הסכם קיבוצי ראשון במפעל טורבין ג'ט לייצור להבי מטוסים

תנאי ההעסקה של עובדי המפעל שנמצא בבעלות פראט אנד וויטני ומייצר להבים לתעשיית התעופה, ישופרו משמעותית לאחר שההסתדרות והוועד הגיעו להסכמות עם הנהלת החברה *** בין סעיפי ההסכם: העלאת שכר מדי שנה, מענק חתימה ומענק נוסף לפי ותק *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "עובדי המפעל זוכים היום לשיפור משמעותי בתנאי ההעסקה ויקבלו ביטחון תעסוקתי גדול יותר" *** יו"ר ההסתדרות במרחב גליל מערבי אשר שמואלי: "העובדים יכולים לשמוח על הפירות שקצרו לאחר שהחליטו להתאגד"

ההסתדרות, הנהלת מפעל טורבין ג'ט וועד העובדים חתמו היום (ב') על הסכם קיבוצי ראשון. כ-300 עובדי מפעל טורבין ג'ט, הממוקם באזור התעשייה תפן, התאגדו בהסתדרות בחודש אפריל השנה. המפעל עוסק בייצור להבים עבור תעשיית התעופה ומוצריו משמשים חברות תעופה גדולות. טורבין ג'ט נוסדה על ידי היזם והתעשיין סטף ורטהיימר ונמכרה במאי אשתקד לחברת פראט אנד ויטני האמריקנית.

טקס החתימה על ההסכם התקיים בבית ההסתדרות בתל-אביב בנוכחות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל טורבין ג'ט חיים לוי, יו"ר ההסתדרות במרחב גליל מערבי אשר שמואלי, יו"ר נעמת במרחב גליל מערבי עופרה כהן אלקיים, יו"ר הסתדרות עובדי המתכת החשמל והאלקטרוניקה גבי אסרף, יו"ר ועד עובדי המפעל אבי טלקרמאיה רייכלסון נציגת הנהלת החברה, מנהלת משאבי אנוש בטורבין ג'ט אורלי זילברשטיין ועו"ד בוטרוס סוסאן מהאיגוד המקצועי במרחב.

תוקף ההסכם הינו עד לסוף 2017. בראשו נקבע כי עובדים שעתיים אשר השלימו 24 חודשי עבודה רצופה בחברה יעברו למעמד של עובד חודשי. תקופת הניסיון בחברה נקבעה על 24 חודשים שלאחריה יקבלו העובדים מעמד קביעות.

שכר כל עובדי החברה יעלה בשיעור של 3% בשנים 2016-2017 וכן רטרואקטיבית החל מחודש יולי 2015 - סה"כ תוספת שכר של כ-10%. עובדים אשר להם ותק של עד 5 שנים בחברה יקבלו גם מענק חד פעמי בסך 500 שקל, ועובדים בעלי ותק גבוה יותר יקבלו 1,000 שקל. בנוסף לכך, עובדים אשר להם ותק של עד 5 שנים בחברה יקבלו מענק חתימה חד פעמי בסך 500 שקל, ועובדים בעלי ותק גבוה יותר יקבלו 1,000 שקל. עובדים בעלי ותק של 15 שנה לפחות יקבלו מענק חתימה בסך 1,500 שקל.

בסעיף ההפרשות נקבע כי לעובדים בעלי ותק של שנתיים וחצי תפריש החברה לקרן השתלמות 2.5% ע"ח החברה ו-2.5% ע"ח העובד. החל מתום ותק של 5 שנים ועד תום 15 שנים תגדל ההפרשה ע"ח החברה ל-5% ומתחילת השנה ה-16 תגדל ההפרשה מצד החברה ל-7.5%.

עובד המועסק במשמרות יקבל תוספת של 42.5% על כל שעת עבודה בימים בהם עבד במשמרות צהריים ולילה. שכר אחראי המשמרות יתעדכן בשיעור של 7% עם קידומו של העובד לתפקיד זה. מענק חודשי עד גובה של 400  שקל יינתן לאחראי המשמרות על פי הערכת מנהל.

מענק פרישה בגובה של עד 25 אלף שקל, בהתאם לוותק, יינתן לעובדים היוצאים לפנסיה. אחת לחודש תעניק החברה לעובד שיצטיין בסקר איכות מענק כספי בסך 1,000 שקל.

עובדת שילדה במהלך עבודתה בחברה תוכל לעבוד שעה אחת פחות במהלך השנה הראשונה שלאחר הלידה, ולקבל תשלום מלא. פעם בשנה, ביום האישה הבינלאומי, תקיים החברה אירוע לנשים בלבד, בשיתוף עם ועד העובדים. הנהלת החברה תשתתף במימון קייטנות קיץ לילדי העובדים בגילאים 3-14, בסכום של 500 שקל לכל ילד ומקסימום 1,000 שקל לעובד.

ההסכם מסדיר מנגנון ליישוב חילוקי דעות במקרה של פיטורי עובד על רקע אי התאמה או תפקוד לקוי.

לפי ההסכם החברה תספק לעובדיה ארוחות בתשלום סמלי של שקלים בודדים, וארוחת הבוקר תמומן באופן מלא ע"י החברה. העובדים יהיו זכאים ליום בחירה אחד בשנה מתוך רשימה אופציונלית.

עוד נקבע כי החברה תעניק לעובדים מתנות בגובה של 300 שקל במקרים של נישואי העובד, נישואי בן/בת והולדת בן/בת. פעמיים בשנה (בראש השנה ובפסח) יקבלו העובדים שי בשווי של כ-600 שקל. אחת לשנה יקבלו נשים העובדות המפעל קצובת ביגוד בגובה 700 שקל.

הנהלת המפעל תישא בעלות דמי החבר השנתיים של העובדים בעמותה לקידום מקצועי של הסתדרות המעו"ף "שחר-און". עובדים בעלי ותק של 10 שנים לפחות יהיו זכאים לפוליסת ביטוח חיים במימון החברה. עובדים בעלי ותק של שנה לפחות יהיו זכאים להצטרף לפוליסת ביטוח שיניים ואף לצרף אליה בני משפחה מקרבה ראשונה, בהשתתפות של 50% מטעם החברה. החברה תשתתף ב-150 שקל ברכישת משקפי ראייה לכל עובד פעם בשנה.

בנוסף לכך נקבע כי החברה תממן שכר בגין 8 יום בשנה עבור הכשרה/השתלמות/טיולים שתארגן ההסתדרות עבור חברי הוועד.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר היום: "אני מברך את כל הצדדים על ההסכם אליו הגענו. עובדי מפעל טורבין ג'ט ייהנו בזכותו משיפור משמעותי של תנאי ההעסקה שלהם ויזכו לביטחון תעסוקתי וכלכלי".

יו"ר ההסתדרות במרחב גליל מערבי, אשר שמואלי: "ההסכמות אליהן הגענו ישפרו את ביטחונם התעסוקתי של העובדים ויטיבו את תנאי השכר, הרווחה והתנאים הסוציאליים שלהם. ההתאגדות בהסתדרות הוכיחה את עצמה והעובדים יכולים לשמוח על הפירות שקצרו".

יו"ר נעמת במרחב גליל מערבי, עופרה כהן אלקיים, שהשתתפה בדיוני המו"מ, מסרה: "אני מברכת על ההסכם ובמיוחד על הסעיפים הייחודים לנשים בו, שיעניקו הטבות משמעותיות לציבור הנשים העובדות במפעל".