מובילה לשינוי: הכירו את מזל בובליל

אופטימיות מנצחת

היא האישה הראשונה המשמשת כיו"ר ועד העובדים של בנק אוצר החייל, באר שבעית גאה ופעילה במוסדות העיר ובתנועת נעמת, ושמחה תמיד לתת מניסיונה ולסייע לכל מי שצריך עצה טובה. הכירו את מזל בובליל בטור אישי מיוחד שכתבה למדור "מובילות לשינוי"

שלום לכולן ולכולם, נעים להכיר, אני מזל בובליל, יו״ר ועד העובדים הארצי של בנק אוצר החייל. קצת עלי: חד הורית, אמא לכרמל ולגולן, בעברי פיקדתי כקצינת מודיעין בחיל האוויר במשך כשש שנים בתפקיד ייחודי שזו לו הפעם הראשונה שאישה מילאה אותו + שנת שליחות בארה"ב עם בני נוער מטעם ההסתדרות הציונית.

אני באר שבעית גאה וחברה בשתי ועדות בעירייה: ועדת חינוך וועדה לשוויון מגדרי. בנוסף אני יו"ר הוועד המנהל של עמותת בת-דור באר שבע ולהקת המחול קמע, חברה במזכירות נעמת וחברה בוועדת ההשקעות הארצית וכן ועדת הכספים של אזור הדרום.

ברשותי שני תארים - בניהול ומשפטים, ומאחורי 28 שנות עבודה, מתוכם 20 שנות ניהול. הקמתי בשנת 2014 את סניף נווה זאב של בנק אוצר החייל בבאר בבאר שבע, אותו אני מנהלת עד היום. בחודש אוקטובר 2017 נבחרתי לתפקיד יו״ר ועד העובדים הארצי של הבנק - היו״רית הראשונה בוועד הבנק מאז הקמתו לפני למעלה מ-70 שנים.

טרם חלפו 100 ימי חסד בתפקידי, בשנת 2018 הכריז הבנק הבינלאומי שהחזיק ברוב מניות בנק אוצר החייל, על כוונתו למזג את שני הבנקים. מאז, נכנסתי יחד עם חברי לוועד לתהליך מורכב מאוד של מאבק על הבית. עשינו כל מה שהיה ניתן על מנת לעצור את המיזוג שסברנו - וגם היום אני סבורה - שהיה טעות גדולה ופגיעה קשה בתחרות על כיסו של הלקוח.

שכרנו את ייעוצו של פרופ' ירון זליכה, את שירותי המשרד של עו"ד בני כהן ואת הלוביסט העו"ד מאיר אסרף. בנינו תוכנית מאבק מובנת ומדורגת שבמסגרתה נפגשנו עם חברי כנסת, כתבנו הצעות חוק לעניין הצורך בתחרות במשק הבנקאי, הופעתי מספר פעמים בוועדת הכספים ועל אף שקיבלנו אמפתיה ואוזן קשבת ממרבית חברי הכנסת, לצערי לא הצלחנו לעצור את המיזוג. המאבק הסלים לכדי השבתה מלאה של הבנק למשך 15 ימים, ובמקביל פתחנו בהליך משפטי מול הבנק שכן הוא לא הכיר במעמד הוועד המייצג את עובדי הסכם אוצר החייל.

המאבק המשפטי כלל מספר דיונים ארוכים שבהם הצלחנו לשכנע את בית המשפט בנחיצות ומעורבות של ועד העובדים בתהליך המיזוג ועוד בשנת אכשרה ליישום הסכם המיזוג. בסופו של תהליך קשה בו הופעלו עלינו לחצים גדולים מאוד ולאחר מאבק נחוש ואמונה גדולה בצדקת הדרך וזכות העובדים לעיגון זכויותיהם שצברו במשך השנים בזכות ולא בחסד, זכינו בפס"ד תקדימי בדיני העבודה: "כל עוד לא הסתיימה תקופת האכשרה ולא הושלם הליך הטמעתם של כל עובדי אוצר החייל לשעבר, לוועד עובדי בנק אוצר החייל הסמכות להמשיך ולייצג את שולחיו כפי שעשה עד היום, לרבות זכותו כמייצגם לקבל גישה לכספים המיועדים להם". 

