הסכם קיבוצי ראשון בתאגיד העירוני עתידים

ההסכם שמסדיר את זכויות העובדים בחברה שמנהלת את מתחם ההיי-טק והעסקים ברמת החייל ת"א, כולל בין היתר תוספות שכר קבועות לאורך כל שנות ההסכם, שכר בסיס מעל המינימום הקבוע בחוק, שיפור תנאי הרווחה ומנגנון פיטורים הוגן ושקוף *** ההסכם מצמיד לראשונה את שכרם של עובדי הניקיון והתחזוקה בחברה לתנאי ההסכם הענפי *** יו"ר ההסתדרות במרחב ת"א-יפו, גרשון גלמן: " שיפור תנאי העובדים וסנונית חשובה נוספת במעבר עובדי החברות העירוניות להעסקה תחת הסכם קיבוצי" *** יו"ר ועד העובדים:  "הסכם פורץ דרך בתאגיד עירוני שקרה בזכות הנחישות של העובדים ובעזרת שיתוף הפעולה שהפגינה ההנהלה, בראשות המנכ"ל שגיא ניב"

הסכם קיבוצי ראשון נחתם בין ההסתדרות לבין חברת עתידים – חברה לתעשיות עתירות מדע בע"מ, שנמצאת בבעלות משותפת של אוניברסיטת תל-אביב ועיריית תל-אביב. חברת עתידים מנהלת את מתחם ההיי-טק והעסקים קריית עתידים, באזור התעשייה רמת החייל בתל-אביב ובבעלות החברה כ-90 דונמים, הכוללים שטחי מסחר, חניונים ומשרדים להשכרה.

ההסכם נחתם במעמד יו"ר ההסתדרות במרחב ת"א-יפו גרשון גלמן, מנכ"ל התאגיד העירוני עתידים ניב שגיא ונציגי ועד העובדים בראשות אבי חג'ג'. במעמד החתימה לקחו חלק שותפים נוספים להסכמות, ביניהם: סמנכ"ל משאבי אנוש בעיריית ת"א אבי פרץ ומנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות שי בירן.

ההסכם החדש, אשר תוקפו לשלוש שנים, נחתם לאחר משא ומתן אינטנסיבי בין הצדדים ויחול על עשרות עובדי החברה שהתאגדו בהסתדרות בשנת 2015. בין הנושאים המוסדרים בהסכם: תוספות שכר, מענק חתימה מיוחד והתייחסות לסעיפים נוספים, כגון: סבסוד ארוחות, דמי מחלה וחופשה שנתית.

ההסכם הקיבוצי קובע כי שכר המינימום בחברה לא יפחת מ-2.5% מעל לשכר המינימום הקבוע בחוק. לאורך תקופת ההסכם העובדים יהיו זכאים גם לתוספות שכר שנתיות בשיעור 2% בכל שנה בהסכם. לאור רצון הצדדים לצמצם את הפערים בחברה ולהיטיב עם עובדים ברמות השכר הנמוכות, הוחלט כי  עובדים ששכרם במועד ההעלאה השנייה והשלישית יהיה גבוה מ-10,250 שקלים, יהיו זכאים להעלאת שכר בשיעור של 1% בלבד.

ההסכם מסדיר גם מענק חתימה מיוחד בגובה 1000 שקל אשר יחולק בשתי פעימות שוות. המחצית הראשונה של המענק תינתן לעובדים במשכורת הקרובה והמחצית השנייה תועבר במשכורת חודש דצמבר 2017 (שתשולם לעובדים בינואר 2018).

אחד מהישגי ההסכם שנחתם בעתידים נעוץ בכך שההסכם מצמיד לראשונה את שכרם של עובדי הניקיון והתחזוקה בחברה לתנאי ההסכם הענפי, לאחר שקליטתם להעסקה ישירה בחברה הובילה להחרגתם מתחולתו. ההסכם הנוכחי מחיל על עובדי הניקיון והאחזקה את הזכויות מתוקף ההסכם הענפי, הכוללות הפקדות פנסיוניות ודמי הבראה כנהוג בקרב עובדי מדינה.

