ונציגות "המוקד לכל עובד" ישמחו לעזור לכם עם מידע מהימן ועדכני. 

 

המעסיק שלי הוציא אותי לחל"ת בשל משבר הקורונה, האם אקבל תשלום לתקופה זו?

הוצאה כפויה לחל"ת בשל מצב החירום מאפשרת לעובד/ת לקבל דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי, בכפוף להוראות שירות התעסוקה המפורטות בחוזר זה.  

 

הוציאו אותי לחל"ת, מה עלי לעשות כדי לקבל דמי אבטלה?

ראשית, ומיד עם הפסקת העבודה, עליך להירשם באתר של שירות התעסוקה. לאחר מכן, יש לעקוב אחר ההנחיות לגבי התייצבות פיזית בסניף. במקביל, יש להגיש תביעה לתשלום דמי אבטלה באתר המוסד לביטוח לאומי. יש לצרף אישור של המעסיק על תקופת ההעסקה והשכר ועל תקופת החל"ת.  

 

המעסיק שלי סגר את מקום העבודה בעקבות משבר הקורונה, והוציא את העובדים לחל"ת בלי לתת לנו מכתב. מה עלינו לעשות כדי שאוכל לקבל דמי האבטלה?

יש פתרון. כעיקרון, המעסיק אכן נדרש לצייד אתכם באישור על תקופת העסקה ושכר, תוך ציון תאריך היציאה לחל"ת. במידה שזה לא נעשה, אתם יכולים לפנות ללשכת התעסוקה ולחתום על הצהרה על חל"ת בעקבות המשבר.

 

האם אקבל דמי אבטלה מתחילת החל"ת, גם אם לא ניצלתי את כל ימי החופש שלי?  

כן. אין חובה לנצל את ימי החופשה שצברת כדי לממש את זכאותך לתשלום דמי אבטלה מתחילת החל"ת.

 

אני פנסיונר שמועסק במפעל והמעסיק הוציא אותי לחל"ת בעקבות משבר הקורונה. האם אני זכאי לדמי אבטלה?

לא. המוסד לביטוח לאומי הגדיר את תנאי הזכאות לדמי אבטלה (שכוללים בין היתר, גם קריטריון של גיל). תנאים אלו לא השתנו בעקבות משבר הקורונה. מי שעבר את גיל 67 אינו זכאי לדמי אבטלה. פרטים נוספים על תנאי הזכאות, ניתן למצוא באתר המוסד לביטוח לאומי.  

 

התחלתי לעבוד לפני חצי שנה ולפני זה הייתי מובטל יותר משנה. אם הוציאו אותי לחל"ת בעקבות משבר הקורונה - האם אהיה זכאי לדמי אבטלה? (*תשובה עודכנה בהתאם להנחיות)

כן. בעיקרון, תנאי הזכאות הבסיסיים לקבלת דמי אבטלה דורשים את העסקתך כשכיר 12 חודשים מתוך 18 החודשים האחרונים. יחד עם זאת, ועל פי הודעת שר האוצר, תקופת האכשרה לצורך הזכאות שונתה בעקבות הקורונה. כעת, ככל שצברת תקופת אכשרה של 6 חודשים שבהם הועסקת כשכיר מתוך 18 החודשים האחרונים, תוכל להגיש תביעה לדמי אבטלה (וזאת בכפוף לכך שהינך עומד ביתר התנאים). פרטים נוספים על תנאי הזכאות, ניתן למצוא באתר המוסד לביטוח לאומי.  

 

אני אמורה לחזור מחופשת לידה והמעסיק מוציא אותי לחל"ת, האם מותר לו?

כן. עקרונית למעסיק מותר להוציא אותך לחל"ת בהסכמה בשל התפשטות נגיף הקורונה. במקרה זה, תוכלי לממש את זכאותך לדמי אבטלה כיתר העובדים שהוצאו לחל"ת.

 

האם חלה עלי חובה להפריש דמי ביטוח לאומי בתקופת החל"ת?

לא. במשך החודשיים הראשונים לחל"ת, המעסיק יפריש את דמי הביטוח הלאומי עבורך. רק במקרה שתקופת החל"ת שלך נמשכת יותר מחודשיים, ואינך עובד/ת במקום עבודה אחר או כעצמאי, תחול עליך חובה להפריש דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות בשיעור המינימום. החל מ-1.1.20 מדובר בסכום של 177 שקל לחודש.

