מובילה לשינוי: קרן שירוני מהמשרד לשירותי דת

חסד של אמת

בעקבות מגיפת הקורונה, עובדי המשרד לשירותי דת נאלצים להתמודד עם עומסים חריגים – ללא שיפור בתנאי שכרם הנמוכים ממילא. קרן שירוני, יו"ר הוועד, מספרת על קשיי התקופה ועל המאבק אליו יצאו העובדים. טור אישי

לפני שלוש שנים לימד אותי אחד האנשים החכמים והמיוחדים ביותר שהכרתי, השר דוד אזולאי ז"ל שהיה השר לשירותי דת, שכאשר אדם מבצע עבודה מבלי לצפות לתודה, זה נקרא " חסד של אמת". היום, שלוש שנים אחרי, וכאשר אני נמצאת בעיצומו של מאבק למען זכויות עובדי המשרד לשירותי דת, אני תוהה - האם מישהו לקח את הביטוי הזה צעד אחד קדימה?

אני קרן שירוני, הכרתם אותי לפני כמה חודשים כשסיפרתי על עצמי בטור שכתבתי, וכעת אני רוצה לספר לכם קצת יותר על מה שמעסיק אותי בימים אלו כיו"ר הוועד של עובדי המשרד לשירותי דת.

המשרד לשירותי דת מונה כ-100 עובדים ועובדות מכל קשת האוכלוסייה, חרדים, חילונים, נשים וגברים שמבצעים עבודת קודש בהרגשת שליחות ובמסירות שאין כמותה.

עובדי המשרד לשירותי דת מעניקים שירות לכלל האוכלוסיה בכל תחנה בחיים, החל מלידה ועד חלילה פטירה. אבל עדיין יש כאלה שיושבים במגדל השן במשרד האוצר שחושבים שעבודתנו זה "חסד של אמת" שעובדי המשרד לא צריכים לצפות לתודה ובטח שלא לתגמול.

אם לא די בכך, בשנת 2016 הוחלט להטיל על המשרד לשירותי דת גם את כל האחריות על הקבורה בחירום. מאז עברו כמעט חמש שנים וועד העובדים נמצא במאבק מול משרד האוצר לשפר את תנאי עבודתם של עובדי המשרד, הכולל משא ומתן שהיה אמור להסתיים בתחילת השנה הנוכחית, אך נעצר בעקבות החלטה שרירותית של נציג האוצר.

בחודשים האחרונים כל ההתרעות עליהן הצבענו התגשמו הלכה למעשה, ובעקבות מגיפת הקורונה, ששינתה את מציאות חיינו ומציאות עבודתנו, עובדי המשרד לשירותי דת מצאו עצמם קורסים תחת עומסים חריגים הקשורים לקבורת חירום, טיפול בדתות לא יהודיות, מרכזי טהרה ושינוע נפטרים. כל זאת בנוסף לעבודתם בשגרה.

בעוד שעובדים רבים אחרים במגזר הציבורי זכאים לתוספות חדשות מיוחדות ולתנאים ההולמים את עומס העבודה המוגבר שהביאה עמה מגיפת הקורונה, תנאי שכרם של עובדי המשרד לשירותי דת לא השתנו. מלכתחילה, עובדי המשרד לשירותי דת סובלים מקיפוח מחפיר בכל הקשור לתנאי העסקתם וגובה שכרם. העובדים מדורגים בתחתית טבלת השכר ובתקינה נמוכה ביותר, והגרוע מכל - בישראל 2020 עובדי המשרד לשירותי דת מקבלים השלמה לשכר מינימום.

לאחר שכל ניסיונות ההידברות עם נציגי האוצר עלו בתוהו, קיבלנו בשיתוף עם עובדי המשרד החלטה קשה מנשוא וכל משימה חדשה שהוטלה על עובדי המשרד וקשורה לקבורה בחירום/קורונה לא תתבצע.

את המאבק הקשה אנו מבצעים בגיבוי של יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי ומ"מ יו"ר הסתדרות עובדי המדינה דורון קרני, ובליווי צמוד של יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים דני בונפיל ומזכירת האיגוד עו"ד לירון ביטון. יו"ר המרחב וצוותו מעניקים לוועד ולעובדים עצמם תחושת ביטחון והגנה ובעזרתם אין לנו ספק שנוכל לנצח במאבק הצודק. וכשיגיע התיקון באפליית תנאי העסקתנו – נוכל לשוב ולעסוק ב"חסד של אמת".

*הטור של קרן נכתב במסגרת הבלוג "מובילות לשינוי" אשר מארח מדי שבוע את מנהיגות העבודה המאורגנת בישראל. לקריאת טורים של מנהיגות נוספות, הקישו כאן

קרן שירוניקרן שירוני