ההסתדרות ומנורה מבטחים: הסכם לשיפור החיסכון הפנסיוני למשתכרי שכר המינימום

הסכם ההבנות שנחתם היום (א') בין ההסתדרות לבין מנורה מבטחים פנסיה וגמל בע"מ, קובע הפחתה של תקרת דמי הניהול לאוכלוסיית המבוטחים בשכר נמוך, כך שדמי הניהול הנגבים מהם לא יעלו על 3% מדמי הגמולים המופקדים ו-0.25% מהיתרה הצבורה *** המשמעות: הגדלה משמעותית של החיסכון הפנסיוני לעשרות אלפי עובדים המשתכרים שכר מינימום ומטה *** המהלך יתבצע באופן אוטומטי וללא כל צורך בבקשה מצד המבוטחים *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "צעד משמעותי לשיפור הביטחון הכלכלי של עובדים בהגיעם לגיל הפרישה. קורא לחברות נוספות המנהלות מוצרי פנסיה וגמל להוריד את דמי הניהול לעובדים בשכר נמוך" *** מנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל, גיא קריגר: "כגוף הפנסיה והגמל הגדול בישראל יש לנו חובה ואחריות גדולה כלפי לקוחותינו ותפקידנו ליזום מהלכים ולהיות קשובים לצרכי העמיתים. נענינו בחיוב לפניה של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן להוזלת דמי הניהול לעובדים בעלי שכר נמוך וזאת בהחלט בשורה כלכלית חשובה אשר תגדיל להם את החיסכון והקצבה הצפויה בגיל הפרישה" ***

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ויו"ר קבוצת מנורה מבטחים, המשמש גם כיו"ר מנורה מבטחים פנסיה וגמל, ערן גריפל, חתמו הבוקר (א') על הסכם הבנות, אשר יפחית את תקרת דמי הניהול בפנסיה, לעובדים בעלי שכר נמוך. ההסכם יוריד את גובה דמי הניהול המקסימליים לעובדים המשתכרים 5,300 שקל לחודש ומטה, בכל היקפי המשרה, מ-6% מההפקדות ו-0.5% מהצבירה ל-3% מההפקדות ו-0.25% מהצבירה. משמעות המהלך היא הגדלה דרמטית בחיסכון הפנסיוני שלו זכאים העובדים בהגיעם לגיל הפרישה.

לצד יו"ר ההסתדרות ויו"ר קבוצת מנורה מבטחים, בטקס חתימת ההסכם, שנערך לפני זמן קצר בבית מנורה מבטחים, נכחו שותפים נוספים לגיבוש ההבנות, בהם: מנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל, גיא קריגר, ראש אגף הפנסיה הביטוח ושוק ההון בהסתדרות, עו"ד מאיה פרי-אלתרמן, ובכירים נוספים.

ההסכם התקדימי, ראשון מסוגו בענף הפנסיה והביטוח, נועד לפתור כשל שוק באשר לעובדים מוחלשים אשר משלמים דמי ניהול גבוהים בפנסיה ולא נהנים ממגמת ההפחתה בגובה דמי הניהול הקיימת בשוק. המציאות הקיימת בפועל היא שדווקא העובדים ברמות השכר הנמוכות, המשתייכים לרוב לקבוצות בעלות כושר מיקוח נמוך, נמנים ברוב המקרים על מבוטחים הנדרשים לשלם את דמי הניהול המקסימליים. 

בזכות הסכם ההבנות החדש שהושג בין ההסתדרות לבין מנורה מבטחים, החברה המנהלת הגדולה ביותר בישראל למוצרי פנסיה וגמל, סוכם על מהלך שיוריד באחת את גובה דמי הניהול לעשרות אלפי עמיתים, המשתכרים עד שכר המינימום, בין אם מדובר בעובדים בשכר חודשי, שעתי או יומי.

על פי ההבנות בין הצדדים, מנורה מבטחים תחיל על כלל החוסכים שמשתכרים 5,300 שקל ומטה, את גובה דמי הניהול המופחתים כבר החל מחודש ספטמבר הקרוב. יודגש כי המהלך יתבצע באופן אוטומטי וללא כל צורך בבקשה מצד המבוטח. במקביל לכך, החברה תנחה את כלל ערוצי ההפצה שלה, להחיל את ההסדר המיטיב גם על כל מצטרף חדש למנורה מבטחים פנסיה וגמל ששכר העבודה שלו שווה לשכר המינימום או נמוך ממנו.

הורדת דמי הניהול תביא כאמור להגדלת הפנסיה שלה זכאי העובד בעד 10%. כך למשל, גובה החיסכון הפנסיוני של עובד בן 35, שמשתכר מ-5,300 שקל לחודש ונדרש לשלם את גובה דמי הניהול המקסימליים, יגדל בעקבות ההסכם ב-8.8%. מקרה אחר לדוגמה: עובד בן 45 ששכרו ההתחלתי ניצב כעת על 5,300 שקל לחודש אך צפוי להתקדם ב-1% כל שנה, ייהנה מהגדלת הפנסיה ב-7% בעקבות המהלך.   

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך במעמד טקס החתימה ואמר כי: "אחרי המהלכים שהובילה ההסתדרות בשלוש השנים האחרונות, להעלאת שכר המינימום באלף שקל והגדלת פנסיית החובה ל-18.5%, היום אנו עושים צעד משמעותי נוסף כדי לשפר את הביטחון הכלכלי של העובדים בהגיעם לגיל הפרישה. הורדת דמי הניהול בקרן הפנסיה לעובדים בשכר נמוך, היא בשורה חשובה שאנו מצליחים להביא לרבבות עובדים, בוואקום שהותירה המדינה ברפורמה שהובילה רשות שוק ההון. אני רוצה להודות להנהלת מנורה מבטחים, על כך שנעתרה לבקשתי ופעלה, כחלוצה בענף, לגיבוש הבנות משותפות שמביאות לתיקון העוול. אני קורא לחברות נוספות המנהלות מוצרי פנסיה וגמל להוריד את דמי הניהול לעובדים בשכר נמוך".

מנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל בע"מ, גיא קריגר, ציין כי: "כגוף הפנסיה והגמל הגדול בישראל יש לנו חובה ואחריות גדולה כלפי לקוחותינו ותפקידנו ליזום מהלכים ולהיות קשובים לצרכי העמיתים. נענינו בחיוב לפניה של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן להוזלת דמי הניהול לעובדים בעלי שכר נמוך וזאת בהחלט בשורה כלכלית חשובה עבורם, אשר תגדיל את החיסכון והקצבה הצפויה להם בגיל הפרישה".

צילום: פביאן קולדרוףצילום: פביאן קולדרוף

בתמונה (מימין): מנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל גיא קריגר, יו"ר קבוצת מנורה מבטחים ערן גריפל, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ראש אגף הפנסיה, הביטוח ושוק ההון בהסתדרות מאיה פרי-אלתרמן, מנכ"ל קבוצת מנורה מבטחים ארי קלמן, מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח יהודה בן אסאייג