היום, אנו עובדי הבנק הבינלאומי והוועד בראשותי, מלווה את תהליך המיזוג כולל התהליך הכלכלי של בחינת ההטבות וההסכמים הקיבוציים במטרה להוון את הזכויות העודפות ולהתחיל להיטמע ולבנות את הבית החדש בבנק הבינלאומי. זהו תהליך לא פשוט לכשעצמו אבל אנו נחושים לעשות כן לטובת העובדים.

מאז פרץ משבר הקורונה, הדבר משפיע גם על העבודה בגוף גדול וחזק כמו הבנקים. עבדנו במתכונת מצמצמת כחודשיים והעובדים יצאו לחופשה בתשלום. יחד עם זאת היה חשוב לנו שיערך סבב בין נוטלי החופשות על מנת לשטח את הפגיעה ושכולנו נהיה ערבים זה לזה בחלוקת הנטל. היום, כלל העובדים חזרו לעבודה סדירה ואנו מקיימים שיח עם ההנהלה בנוגע להשתתפות בימי החופשה כפי שנעשה בבנקים השונים. ארגון חזק עם איתנו פיננסית יכול להרשות לעצמו ליטול חלק מהנטל שנכפה על העובדים. הקורונה האיצה תהליכים שהיו צריכים להתפרס על פני עשור קדימה ולצערי אנחנו נחווה עוד ועוד מיזוגים והתייעלויות בכל ענפי המשק. לכל מי שרוצה להתייעץ או לקבל טיפים פרטניים יותר, אשמח לסייע ולתרום מניסיוני הרב בתחום.

אני מאמינה גדולה בשיווין מגדרי ופעילה במוסדות העיר בה אני גרה ובנעמת כדי להביא לחברה יותר מאוזנת בה נשים ישובצו בתפקידי מפתח בהנהגה הארצית והמקומית ויקבלו ייצוג הולם בדירקטוריונים וניהול בכיר. המודל וההשראה שלי הוא ראש העיר האהוב שלי, רוביק דנילוביץ, שבחר מתוך עיקרון השוויון הזדמנויות לבנות את הרשימה שלו למועצה בצורת הריץ' רץ' – גבר-אישה. רק ככה מביאים לידי ביטוי את כל חלקי החברה ובונים חברה מאוזנת ופלורליסטית!

אני מאמינה שאהבת אדם באשר הוא, עבודת צוות, דבקות במטרה ואמונה בצדקת הדרך הם המנוע שעומד מאחורי כל הצלחה, בטח ובטח של ועד עובדים. גם כשהמאבק הוא כנגד טייקונים ענקיים, כפי שהיה במקרה שלנו, זה לא ריפה את ידי או החליש את אמונתי, גם כשהלכו שפופים סביבי. תמיד ראיתי לנגד עיני את העובדים היקרים שלנו. כל אחד מהם עולם ומלואו, והם נתנו לי את הכוח והרוח למאבק ורק בזכותם ניצחנו והצלחנו לשמור על זכויותיהם. זה הסיפוק והשליחות הגדולה ביותר שלי כיו"ר ועד עובדים וזכיתי להגשים אותה!

אנצל במה זו כדי להודות לאנשים שבלעדיהם כל זה לא היה קורה. ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שהאמין בדרך ובי ונתן לוועד גב חזק, הגנה מרבית וסיוע לכל אורך הדרך, עד היום! 

תודה גדולה ליו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל שנמצא תמיד עבורנו בהסתדרות עם עצה טובה, תמיכה וחיזוק! תודה גדולה לראש חטיבת הבנקים בהסתדרות המעו"ף מנחם מליק האלוף שלנו שהוא לי משענת, חבר, יועץ ותמיד תמיד נמצא עבורי בכל עשייה בתהליך ומחוצה לו.

תודות למשרד עו"ד בני כהן המקצוענים שנתנו לי במה להביא לידי ביטוי את החזון שקיבל ביטוי בפסק הדין התקדימי ותודה מיוחדת לחברי פרופ' ירון זליכה על הליווי, החברות והעצות השוות זהב.

#אופטימיותנצחית

הטור של חיה נכתב במסגרת הבלוג "מובילות לשינוי" אשר מארח מדי שבוע את מנהיגות העבודה המאורגנת בישראל. לקריאת טורים של מנהיגות נוספות, הקישו כאן

מזל בובלילמזל בובליל