מחר (ה'): שביתת אזהרה בת יום אחד בנציגות המשפטית בבית הדין לעררים בירושלים

ברקע לסכסוך העבודה: התעלמות שיטתית של הנהלת רשות האוכלוסין וההגירה מבקשות העובדים לקיים מו"מ ולתת מענה לפגיעה הקשה שנגרמת כתוצאה מהמחסור החמור בכוח אדם בנציגות המשפטית, זאת לאחר שהמדינה הגדילה פי שלושה את מספר הדיינים והיקף הדיונים בבית הדין ולא הגדילה את כוח האדם של המשפטניות המופיעות בפני בית הדין *** משמעות השביתה: פסקי דין יתקבלו בהיעדר עמדת המדינה, דיונים שיתבטלו יידחו בחודשים ארוכים, ולא תועלה התנגדות לצווי ביניים ולהארכות אשרה, דבר שעלול להכשיר שהייה בלתי חוקית ומתן אשרות לזרים *** יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות, עו"ד יצחק (יִצִי) גורדון: "עומס העבודה הרב שמוטל על המשפטניות בבית הדין לעררים מביא לקריסתו של המערך, לפגיעה חמורה בתנאי העובדות ולהשלכות קשות על השירות שניתן לציבור השוהים והאזרחים במדינה. אחרי שכל הפניות להנהלת הרשות הושבו ריקם, לעובדות לא נותרה ברירה אחרת"***

הנציגות המשפטית של רשות האוכלוסין וההגירה בבית הדין לעררים בירושלים תקיים מחר (ה') שביתת אזהרה בת יום אחד, כך הודיע לפני זמן קצר יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות, עו"ד יצחק (יִצִי) גורדון למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה פרופ' שלמה מור יוסף. צעדי המחאה הצפויים ייערכו בהמשך לסכסוך העבודה שהוכרז בנושא, ועל רקע התעלמות שיטתית של המעסיק מבקשות חוזרות ונשנות של העובדים, לקיים מו"מ ולתת מענה לפגיעה הקשה שנגרמת לעובדים כתוצאה משינויים שהובילו למחסור חמור בכוח אדם בנציגות המשפטית. במסגרת הסכסוך שהוכרז בסוף בתחילת דצמבר 2017, נציגות העובדים התריעה, בין היתר, על ההשלכות של עומס העבודה הכבד ועל כך שהדבר מוביל להיעדר הגשת תגובות לעררים מצד הנציגות המשפטית.

בעקבות השביתה, המשפטניות מהנציגות המשפטית יעדרו מדיונים מתוכננים בבית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל, לא יינתן מענה לפרקליטות דבר שיפגע בהגשת כתבי בית דין למחוזי, לא יוגשו כתבי תשובה לעררים, לא יינתן מענה ללשכות האוכלוסין ושיבושים נוספים בפעילות השוטפת. כמו כן, פסקי דין יתקבלו בהיעדר עמדת המדינה. המשמעות היא כי לא תועלה התנגדות לצווי ביניים ולהארכות אשרה, דבר שעלול להכשיר שהייה בלתי חוקית ומתן אשרות לזרים, לרבות במקרים של מסורבים מטעמים ביטחוניים ופליליים. דיונים שיתבטלו מחר, צפויים להידחות בחודשים רבים.

יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות, עו"ד יצחק (יִצִי) גורדון, אמר הבוקר כי: "המשפטניות בנציגות המשפטית בבית הדין לעררים בירושלים, פועלות ללא לאות ובאחריות למען שמירה על האינטרס הציבורי וייצוג המדינה בסוגיות מורכבות בהן עוסקת רשות האוכלוסין וההגירה. עומס העבודה הרב שמוטל עליהן מביא לקריסתו של המערך, לפגיעה חמורה בתנאי העובדות שנאלצות גם לעבוד מהבית בלילות ללא תמורה ולהשלכות קשות על השירות שניתן לציבור השוהים והאזרחים במדינה. כל הפניות להנהלת רשות האוכלוסין על מנת להסדיר את הנושא ולמנוע את הידרדרות המשבר, הושבו ריקם ולעובדים לא נותרה ברירה אחרת. לא ייתכן שהמדינה בזרועה האחת כאחראית על בתי הדין לעררים הגדילה פי שלושה את מספר הדיינים בבית הדין בירושלים ואת מספר הדיונים ובזרועה השנייה כאחראית על הנציגות המשפטית שמופיעה בפני בית הדין לא מגדילה בכלל את כוח האדם של המשפטניות שצריכות להופיע בדיונים ולהכין כתבי תשובה".

גורדון הדגיש כי "ככל שלא יינתן מענה דחוף למצוקת העובדים ותקודם הסדרה ראויה של הנושא במו"מ, נפעל להרחיב ולהחריף את הצעדים הארגוניים. אני קורא להנהלת רשות האוכלוסין, ובראשה למנכ"ל פרופ' שלמה מור יוסף, לנהוג במידת האחריות הנדרשת מגודל השעה, ולפעול להסדרה ראויה של הנושא במו"מ ענייני ורצוף עד שיימצא פתרון הולם".