בנוסף לזכויות מתוקף ההסכם הענפי, ההסכם בעתידים מבטיח לעובדי הניקיון והאחזקה מגוון זכויות, אשר הבולטת שבהן היא סבסוד ארוחות בסך של 44.8 שקל ליום עבודה בפועל. לכך מתווספת הגדלת השי לחג ל-1,300 ₪ לשנה, וקביעת זכאות לדמי מחלה בשיעור מלא (100%) כבר מיום ההיעדרות הראשון, עד פעמיים בשנה.

ההסכם החדש מסדיר גם מנגנון פיטורים הוגן ושקוף בחברה, והוא כולל גם בשורה בתחום הרווחה - השתתפות מעביד בסך 585 ₪ לפעילות רווחה, ובנוסף גם השלמה (מאטצ׳ינג) של שקל לכל שקל של דמי ועד שישלמו העובדים (עד לתקרה של 0.4% משכר העובדים). 

תנאים נוספים שהוסדרו בהסכם, כוללים בין היתר: הקצאת חדר מנוחה והתרעננות לעובדים (שיכלול מטבח, שירותים ומקלחון), תוספת יום בחירה המאפשר היעדרות בתשלום ומימון מחצית מימי החופשה המרוכזת במועדים שתקבע החברה על ידי המעסיק ומחצית על חשבון מכסת ימי החופש של העובד.

יו"ר ההסתדרות במרחב ת"א-יפו, גרשון גלמן, אמר היום כי: "בתום 30 חודשים של מו"מ מורכב, השכילה הנהלת חברת עתידים לחתום על הסכם קיבוצי למען עובדי החברה. מדובר בסנונית חשובה נוספת במעבר עובדי החברות העירוניות להעסקה תחת הסכם קיבוצי. אני רוצה להודות לכל השותפים שעזרו להסכם לקרום עור וגידים, והפכו את האתגרים שהיו בדרכנו להזדמנויות חדשות, תוך שיפור תנאי העובדים וחיזוק מערכת יחסי העבודה בחברה".

יו"ר ועד העובדים בחברת עתידים, אבי חג'ג, מסר הבוקר: "אני שמח שהצלחנו לגשר על הפערים ולמרות הקשיים שהיו בדרך, הגענו להסכם קיבוצי שמיטיב עם העובדים בעתידים, תוך הכרה בחשיבות תרומתם להמשך שגשוגה של החברה. ההסכם הוא הסכם שנושא בשורה בתחומים רבים ולצד תוספות השכר, דאגנו גם לביטחון התעסוקתי של העובדים. אני רוצה להודות לצוות שליווה אותנו מההסתדרות, בהם יו"ר מרחב ת"א גרשון גלמן ומזכירי האיגוד המקצועי יעקב מזמר ועליזה אליהו, כמו גם לאנשי אגף הכלכלה בראשות שי בירן. מדובר בהסכם פורץ דרך בתאגיד עירוני שקרה בזכות הנחישות של העובדים ובעזרת שיתוף הפעולה שהפגינה ההנהלה, בראשות המנכ"ל שגיא ניב".

ההתאגדות של עובדי עתידים לוותה על ידי מרחב ת"א בהסתדרות בראשות גרשון גלמן ועל ידי מזכירי האיגוד המקצועי במרחב עליזה אליהו ויעקב מזמר.

בין הגורמים שלקחו חלק בגיבוש ההסכם הקיבוצי: מנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות שי בירן וכלכלן האגף בני כאהן, עו"ד אורן שרם מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. מצד עיריית תל-אביב: מנכ"ל עיריית תל-אביב מנחם לייבה וסמנכ"ל משאבי אנוש בעירייה אבי פרץ.