 

האם בתקופת החל"ת, אני חייבת להפריש באופן עצמאי את דמי הגמולים לקופות הגמל שלי?

אם התבקשת לצאת לחל"ת, המעסיק לא חייב להעביר כספים בגינך לקופות הגמל בתקופת החל"ת וגם את לא חייבת בהפרשות לקופות בתקופה זו יחד עם זאת, מאוד חשוב בתקופת החל"ת לדאוג להמשיך ולבצע הפרשות מלאות לקופות הגמל השונות ולהמשיך ביטוחים (למוות ולנכות), כדי לשמור על מלוא הזכויות הפנסיוניות שלך והכיסויים שלך.

לכן, רצוי לנסות ולהגיע להסכמה עם המעסיק בנושא זה, כך שהמעסיק ימשיך לבצע הפרשות בגינך לקופות הגמל ולביטוחים (למוות ונכות), לפי העניין.  

ככלל, ההפרשות לקופות הגמל כוללות את חלקו של המעסיק ואת חלקו של העובד שמנוכה משכרו של העובד ומועבר, בד בבד, לקופת הגמל. ככל שמעסיקך מסכים להמשיך ולבצע את מלוא ההפרשות הפנסיוניות בגינך בתקופת החל"ת, חשוב שבתקופה זו, הוא ישלם ויעביר לקופות גם את חלק המעסיק וגם את חלק העובד, ויתחשבן איתך, על חלק זה, בעתיד.

אם לא הצלחת להגיע להסדר עם המעסיק כאמור, חשוב שתבררי מול הקופות שלך ו/או הביטוחים בהם את מבוטחת, מייד עם יציאתך לחל"ת, אילו פעולות עלייך לבצע כדי להבטיח אי פגיעה בזכויותייך הפנסיוניות ובכיסויים שלך.הסדרה כאמור מול הקופות ו/או הביטוחים חשובה מאוד (!), היות ובחלק מקופות הגמל והביטוחים, הפסקת הפקדות/הביטוחים לתקופה העולה על חודשיים רצופים, מביאה לפגיעה ואף לביטול הכיסויים.

 

המעסיק הפחית לי את שעות העבודה ונפגע לי השכר, האם זה חוקי? האם מותר לו?

התשובה מורכבת. מבחינת החוק אסור למעסיק לשנות את תנאי העבודה ו/או השכר באופן חד צדדי, הדבר צריך להיעשות בהסכמה בלבד. עם זאת חשוב להדגיש כי מדינת ישראל לא התמודדה מעולם עם מצב חירום על רקע מגיפה. לכן, בשלב זה אין לדעת מה תהיה עמדת בית הדין לעבודה, אם מקרה דומה יובא לפתחו.

חשוב לציין כי ההסתדרות פועלת בנחישות ובשיתוף פעולה מול המעסיקים ומול המדינה, כדי לגבש הסכמות שימנעו פגיעה בשכרם של העובדים. נדאג לעדכנכם בכל התפתחות בנושא.

 

מאז פרוץ משבר הקורונה, לפחות פעם בשבוע המעסיק מבקש ממני להישאר 5 שעות נוספות ביום. האם זה חוקי?

כן, ובלבד שהדבר עומד בתנאים שנקבעו בהיתר הכללי לעבודת שעות נוספות שחל על כלל המשק (הפרטי והציבורי) שהוצא כהוראת שעה חדשה שעוסקת בהתמודדות עם נגיף הקורונה. לפי ההיתר ניתן להעסיק עובד עד 12 שעות ביום, כולל שעות נוספות; ועד 8 פעמים בחודש ניתן להעסיקו עד 14 שעות ליום כולל שעות נוספות; והכל בכפוף לכך שהעובד לא יועסק יותר מ-67 שעות בשבוע כולל שעות נוספות ולא יותר מ-90 שעות נוספות בחודש.

 

האם אקבל פיצויי פיטורים אם אפוטר ממקום עבודתי בשל המצב הנוכחי?

בהחלט. המצב הנוכחי אינו פוטר מעסיקים מעמידה בדרישות החוק, בכל הקשור לתהליך פיטורים של עובדים. זאת, לרבות החובה של עריכת שימוע, מתן התראה מראש, מתן פיצויי פיטורים וכן הלאה. יודגש כי אסור לפטר עובד בתקופה שבה הוא נעדר בשל מחלה ומקבל דמי מחלה. לכן, אי אפשר לפטר עובדים אשר נדרשו להישאר בבידוד ודיווחו על כך למעסיק או אושפזו בעקבות הידבקות בנגיף הקורונה.

