איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות והנהלת חברת התעופה ארקיע חתמו על הסכם במסגרתו תינתן תמיכה כלכלית לעובדי החברה המצויים עדיין בחל"ת וגילם מתחת ל-45, במימון משותף של החברה וההסתדרות. זאת בהמשך להסכם שנחתם בשבוע שעבר בחברת אל על.
ההסכם בארקיע – שיהיה תקף למשך ארבעה חודשים – נחתם לאור החלטת הממשלה להפסיק אחרי 1 ביולי את תשלומי החל"ת לעובדים מתחת לגיל 45. ענף התעופה נמצא בקשיים וטרם התאושש ממשבר הקורונה, כשלאחרונה יש עלייה בתחלואה ומדינות רבות מוגדרות אדומות. נכון להיום, כ-130 עובדי ארקיע נמצאים עדיין בחל"ת מתוך 450 עובדים בסך הכל, מהם כ-50 מתחת לגיל 45.
לפי ההסכם, כל צד (ארקיע וההסתדרות) ישלם לכל עובד 666 שקל בחודש שאמורים להתווסף לתשלום שיקבלו העובדים מהמדינה עבור חל"ת גמיש/דמי אבטלה. המדינה התחייבה ליצור מענה לעובדים בחל"ת מענפי התעופה והתיירות, אולם מענה זה טרם הוסדר בחקיקה ואופיו עדיין איננו ברור. בתקופת ההסכם העובדים יצטרפו להדרכות אותן תעביר החברה מרחוק.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי: "לא שכחנו ולא נשכח את העובדים שלנו שנמצאים בחל״ת מאולץ בעקבות השלכות הקורונה. ליבנו עם העובדים שלא מצאו פתרונות תעסוקתיים. ההסכמים שחתמנו עליהם מהווים מזור מסוים לכאב שהעובדות והעובדים האלה חווים למעלה משנה".
מיקי אוזן, מנהל משאבי אנוש בארקיע: "לאורך כל תקופת המשבר פעלנו ככל יכולתנו על מנת להקל ולסייע לעובדי החברה, אלו שבחל"ת ואלו שהושבו לעבודה. הסכם זה בא להביע, בין היתר, את מחויבות החברה לעובדיה בתקופה לא פשוטה זו ובתקווה שהענף יחזור במהרה למסלולו".
יו"ר ועד עובדי ארקיע ניצן בן ארי: "מתווה החל"ת הגמיש שנחתם בין ההנהלה ומועצת העובדים של ארקיע לבין ההסתדרות בהובלת היו"ר ארנון בר-דוד, נותן מענה לעובדים היקרים שלנו מתחת לגיל 45 שנותרו ללא מקום עבודה וללא אפשרות לקיים אורח חיים בסיסי, ולצערנו נמצאים עדיין בחל"ת עקב המשבר הקשה שבו אנו מצויים. אני מודה לכולם על המאמצים, ההירתמות, האכפתיות וההשקעה, ומקווה שהמשבר יסתיים במהרה ונחזור לשגרה יחד עם עובדינו המסורים".
במו"מ לחתימת ההסכם לקחו חלק מצד ההנהלה המשנה למנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ', מנהל משאבי אנוש מיקי אוזן ועו"ד אורלי אבירם. מצד ההסתדרות היו מעורבים בהסכם יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, מנהלת חטיבה אווירית באיגוד עובדי התחבורה עו"ד קרנית שפר-לידור, סמנכ"ל כלכלה אדם בלומנברג, עו"ד מירי מלכי, טל שטיין ועו"ד יניב וייס. במו"מ היה שותף גם יו"ר ועד עובדי ארקיע, ניצן בן ארי.
אבי אדרי וקרנית שפר-לידור