מובילה לשינוי: הכירו את מורן סבוראי

להשמיע את הקול של העובדים

עורכת הדין מורן סבוראי, המייצגת ועדי עובדים, מספרת בטור אישי על תחושת השליחות בשמירה על זכויות העובדים, ואיך העבודה המאורגנת תורמת לדמוקרטיה תעסוקתית ולשיפור התפוקה

שלום לכולן ולכולם,

שמי מורן סבוראי. אני בת 52, נשואה עם שלושה ילדים, ומתגוררת ביישוב בית חשמונאי.

למרות שהמקצוע הראשון שלמדתי באוניברסיטה היה פילוסופיה, בשלב מסוים הבנתי שחשוב לי לעסוק ב"תיקון עולם" ולכן הגעתי לתפקיד עורכת דין לדיני עבודה ויחסי עבודה.

את תחילת עבודתי בתחום עשיתי בלשכתו של סטיב אדלר, שהיה אז נשיא בית הדין הארצי לעבודה. זו הייתה תקופה מרתקת, שלמדתי ממנה המון – בין היתר משום שעורכי הדין בלשכתו עסקו בתיקים הגדולים ביותר ובבעיות המורכבות ביותר שהטרידו את בית הדין לעבודה באותה תקופה. אדלר הוא גם בעל מומחיות גדולה במשפט העבודה הקיבוצי והיה מרתק ללמוד ממנו את המקצוע.

כשאדלר פרש, עברתי למשרד עורכי דין פרטי לדיני עבודה וכיום אני שותפה מייסדת במשרד "בשה זבידה סבוראי" שעוסק בייצוג עובדים, ועדים, איגודים מקצועיים ומעסיקים. אנחנו מייצגים את הפונים אלינו בערכאות בתי הדין לעבודה, בבית המשפט העליון (בבג"צים), בישיבות משא ומתן, בשימועים, בגישורים, ובכל עניין שקשור למשפט העבודה ונגזרותיו.

ב-2019 יצא לאור בהוצאת "נבו" ספר שכתבתי עם עו"ד אמיר בשה, "ספר ועדי עובדים – תיאוריה ופרקטיקה של פעילות ארגוני עובדים וועדי עובדים". הספר עוסק במעמד של ארגון עובדים, בחובת הייצוג ההולם, בפרשנות לתקנון ועדי עובדים ועוד. את ההקדמה כתב שופט העליון בדימוס, פרופ' יצחק זמיר.

אני מאוד אוהבת את העבודה שלי כי היא משלבת אתגר אינטלקטואלי – להציג את הבעיה של העובד, הוועד או ארגון העובדים באמצעות טיעון משפטי חזק שמתאים לנסיבות תוך כתיבה איכותית, בשילוב עם מגע אישי עם העובד או קבוצת העובדים שמגיעים אלינו לקבל עזרה משפטית, ותחושת שליחות ו"תיקון עולם".

בשנה האחרונה עסקנו בנושאים חשובים ביותר שאני מאוד גאה בעשייתם. בין היתר הגנו על עובדים מ"פיטורי התייעלות" ובמקרים אחרים הצלחנו לצמצם את מספר המפוטרים. במסגרת זו אף הגענו לבג"ץ במקרים של ניסיונות אסורים של המעסיק למנוע צעדים ארגוניים לגיטימיים. כמו כן, ליווינו משפטית הסכם קיבוצי חדשני בחברת ההיי-טק הגלובלית SAP שכולל בין היתר ניסוח מתכונת לעבודת העובדים "מכל מקום", יצירת "ארנק דיגיטלי" חדש עם זכויות כלכליות מסוימות, כשכל עובד בוחר לפי ראות עיניו ורצונו מתוך הסל. ההסכם כולל גם קליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה.

בנוסף, חתמנו על הסכמים קיבוציים המסדירים שמירה על זכויות עובדים בתקופת הקורונה עם הוצאה מדודה לחל"ת קצוב, שמירה על זכויות סוציאליות, הסדרת עבודה מהבית ועוד.

כמו כן, ליווינו משפטית הסכם קיבוצי חדשני בקרב עובדי התצפית בחברת נמל אשדוד. ההסכם מבוסס על פסק דין שקבע שהעובדים הם "יורדי ים" ומאפשר העסקה במתכונת ייחודית של משמרות 24 שעות, באופן שהולם את צורכי העובדים ורצונם.

אני מאמינה שהעבודה המאורגנת חשובה ביותר לשמירה על זכויות העובדים ותנאי העסקתם. היא מגבירה את היכולת שלהם להשפיע על זכויותיהם ועל סביבת העבודה, שבה אנחנו שוהים חלק ניכר מהיום. היא גם מאפשרת יתר דמוקרטיה במקום העבודה: בין העובדים ("דמוקרטיה ארגונית") ומול המעסיק ("דמוקרטיה תעשייתית"). בטווח הבינוני והרחוק, היא גם מגבירה את תחושת השייכות של העובדים למקום העבודה ואת שביעות הרצון שלהם. אלו תחושות חשובות גם כשלעצמן וגם תורמות לסולידריות, שיתוף ותפוקות טובות יותר. השמעת קולם של העובדים היא בעלת ערך ציבורי-חברתי, ועוזרת לשמור על ערכים כלליים החשובים לחברה הישראלית כולה.

*הטור של מורן נכתב במסגרת הבלוג "מובילות לשינוי" אשר מארח מדי שבוע את מנהיגות העבודה המאורגנת בישראל. לקריאת טורים של מנהיגות נוספות, לחצו כאן

מורן סבוראימורן סבוראי