יותר ממחצית מהישראלים אינם מאמינים שמבצעי נובמבר אמיתיים

סקר חדש של רשות ההסתדרות לצרכנות מגלה כי 53% מהישראלים חושדים שהמבצעים הגדולים של נובמבר אינם אמיתיים. למרות זאת, רובם עדיין קונים- בעיקר אופנה ואלקטרוניקה - אך עם הרבה זהירות והשוואות מחירים.

חגי הקניות של נובמבר הפכו בשנים האחרונות לאירוע צרכני משמעותי בישראל, עם מבצעים שמציפים את הרשתות החברתיות והחנויות המקוונות. אבל סקר חדש של רשות ההסתדרות לצרכנות מגלה תמונה מורכבת: יותר ממחצית מהישראלים לא מאמינים שהמבצעים אמיתיים, וחושדים שמדובר בטריקים שיווקיים כמו העלאת מחירים לפני ההנחה. לצד זאת, רוב הציבור עדיין מתכוון לקנות – אך עם הרבה חשדנות. עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל הרשות ההסתדרות לצרכנות, מסביר: "החשדנות הזו מוצדקת. לצרכנים חשוב להבין שלא כל 'מבצע' הוא באמת הזדמנות. לצד זאת יש לא מעט רשתות שאכן מציעות מבצעים משתלמים בתקופה זו. ההמלצה שלי: אל תתפתו להנחות שנראות מוגזמות, ובדקו אם המחיר באמת ירד ביחס למחיר הרגיל".

הישראלים קונים – אבל בספק. למרות חוסר האמון – 63% מהנשאלים רכשו או מתכוונים לרכוש אונליין בנובמבר. הקטגוריות המובילות הן אופנה והנעלה (68%) ומוצרי אלקטרוניקה (50%). רוב הקונים מעריכים שיוציאו עד 1,000 ₪, כאשר 35% מתכננים להוציא עד 500 ₪ ו-34% עד-1,000 ₪. לדברי לוינסון: "הגדרת תקציב היא צעד נכון. קבעו סכום מראש והשתדלו לא לחרוג ממנו, גם אם תראו 'מבצע חלומי'. מי ששומר על גבולות התקציב – מרוויח."

הסקר מראה גם כיצד יוקר המחיה משפיע על ההחלטות. המשיבים בסקר דיווחו כי המצב הכלכלי מורגש היטב: 74% מהציבור דיווחו שיוקר המחיה משפיע על החלטת הקנייה, כאשר מחצית (51%) קונים פחות בגלל המצב, ורק 23% קונים יותר. עם זאת, מי שמתכוונים לקנות השנה (76%) מעריכים שהיקף הרכישות יהיה דומה או גדול יותר לעומת 2024. עו"ד לוינסון מסביר: "יוקר המחיה מחייב אותנו להיות חכמים יותר. אם אין צורך אמיתי – אל תקנו. קנייה מתוך הרגל או 'פחד לפספס' היא טעות יקרה."

הסקר מגלה גם כי מחיר ואמינות האתר הם שני השיקולים המרכזיים בבחירת פלטפורמה: 82% מהמשיבים ציינו את המחיר כגורם חשוב, בעוד שכ- 76% ציינו את אמינות האתר. בהתאם לכך, כמעט כלל המשיבים (95%) משווים מחירים לפני רכישה, ו-95% בודקים את אמינות האתר – בעיקר באמצעות חוות דעת ברשתות (61%) או התייעצות עם אדם קרוב (41%). "אל תוותרו על בדיקת אמינות", מדגיש עו"ד ירון לוינסון, "אתר לא מוכר? חפשו ביקורות, בדקו פרטי התקשרות, ואל תתפתו למחיר נמוך מדי – זה עלול לעלות ביוקר."

86% מהמשיבים דיווחו כי נתקלו בבעיות בעת הרכישות אונליין, כאשר הבולטות ביותר הן:

בעיות כאלה מוכיחות למה חשוב לקנות באתרים אמינים בלבד", מזהיר עו"ד לוינסון, ומוסיף: "קראו את תנאי ההחזרה והאחריות לפני הרכישה. אם משהו נראה חשוד – עדיף לוותר."

"חגי הקניות הם הזדמנות לחסוך אבל רק אם פועלים בחוכמה", מסכם עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, ומוסיף: "השוו מחירים, בדקו אמינות, אל תתפתו להנחות מזויפות ואל תחרגו מהתקציב. זכרו – הצרכן שפועל באופן מושכל מתוך צורך ולא מתוך תחושת לחץ מדומה – הוא הצרכן שמרוויח".

הסקר שנערך באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בדק את עמדותיהם ותפיסותיהם של 501 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל.

עשוי לעניין אותך

  • 28/09/2025

    מתייחדים עם חללי משפחת הסתדרות עובדי המדינה

    קרא עוד
  • רום דביר צילום אילן בשור
    20/11/2025

    רום דביר נבחר ליו"ר איגוד עובדי המלונאות, החקלאות והכימיה

    קרא עוד
  • 27/11/2025

    הסכם קיבוצי חדש לעובדות ולעובדים באגודה הישראלית לכפרי ילדים SOS

    קרא עוד
  • 20/11/2025

    עובדי המרכז הקהילתי טירת כרמל התאגדו בהסתדרות

    קרא עוד
  • 17/11/2025

    נובמבר סייל: כך תקנו חכם ובטוח ברשת

    קרא עוד
  • 30/10/2025

    עובדי חברת "אייר חיפה" התאגדו בהסתדרות

    קרא עוד