ביה"ד: שלמה ביטוח תשלם פיצוי של חצי מיליון ש"ח להסתדרות

פסק דין דרמטי נגד שלמה ביטוח בגין פגיעה בהתארגנות עובדי החברה במסגרת ההסתדרות *** בית הדין מתח ביקורת קשה ונוקבת על הנהלת החברה והמנכ"ל באופן אישי וקבע כי ההסתדרות היא ארגון העובדים היציג בחברה *** יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "החלטת בית הדין - אמירה חברתית ראשונה במעלה ואיתות חשוב לכל מעסיק שמנסה לפגוע במימוש זכות ההתארגנות".

 

חברת שלמה ביטוח פגעה בהתארגנות העובדים ותחויב לשלם פיצוי בגובה חצי מיליון שקל להסתדרות בגין מעשיה, כך קבע לפני זמן קצר (2.8.16) בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב (מותב בראשות כבוד השופטת קרן כהן). פסק הדין ניתן בהמשך לבקשת צד שהגישה ההסתדרות באמצעות עורכת הדין איריס ורדי, ראש הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ועורכות הדין מאיה צחור אבירם וסיון רדיאן מהלשכה המשפטית.

 

בפסק דינו קיבל ביה"ד את כל טענות ההסתדרות ומתח ביקורת קשה ונוקבת על התנהלות החברה, ובתוך כך על מנהלת משאבי האנוש ומנכ"ל החברה בפרט, בגין פעילותם הבלתי חוקית נגד ההתארגנות וקבע: "עדות המנכ"ל מבטאת באופן חד משמעי את יחסה של המשיבה להתארגנות, את רצונה בסיכול ההתארגנות בכל דרך שהיא ואת כוונתה לבוא בחשבון עם העובדים המתארגנים."

 

עוד הוסיף בית הדין כי: "המשיבה נקטה בפעולות שונות כדי לפגוע בהתארגנות הן במחדלה להכיר ביציגות סמוך למועד קבלת ההודעה על הצטרפות של למעלה משליש עובדיה, הן בהפעלת לחצים על עובדים לבטל את חברותם במשיבה, הן במתן לגיטימציה לפעולות נגד ההתארגנות, הן בהקשחת נהלים ושינויים בתנאי העבודה, הן בהכנת רשימות עובדים החברים בהסתדרות ומניעת כניסתם לעבודה..."

 

לסיכום פסק בית הדין: המעשים שהוכחו מהווים "עליית מדרגה" בפעולות נגד ההתארגנות ולכן יש לפסוק פיצוי בהתאם" ובהמשך לכך פסק כאמור פיצוי להסתדרות בגובה חצי מיליון שקלים.

 

פסק הדין, המנומק והמתפרש על פני 55 עמודים חושף את השיטות והאסטרטגיות של המעסיקים לפעול נגד ההתארגנות בעידן "פוסט פלאפון" אשר אסר על התערבות המעסיק בהתארגנות, ובראשן שימוש של הנהלות בעובדים זוטרים לפעול נגד ההתארגנות.

 

ההסתדרות מברכת על פסק הדין, על נחרצותו ועמידתו האיתנה על זכות העובדים להתארגנות. 

 

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר היום כי: "החלטת בית הדין משקפת אמירה חברתית ראשונה במעלה שיש בה איתות חשוב לכל מעסיק שבוחר לא לכבד את החוק ולנסות לפגוע במימוש זכות ההתארגנות של העובדים".