 

הילדים שלי נשארו בבית בגלל הנחיות משרד הבריאות אך מקום העבודה שלי ממשיך לפעול כרגיל. החלטתי להישאר בבית כדי להשגיח על הילדים, ללא הסכמת המעסיק, האם הוא יכול לפטר אותי?

כן, המעסיק יכול לפטר. היעדרות ממקום העבודה יכולה להיות אך רק בהסכמה. היעדרות ללא הסכמה עלולה להוות עבירת משמעת, ולכן הינה עילה לפיטורים. כמו כן, המעסיק יהיה רשאי לנכות את ימי ההיעדרות הללו משכרך. מומלץ להגיע מראש להסכמה עם המעסיק כדי שההיעדרות תהיה על חשבון ימי החופשה או ימי המחלה שלך.

יצוין כי ההסתדרות עושה מאמצים רבים להגיע להבנות עם המדינה והמעסיקים לנסות ולמצוא פתרון לסוגיה זו.

 

שאלות על בידוד בית 

על מנת למנוע הדבקה בנגיף הקורונה בישראל, קבע משרד הבריאות הוראות מגבילות שיחולו ביחס למי שעלולים להביא להתפשטות מחלת הקורונה, לרבות על ידי קביעת חובת בידוד בית.

משרד הבריאות מעדכן מידי יום את הנחיותיו ועל כן נמליץ להתעדכן גם באמצעי התקשורת ובאתר משרד הבריאות (הקישו כאן למעבר לאתר האתר הייעודי של משרד הבריאות), שם ניתן למצוא מידע גם על תסמיני המחלה וכיצד ניתן להקטין את הסיכוי להידבקות בנגיף הקורונה.

לנוכח העובדה שרבים מהשוהים בבידוד הינם בגילאי העבודה, להלן מספר שאלות ותשובות נפוצות אשר יתנו מענה לסוגיות החשובות בנושא. נדגיש שוב כי מצב הדברים דינמי ומשתנה מדי יום, ולכן יתכן שחלק מהתשובות שניתנות כאן יעודכנו בהתאם להתפתחויות.

 

על מי להימצא בבידוד ביתי?

בהתאם להנחיות משרד הבריאות והוראות צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש 2019) (בידוד בית) הוראת שעה), תש"ף-2020, אדם אשר היה במגע הדוק עם חולה קורונה (במרחק של פחות מ-2 מטר ולמשך 15 דק' או יותר) או לחלופין כל אדם שהגיע לישראל מהמדינות שנמנות בצו, חייב לשהות בבידוד בבית מגורים (או במקום אחר שניתן לקיים בו את תנאי הבידוד).

החל מיום 9.3.2020 בשעה 20:00, חלה חובת בידוד על השבים מכל יעד בעולם . כמו כן, כל אדם שהיה במגע הדוק עם חולה מאומת נדרש להיכנס לבידוד  באופן מיידי ממועד היוודע הדבר.

תקופה הבידוד הינה לתקופה של 14 ימים מיום המגע האחרון עם החולה או מיום השהייה האחרון באחד מהיעדים המפורטים לעיל.

בידוד בית משמעותו  לא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מקומות עבודה, מוסדות חינוך, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות.

 

נאלצתי לשהות בבידוד בית, האם אקבל על כך דמי מחלה ממקום העבודה?

שהייה בבידוד בהתאם להוראות משרד הבריאות,, נחשבת כהיעדרות ממקום העבודה עקב מחלה ומזכה בתשלום דמי מחלה. הסכום שתקבלו יהיה על פי החוק, או לפי הסדר שמיטיב יותר מהחוק, כמו למשל במקרה של, הסכם קיבוצי . בהתאם לחוק: היעדרות מזכה אתכם בתשלום דמי מחלה מהיום השני, כאשר ביום השני והשלישי מדובר בתשלום של 50% משכר העבודה הרגיל, והחל מהיום הרביעי ועד לתום תקופת הבידוד, מדובר בתשלום מלא. במקרים שבהם חוזה העבודה או ההסכם הקיבוצי במקום העבודה שלכם, מגדירים תנאים טובים יותר מהתשלום הקבוע בחוק, ייתכן שתהיו זכאים לתשלום מלא של דמי המחלה כבר מיום ההיעדרות הראשון, כלומר מיום כניסתכם לבידוד.

 

נאלצתי להיעדר מהעבודה כי אחד מבני משפחתי שוהה בבידוד, ועלי להישאר בבית כדי לטפל בו. האם אקבל על כך שכר?

