רגעים היסטוריים עם דוד בן-גוריון

מאה שנה - מאה רגעים: והפעם בן-גוריון

נואם על חידוש העלייה החלוצית, מחייך לרעייתו פולה, וניצב בתחנת הרכבת של ת"א עם ברל כצנלסון. הכרזה החדשה לציון מאה שנה להסתדרות, היא חלק מהיסטוריית כרזות וצילומים שבהם הופיע דוד בן-גוריון   

בפרויקט תיעודי שמקדישה ההסתדרות לתמונות ולרגעים היסטוריים לציון שנת המאה לארגון, יש מקום מיוחד לדוד בן-גוריון. רק לאחרונה נחשפה הכרזה הרשמית שנבחרה ללוות את אירועי המאה, והיא כוללת את דמותו של בן-גוריון.

מי שלימים הפך לראש הממשלה ולשר הביטחון הראשון של מדינת ישראל, הוביל את ההסתדרות במשך עשור וחצי מתחילת דרכה. בן-גוריון, שהיה אחד המנהיגים הבולטים בדורו, תועד בשלל רגעים ציבוריים ואישיים שקיבלו ביטוי בכרזות, בכרוזים ובצילומים של ההסתדרות. ליקטנו עבורכם כמה מהם, באדיבות מכון לבון, הארכיון ההיסטורי והרשמי של ההסתדרות.  

כך למשל, בכרוז מינואר 1929, מוזמן הציבור לאירוע שעוסק בחידוש העלייה החלוצית. הנואמים הפותחים באירוע הם דוד בן-גוריון ולוי שקולניק (אשכול) - מי שלימים יהיו ראשי הממשלה הראשון והשלישי, בהתאמה, של המדינה. עלות כרטיסי הכניסה לאירוע הייתה 20 מא"י (מיל ארץ ישראלי, המטבע באותה תקופה) או חצי מכך "למחוסרי עבודה", כך נכתב בכרוז.

בכרוז אחר, משנת 1936, מוזמן הציבור לנשף הפתיחה של ועידת "הפועל" השנייה, שכולל  נבחרת התעמלות ומקהלות, לצד הרצאה של בן-גוריון. 

כמו בכרוזים, כך גם בתמונות. בצילום מ-1929, נראה דוד בן-גוריון בתחנת הרכבת בתל אביב, לצד ברל כצנלסון (ממייסדי ההסתדרות), זלמן שז"ר (שלימים יהפוך לנשיא השלישי של מדינת ישראל) ואחרים. בשני צילומים נוספים, בן-גוריון יושב סביב שולחן, לצד כצנלסון: ברגע אחד הם נראים משוחחים, וברגע השני, שקועים בקריאת עיתון.  

זה לא הצילום היחיד של בן-גוריון עם עיתון. בצילום מפורסם אחר, נראה בן-גוריון - אותו ניתן לזהות באמצעות רעמת השיער המפורסמת שלו - קורא בעיתון "דבר", שאותו ייסדה ההסתדרות שנים ספורות לאחר הקמתה.

תמונה מעניינת נוספת שהצליחה להנציח רגע אינטימי מיוחד, היא זו שבה נראים דוד ופולה בן-גוריון, מחייכים אחד לשנייה, במהלך טקס הנחת אבן פינה למעון ילדים ביפו. בתמונה אחרת, בן-גוריון לצד יעקב זרובבל (ממנהיגי מפלגת פועלי ציון וחבר הוועד הפועל), קורא בספר של מועצת ההסתדרות.

 

(הכרזות, הכרוזים והצילומים באדיבות מכון לבון מבית ההסתדרות)

פולה ודוד בן-גוריון פולה ודוד בן-גוריון

משוחחים: בן-גוריון וברל כצנלסוןמשוחחים: בן-גוריון וברל כצנלסון

קוראים בעיתון: בן-גוריון וברל כצנלסוןקוראים בעיתון: בן-גוריון וברל כצנלסון

כרזת מאה שנה להסתדרות כרזת מאה שנה להסתדרות

כרזת "עלה איתנו לשדה בוקר ביום השנה לפטירת מייסד המדינה"כרזת "עלה איתנו לשדה בוקר ביום השנה לפטירת מייסד המדינה"

כרזת "עלה איתנו לשדה בוקר" כרזת "עלה איתנו לשדה בוקר"

כרזה עם דוד בן-גוריון כרזה עם דוד בן-גוריון

בתחנת הרכבת בתל אביבבתחנת הרכבת בתל אביב

בן-גוריון וזרובבל בן-גוריון וזרובבל

כרוז של ועידת "הפועל" השנייה כרוז של ועידת "הפועל" השנייה

כרוז אירוע חידוש העלייה החלוצית כרוז אירוע חידוש העלייה החלוצית

בן-גוריון קורא בעיתון "דבר" בן-גוריון קורא בעיתון "דבר"