"האינקובטור הגדול ביותר להצמחתם של בני אדם - זה מקום העבודה"

"האינקובטור הגדול ביותר להצמחתם של בני אדם - זה מקום העבודה"

לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות: גיא שמחי, הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות, מספר על ההישגים המקצועיים והתכניות לעתיד. "זה שינוי לדורות, כי ברגע שאני ואתה נעבוד יחד, גם נלך יחד לשתות בירה בערב ואז השמים הם הגבול"

 

שם מלא: גיא שמחי

מצב משפחתי: נשוי לשלי ואב לארבעה בנים

מגורים: גני תקווה

תפקיד:  הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות

מה אתה עושה במסגרת התפקיד? אני אחראי על יישום ההסכם הקיבוצי של ההסתדרות, לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות במקומות עבודה.

כמה זמן אתה עובד בהסתדרות? משנת 2014.

גיא שמחי, הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרותגיא שמחי, הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות

"ההסתדרות היא הגוף היחידי בישראל שיודע להניע שינויים חברתיים"

מהי ההסתדרות עבורך?

מבחינתי ההסתדרות היא תנועה חברתית שיודעת לייצר לעובדים במדינת ישראל תנאי תעסוקה טובים, הוגנים ומכבדים. ההסתדרות היא הגוף היחידי בישראל שיודע להניע שינויים חברתיים.

מה ההישג המקצועי הגדול ביותר שהשגת למען אנשים עם מוגבלות?

נפלה בחלקי הזכות ליישם את ההסכם הקיבוצי לתעסוקת אנשים עם מוגבלות שנחתם ב-2014 וקובע שבמקום עבודה שיש בו 100 עובדים ומעלה, יש לדאוג לייצוג של 3% לפחות של עובדים עם מוגבלות. מתוקף תפקידי כממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בהסתדרות ויחד עם שותפים בשדה התעסוקה, אני מקים תשתיות כדי שבעוד עשר שנים נייצר פתרון לתעסוקת אנשים עם מוגבלות. המהלך הזה נעשה בשיתוף עם מדינת ישראל, נשיאות הארגונים העסקיים, החברה האזרחית, עמותות, רשויות מקומיות ואנשים עם מוגבלות. למעשה, פיתחנו מודל אסטרטגי עירוני לתעסוקת אנשים עם מוגבלות, שפיילוט שלו רץ כרגע באילת. התכנית תפוזר בשנים הקרובות בכלל הרשויות המקומיות במדינה.

בנוסף, אנחנו בדרך לכתיבת תכנית ממשלתית שתייצר אחידות בעבודת כל משרדי הממשלה השונים. אנחנו רוצים שיהיה גוף אחד במשרד ראש הממשלה, אשר יאגד את כלל הנתונים והשירותים. היום לכל משרד יש את הנתונים שלו ואף אחד לא יודע על האחר, מה שמקשה על אנשים לקבל את השירותים הראויים.

לנו בהסתדרות יש יותר מ-800 אלף עובדים מאוגדים, עם ועדי עובדים פרוסים ברחבי המדינה ולכל אחד מהם יש כוח אדיר. אני עובד המון עם ראשי ועדים והם חבר'ה מדהימים. הם יכולים ללחוץ על ההנהלה ליישום ושילוב עובדים עם מוגבלות, וגם להכין את העובדים להכלת התהליך הזה. כאשר אדם עם מוגבלות נכנס למקום עבודה הוא צריך שקבוצת העובדים סביבו תיתן לו את החיבוק הנכון ואת ההכלה הנכונה, כדי שזה יצליח.

זה בעצם התפקיד שלי, להכניס לאג'נדה של ועדי העובדים, גם את נושא הכנסת אנשים עם מוגבלות למקום העבודה ושמירה על זכויותיהם. הפתרון לנושא הכנסת השונה ושילובו בחברה, הוא רק להכיר אותו. ברגע שזה קורה, ההבנה שאנחנו בדיוק כמו כולם, היא מהירה. זהו שינוי לדורות, כי ברגע שאני ואתה נעבוד ביחד, גם נלך יחד לשתות בירה בערב ואז השמים הם הגבול. האינקובטור הגדול ביותר להצמחתם של בני אדם, זה מקום העבודה. אין כמו מקום עבודה לייצר תהליכי שינוי בבני אדם עם מוגבלות.

אתה יודע איזו תחושה אדירה זאת להביא את הלחם הביתה? פעם, היו לוקחים אותנו בהסעה למפעל, ראינו רק עיוורים וחזרנו עם ההסעה הביתה. היינו בשוליים. לכן החשיבות של ההסכם הקיבוצי היא לא רק תפיסתית, אלא גם תודעתית. וכל זה לא היה קורה אילולא רוח המפקד אשר שוררת בבניין. בלעדי יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שום דבר לא היה זז. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם המון גורמים בהסתדרות ואין אחד שפניתי אליו לעזרה, אם אלה ראשי אגפים או ראשי איגודים - וכולם נרתמים לעזור. ומהרוח הזאת ששוררת בארגון, תוך חמש שנים אנחנו מייצרים פה חברה אחרת.

גיא שמחי ואיסטון גיא שמחי ואיסטון

"הייתי רוצה שאחוזי התעסוקה אצל אנשים עם מוגבלות ישתוו לאלה של האנשים שאינם מוגבלים"

איפה היית רוצה לראות את המשק בעוד כעשור בהקשר לנושא זה?

הייתי רוצה לראות את המשק במקום בו כל אדם עם מוגבלות שרוצה לעבוד ויכול לעבוד - נכנס לעבודה. הייתי רוצה שאחוזי התעסוקה אצל אנשים עם מוגבלות ישתוו לאלה של האנשים שאינם מוגבלים.

תוכל לתת דוגמה כיצד נראית הצלחה של שילוב אנשים עם מוגבלות?

פנה אליי אבא שבנו נמצא על הספקטרום וסיפר שהילד עבר הכשרה של מעצב גרפי וביקש עזרה בתעסוקה. חיברתי אותו לגורמים המקצועיים, העברנו אותו אבחונים כדי להבין לעומק את יכולותיו ויצאנו לתהליך השמה, כאשר ההסתדרות מלווה אותו. בסוף, איתרנו עבורו משרה בבנק לאומי, כמעצב גרפי. היום הבחור פורח. מה קרה כאן? הבחור מאושר, מקום העבודה שלו הרוויח עובד חרוץ ומוכשר וההורים שקטים, גאים ורגועים. היום הילד עובד ומביא תוצר לאומי למדינת ישראל. תחשוב איזה שינוי זה חולל במקום העבודה שלו, אצל העובדים ואצל המנהלים - לכן הרווח כאן הוא כפול ומכופל.

באיזה מקצוע מלבד שלך, היית רוצה לעסוק?

באתי מעולם האומנות, ניגרתי וציירתי בשנים שלא הייתי עיוור (גיא התעוור בגיל 33 מסיבוכים של סכרת) והייתי שמח לחזור לשם.

ספר לנו משהו שלא יודעים עלייך? 

גדלתי במשפחה קשת יום, משפחה לא משכילה ואני שמח שהיום ההסתדרות ואני, מצליחים להכניס למקומות עבודה אוכלוסיות שלמות שפעם הודרו.

מהם התחביבים שלך בשעות הפנאי?

המשפחה שלי היא התחביב שלי. בסוף יום עבודה אני הכי נהנה לבלות עם המשפחה שלי.

גיא שמחי ואיסטון

גיא שמחי גיא שמחי

גיא שמחי