כן. מאחר והבידוד מכוח הוראות משרד הבריאות נחשב כהיעדרות מפאת מחלה, הרי שהיעדרות מהעבודה לצורך טיפול באחד מבני המשפחה יכולה להיחשב כהיעדרות בשל מחלת ילד או מחלת בן זוג או מחלת הורה. היעדרות כזו מזכה בתשלום דמי מחלה בהתאם להוראות הדין. כפי שכבר צוין יש לשים לב אם חלות במקום העבודה הוראות הסכם קיבוצי ו/או חוזה עבודה המיטיבים עם העובד.

 

כיצד על עובד השוהה בבידוד בית לממש את זכותו לדמי מחלה?

עובד/ת השוהה בבידוד נדרש/ת לדווח על כך למשרד הבריאות (הקישו כאן כדי לעבור לעמוד הרלוונטי באתר משרד הבריאות) ובמקביל להודיע על כך בהקדם האפשרי למעסיק תוך העברת המסמכים הבאים:

  1. תעודת מחלה גורפת שהוציא משרד הבריאות אשר ניתן להוריד מאתר משרד הבריאות, הקישו כאן
  2. הצהרה על היעדרות מהעבודה הכוללת את הפרטים הבאים: שם העובד/ת; תעודת הזהות; תקופת הבידוד; יום השהייה האחרון במדינה הרלוונטית או יום המגע האחרון עם חולה קורונה.

נדגיש, כי אין צורך בהוצאת תעודת מחלה מרופא המשפחה ומספיק להציג למעסיק את תעודת המחלה הגורפת.

תעודה זו מחליפה את תעודת המחלה כהגדרתה בתקנות דמי מחלה, ואין צורך להציג למעסיק אישור נוסף.

 

נאלצתי להיכנס לבידוד למשך 14 יום, אך אין לי מספיק ימי מחלה צבורים. מה לעשות?

מדינת ישראל לא התמודדה בעבר עם חובת בידוד בית המונית ולכן בשלב זה אין תשובה חד משמעית לשאלה זו. במקרה שמקום העבודה שלכם מאפשר כניסה ליתרה שלילית של ימי המחלה, הנוהג יחול גם במקרה זה. עם זאת, חשוב לציין כי ההסתדרות פועלת בנחישות ובשיתוף פעולה מול המעסיקים ומול המדינה, כדי לגבש הסכמות שימנעו פגיעה בשכרם של העובדים. במקביל למאמצי הצדדים להביא את הסוגיה לפתרון הולם, נדאג לעדכנכם בכל התפתחות או שינוי בנושא.

 

האם המעסיק יוכל לפטר אותי אם נאלצתי להיעדר מהעבודה ולשהות בבידוד?

לא. חל איסור על פיטורים של עובד שמנוע ממנו להגיע למקום העבודה בעקבות הוראות הבידוד.

 

האם מותר למעסיק לחייב אותי להגיע לעבודה, למרות שעל פי ההוראות עלי לשהות בבידוד?

התשובה היא לא. אם על פי ההוראות, חלה עליך חובה לשהות בבידוד, למעסיק אסור לאפשר את כניסתך למקום העבודה. במקרה זה, איסור כניסתך למקום העבודה, נכון גם במקרה שהדבר הוא בהסכמתך או ביוזמתך.

 

האם אוכל לעבוד מהבית בזמן הבידוד?

עבודה מהבית בזמן בידוד אפשרית בתנאי שיש הסכמה לכך בין המעסיק לבין העובד. במידה והעובד עובד בפועל בזמן הבידוד שלו מהבית, לא ינוכו ימים אלה ממכסת ימי המחלה שלו והם יחשבו לימי עבודה לכל דבר ועניין.

נציין כי בשירות הציבורי נערכים כבר לעבודה מהבית. הקישו כאן כדי לקרוא את חוזר משרד האוצר בנוגע להיערכות לעבודה מהבית במגזר הציבורי.

 

*לשאלות נוספות התקשרו למוקד המידע והשירות של ההסתדרות בטלפון: 2383*

המידע באתר/ האפליקציה של ההסתדרות הוא מידע כללי ואינו מידע מחייב. הזכויות המחייבות נקבעות על-פי חוק, תקנות ופסיקות בתי המשפט. השימוש במידע המופיע באתר / אפליקציה אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש/ת בלבד - יש לעיין בתקנון ותנאי השימוש באתר/אפליקציה.