עובדי הוועדות לתכנון ובנייה נערכים לעיצומים

ב-1.1.2016 ייכנס לתוקף החלק המרכזי ברפורמת התכנון והבנייה אך משרד האוצר מסרב לקיים הידברות עם עובדי הוועדות המקומיות שממלאים תפקיד מרכזי ברפורמה *** יו"ר הסתדרות המעו"ף התריע בפני שר האוצר כי ללא מו"מ, ייפתחו עיצומים שיגרמו להפסקת תהליכי הבנייה ועיכובים באכלוס דירות

יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד פנה לשר האוצר משה כחלון, והתריע בפניו על שורה של צעדים ארגוניים שיינקטו בכל הוועדות לתכנון ובנייה ברחבי הארץ החל מיום ראשון הקרוב (20.12). הרקע לעיצומים הוא סירובו העיקש של משרד האוצר לנהל משא ומתן בנוגע לתנאי ההעסקה של עובדי הוועדות לתכנון ובנייה.

במידה ולא ייפתח משא ומתן מיידי, החל מהשבוע הבא לא תהיה קבלת קהל בוועדות לתכנון ובנייה ברחבי הארץ, לרבות בוועדות המקומיות בעיריות, לא יונפקו טפסי 4 והיתרים, לא יונפקו אגרות בנייה ולא ניתן יהיה להגיש תוכניות תב"ע (שינוי יעוד). משמעות העיצומים היא הפסקת תהליכי הבנייה ועיכובים באכלוס דירות ובתים חדשים.

נזכיר כי בעוד כשבועיים, ב-1.1.2016, צפוי להיכנס לתוקף החלק המרכזי ברפורמת התכנון והבנייה. תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה ינהיג שינוי מהותי בעבודת הוועדות ובהליכי הרישוי, תוך שינוי שיטות העבודה, הרחבת סמכויותיהן של הוועדות המקומיות וקיצור זמני המענה לציבור.

על רקע השלכות הרפורמה על עובדי התכנון והבנייה, משרד האוצר לא רק נמנע ממשא ומתן עם נציגות העובדים, אלא פעל והוביל צעדים שיוצרים הפליה לרעה של העובדים הוותיקים, תוך כרסום בכוחה של העבודה המאורגנת.

במכתב שהעביר לשר האוצר, יו"ר הסתדרות המעו"ף מתח גם ביקורת חריפה על חוזר שפרסם משרד האוצר המתיר לקלוט עובדי תכנון חדשים רק במתכונת של חוזים אישיים, תוך עדכון טבלאות השכר של החדשים והפקרת העובדים הוותיקים במערכת. בר דוד כתב: "אנו רואים בהתנהלות זו חתירה תחת זכות ההתארגנות ופגיעה מכוונת בכוחם הארגוני של העובדים". 

יו"ר הסתדרות המעו"ף קרא בפנייתו לשר האוצר להנחות את הממונה על השכר והסכמי עבודה, להקים צוות משא ומתן שיקדם את ההידברות לגבי תנאי העסקתם עובדי התכנון והבנייה. יצוין כי בימים אלו האוצר נמצא במו"מ מתקדם עם הסתדרות עובדי המדינה לגבי מנהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות אשר הועברו ממשרד הפנים לאחריותו המינהלית של משרד האוצר לפני כארבעה חודשים.

יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר דוד אמר היום: "משרד האוצר לא הותיר בידי עובדי התכנון והבנייה שום ברירה אחרת. עובדים אלו, הממלאים תפקיד מרכזי בהצלחתה של הרפורמה ובייעול תהליכי התכנון והרישוי, זכאים לקבל התייחסות ראויה. במקום להסדיר את הנושאים שנמצאים במחלוקת, פקידי האוצר התעלמו במופגן מהפניות של נציגות העובדים, תוך רמיסת כוחם הארגוני. כולי תקווה כי שר האוצר יתערב בנושא, הן למען העובדים והן למניעת הפגיעה בציבור התושבים והיזמים כאחד".