מובילה לשינוי: הכירו את עופרה אלקיים-כהן

מילה אחת טובה יכולה לחולל פלאים

עופרה אלקיים-כהן, יו"ר נעמת במרחב גליל מערבי, מספרת בטור אישי על פעולותיה למניעת אלימות נגד נשים, ואיך אפשר לשלב בין ריבוי תפקידים לבין בית ומשפחה

נעים מאוד,

שמי עופרה אלקיים-כהן, יו"ר נעמת במרחב גליל מערבי. נשואה ואם לשתי בנות. גרה במושב מעונה.

נולדתי במעונה. אבא שלי עבד כחקלאי במפעל ביישוב, ואמא החזיקה בית לתפארת ובמקביל עבדה במעון יום ביישוב וגידלה 5 בנות ובן.

אמא הייתה אישה חזקה בעלת עוצמה שעמדה תמיד בזכות עצמה ונתנה דוגמה אישית לכולנו. המשפט שהיה שגור בפיה ומהווה נר לרגליי עד עצם היום הזה הוא: "תעשי טוב תקבלי טוב". אני מאמינה שכל אלה עוברים מדור לדור וגם בנותיי ממשיכות את דרכנו. אין דבר גדול יותר מהנתינה. היא ממלאת וגורמת גם לי סיפוק רב. כשאני מצליחה לעזור להעלות נשים על "דרך המלך" אין יותר מאושרת ממני.

במקביל לתפקידי בנעמת, אני משמשת כבר 28 שנים מנכ"לית היכל התרבות נהריה שם פעלתי להכנסת תכנים נשיים עם דגש על חשיבה מגדרית.

הקמתי גם את הליגה למקומות עבודה של הפועל מרחב גליל מערבי ואני משמשת כמנכ"לית העמותה בהתנדבות. עודדתי נשים רבות להשתתף במשחקי כדור רשת בליגה ובקבוצות ריצה.

אני ממלאת כל התפקידים הללו בעזרת ניהול נכון, האצלת סמכויות, צוות נאמן ויו"ר מרחב גליל מערבי אשר שמואלי שהולך איתי יד ביד מתחילת דרכי, תומך ומפרגן ונותן משוב חיובי. עבורי השמיים הם הגבול. העבודה מאתגרת אך נותנת לי אפשרת ליצירתיות והמון סיפוק. מעבר לכך, הבית והמשפחה חשובים לא פחות. החוכמה היא לדעת לאזן בין העבודה לבית.

נעמת מרחב גליל מערבי הפכה עבורי במרוצת השנים ל"מותג" מוביל בתחום פעילות העצמת הנשים. התשתית שיצרנו במשך שתי קדנציות לא תסולא בפז: משנה לשנה הפעילות להעצמת נשים עלתה, וכוללת קורסים, הכשרות, פעילויות במקומות עבודה מאורגנים ותשתית פעילות לאלפי גמלאיות וגמלאים. יש לנו גם לשכה משפטית שפועלת במחיר סמלי, ואנחנו מציעים גם טיפול וסיוע לנשים נפגעות אלימות. ב-2017 הקמנו את מרכז "גאיה", מרכז לאישה, במעלות, שמהווה מוקד אזורי לטיפוח ולהכשרה של נשים למנהיגות מובילות דרך ופועל להעצמת נשים תוך עידוד צמיחה וקידום אישי.

כל המוסדות הללו פעלו עד משבר הקורונה בצורה אינטנסיבית וקבועה, אך לאחר מכן נאלצתי לחשוב ולצאת מחוץ "לקופסה" תוך גילוי יצירתיות. יצרתי בתקופה הזו המון פעילויות בזום וגם פעילויות מצומצמות לפי התו הסגול.

שמתי דגש ומטרה לתרום למען הקהילה, באמצעות עשרות יוזמות ופרויקטים למען בית חם לנערות בסיכון, בעלי ובעלות מוגבלויות ועוד. רק כך נהפוך לאנשים טובים יותר

השנה, כשגל האלימות כנגד נשים במשפחה גואה, בחרנו להתרכז בפעילויות פרטניות ואף יזמנו הפגנות ומחאות רבות נגד התופעה של אלימות כלפי נשים. התוכנית שלי לשנה הקרובה מוקדשת למניעת אלימות כלפי נשים, ופעילות בקרב בני נוער לחינוך מגיל צעיר לשמירה על כבודה של האישה ומיקומה הראוי בחברה.

בימים אלה, בשיתוף מחלקת רווחה בעיריית עכו ומשרד הרווחה, אנחנו עורכים פיילוט ראשון בארץ להקמת בית שמגיש עזרה ראשונה לנשים שחוות אלימות. הבית, שממוקם בלב עכו, ייתן מענה ראשוני ויכלול כלים שכל אישה שרוצה לצאת ממעגל האלימות תוכל לקבל תחת קורת גג אחת. נפגעת אלימות תוכל לקבל אוזן קשבת, סיוע מעובדת סוציאלית, נציג משטרה יגבה ממנה עדות, היא תוכל ללון עד שיימצא פתרון, תקבל הכוונה, והכי חשוב - פינה חמה מאנשי מקצוע.

למרות משבר הקורונה, הצלחנו לפתוח מעון נוסף לגיל הרך בשכונת אוסישקין בנהריה עם ציוד חדיש וצוות מדהים. הוא התווסף למעונות בנהריה ובעכו.

הגיל הרך מאוד קרוב לליבי ואני כל פעם נפעמת מהטיפול המסור של המחנכות והסייעות שעושות עבודת קודש בפיקוח של נעמת ושל התמ"ת.

שיתוף הפעולה עם ההסתדרות במרחב ומי שעומד בראשו, אשר שמואלי, הפך לשם דבר, ולנוסחה מנצחת. רק יחד, בדרך הזו של שילוב ידיים, ניתן לייצר תשתית פעילות ענפה ולהיות בכל מקום עבודה, ויחד לפעול למען העובדות והעובדים במרחב.

אני מאחלת לכל הנשים לדעת לפרגן אחת לשנייה. מילה אחת טובה יכולה לחולל פלאים!

שלכם ושלכן,

עופרה

*הטור של עופרה נכתב במסגרת הבלוג "מובילות לשינוי" אשר מארח מדי שבוע את מנהיגות העבודה המאורגנת בישראל. לקריאת טורים של מנהיגות נוספות, לחצו כאן

עופרה אלקיים-כהןעופרה אלקיים-כהן