אנשים על הרצף האוטיסטי ישולבו כעובדים ברכבת ישראל

הסכם קיבוצי ייחודי שנחתם בין ההסתדרות לבין הנהלת רכבת ישראל וועד העובדים יאפשר לרכבת לשלב עובדים על הרצף האוטיסטי כבודקי קרונות *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "ההסכם הוא צעד מבורך המסמן את הרצון ואת הדרך לחברה שלנו להפוך לנכונה ושוויונית יותר"

ההסתדרות והנהלת רכבת ישראל חתמו  על הסכם קיבוצי ייחודי וראשון מסוגו שיאפשר את שילובם של עובדים על הרצף האוטיסטי בתפקידים ברכבת. הנושא קודם בהוראת יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בהמשך למהלך שהוביל לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה בישראל. להסכם היה שותף גם ועד עובדי רכבת ישראל.

טקס החתימה התקיים בבית ההסתדרות בתל-אביב במעמד ניסנקורן, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל חוסאם בשארה, מנכ"ל רכבת ישראל בעז צפריר, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, יו"ר ועד עובדי הרכבת ניקה שימחוביץ' ויו"ר ועד דרום ברכבת ערן בן-דוד.

רכבת ישראל

רכבת ישראל פועלת מזה כשנה יחד עם תכנית "רואים רחוק" של הקריה האקדמית אונו - שמטרתה להכשיר בוגרים על הספקטרום האוטיסטי לתפקידים נדרשים בצה"ל ובשוק האזרחי - על מנת לבנות תכנית ייחודית לקליטת עובדים על הרצף האוטיסטי לשורותיה. עם סיום בניית המנגנון לקליטת העובדים, הנהלת החברה וההסתדרות חתמו היום על ההסכם אשר יסדיר את תנאי העסקת העובדים.

 לפי ההסכם, במהלך השנה הקרובה תחל רכבת ישראל בהכשרת משתתפי התכנית שיעברו את המיונים, לעבוד כבודקי קרונות במוסך החדש שלה שהוקם בבאר שבע. בודקי הקרונות הם חלק מצוות בודקים וטכנאים שבאחריותם לדאוג לתחזוקה השוטפת של הרכבות. במסגרת התפקיד העובדים נדרשים לוודא את תקינותו של  מכלול הפנים של הקרון ותא הניהוג ובמקרה הצורך, לתחזק חיבורים במרכיבי המכלול. העבודה מתבצעת באופן עצמאי וללא ליווי צמוד של הטכנאי ועל כן יש צורך ביכולת עבודה ברצף, קבלת החלטות ומודעות גבוהה למצבי סיכון.

עם חתימת ההסכם צפויה רכבת ישראל לפתוח עבור משתתפי התכנית קורס הכשרה בן שלושה חודשים במתחמי הרכבת בלוד ובמוסך בבאר שבע. תכני הקורס יכללו לימוד מקצועי של תחום הרכבת באופן תאורטי ויישומי (כולל התנסות מעשית תוך כדי חניכה) וכן תכנים הנדרשים לתמיכה בביצוע התפקיד בתחום הכישורים הארגוניים בעבודה (כגון עצמאות בביצוע והתנהלות בהתאם ללוח זמנים) וזאת לצד תכנים בתחום החברתי והתקשורתי.

בנוסף לצוות המקצועי מטעם רכבת ישראל, את הקורס ילוו אנשי מקצוע מתחומי מקצועות הבריאות לשם הקניית מיומנויות עבודה, כישורי חיים, מיומנויות תקשורת וכן לשם תמיכה רגשית.

"צעד מבורך המסמן את הדרך לחברה שלנו להפוך לחברה שוויונית יותר"

אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות: "שילוב עובדים עם מוגבלויות שונות בעולם התעסוקה הוא יעד חשוב שצריך להוות מטרה לחברה הישראלית כולה. ההחלטה של ארגון גדול ומוכר כמו רכבת ישראל לשלב עובדים על הרצף האוטיסטי כחלק בלתי נפרד מעובדיה, היא צעד מבורך המסמן את הרצון ואת הדרך לחברה שלנו להפוך לנכונה ושוויונית יותר, ומביא לידי ביטוי את ההבנה כי גם לעובדים אלו מגיעה הזדמנות לבטא את יכולותיהם ולתרום מעצמם".

חוסאם בשארה, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל: "בשנים הבאות צפויה חברת הרכבת לגדול בצורה משמעותית, הן מבחינת תדירות הרכבות והשירות לתושבי מדינת ישראל והן במספר העובדים. אולם רכבת ישראל, מעבר להיותה חברה עסקית, היא גם חברה ערכית שהמעורבות החברתית עומדת כנר לרגליה. לכן, מתכוונת החברה להרחיב את היקף העסקת עובדים עם מוגבלות ולעשות שימוש בכוחה ויכולותיה על מנת לתרום לחברה בישראל".

מעמד החתימה על ההסכם

צילום: שגב יהודה. בתמונה (מימין לשמאל): הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות – גיא שמחי, יו"ר ועד עובדי הרכבת בדרום – ערן בן דוד, יו"ר דירקטוריון הרכבת – חוסאם בשארה, יו"ר ההסתדרות – אבי ניסנקורן, יו"ר איגוד עובדי התחבורה – אבי אדרי, מנכ"ל הרכבת – בעז צפריר, יו"ר ועד עובדי הרכבת – ניקה שימחוביץ'.

"אינטרס משותף לכל הנוגעים בדבר"

בעז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל: "כחלק מקליטת העובדים החדשים, ולצד פרויקטים חברתיים נוספים, אנו נותנים תשומת לב רבה לגיוון בתעסוקה מתן הזדמנויות שוות לאוכלוסיות שונות. כחלק מתהליך זה, בחרנו לשתף פעולה גם עם תוכנית 'רואים רחוק' ולקלוט לשורות הרכבת עובדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי. אני מאד גאה בכך ומקווה שהפרויקט יוכתר בהצלחה ושנוכל להמשיך ולהגדיל את מספר העובדים מאוכלוסייה זו ברכבת ישראל".

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "אני גאה ומברך את הצדדים על ההסכם שמקדם עוד יותר את מעמדם ושילובם של אנשים עם מוגבלויות בחברה שלנו. אין לי ספק שהתוכנית בה החלה רכבת ישראל תעשיר את כוח האדם בחברה ותביא לגיוון שכל הצדדים יוכלו רק להרוויח ממנו".

ניקה שימחוביץ', יו"ר ועד עובדי הרכבת וערן בן-דוד, יו"ר ועד דרום ברכבת ישראל, מסרו: "ההסכם הזה יביא לא רק לקידום שוויון ההזדמנויות בעבודה עבור אנשים על הספקטרום האוטיסטי אלא גם יתרום רבות לעובדי הרכבת ולחברת רכבת ישראל. מדובר באינטרס משותף לכל הנוגעים בדבר ואנו מקווים שנצליח יחד להרחיב את התוכנית הזו בעתיד".