מצמצמים פערים: שר האוצר ויו"ר ההסתדרות בריאיון משותף ראשון

ניסנקורן: "הגמלאים לא יכולים להישאר מאחור כשכולם מתקדמים" *** כחלון: "אנחנו יושבים יחד על פתרון לגמלאים. יהיה מענה טוב" *** בריאיון מיוחד שנערך במסגרת כנס ההסתדרות לכבוד ה-1 במאי המוקדש לצמצום פערים חברתיים, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון נפגשו לראשונה על במה אחת ודנו בפתרונות אפשריים למען צמצום הפערים במדינה *** שר האוצר התייחס בדבריו גם לנושאים מדיניים וביטחוניים בהמשך לנאום הגרעין של ראש הממשלה: "היו דברים שראינו בקבינט ואי אפשר היה לחשוף לציבור"

"זה ששר אוצר ויו"ר הסתדרות מסתדרים זה טוב למדינה, טוב לעובדים, טוב לשוויון החברתי", כך אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בריאיון משותף ראשון עם שר האוצר משה כחלון, על בימת כנס ההסתדרות לכבוד ה-1 במאי שנערך בסימן "צמצום פערים – משימה לאומית".

"יש פה שלוש שנים של שיתוף פעולה", ציין שר האוצר כחלון והוסיף: "המעסיקים חשובים, אבל גם המועסקים חשובים. מדינת ישראל היא מעסיק וצריכים להסתכל על המועסקים. תמיד אמרו 'אם תעשו הסכמי שכר כאלה, המשק יתמוטט', אבל הוא צמח. אמרו 'אם תקלטו עובדי קבלן, המשק יקרוס', אבל הוא רק צמח. היתה הפחדה נגד אנשים שקמים בבוקר לעבוד. מה שמשותף לשנינו זה הרצון בהצלחת המשק ובנושא הזה אנחנו שותפים".

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן התייחס להיכרותו האישית עם שר האוצר כחלון ואמר: "אני מכיר את שר האוצר טוב, והנושא החברתי בא לו מהלב. כשהוא רואה עובד בהעסקה ישירה, הוא חושב על אבא שלו ואני מכבד אדם כזה. אני חושב שאדם שבא ושם את זה על סדר היום זה שר אוצר שבא לעשות עבודה למען החלשים, למען האוכלוסייה שצריכה זאת יותר מכל - ושם נמצאת ההסתדרות. יש פערים, אבל מגשרים עליהם. זה כנס של צמצום פערים, כי חייבים לעשות את זה. זה עיקר עבודתי".

עוד הוסיף ניסנקורן בהתייחסו לשאלת שיתוף הפעולה בין ההסתדרות לבין המעסיקים: "אנחנו בקשר עם המעסיקים. העלאת שכר המינימום למשל היתה אחרי הסכם עם המעסיקים, פנסיית חובה היתה בהסכם עם המעסיקים, כך גם קיצור שבוע העבודה. אנחנו שותפים, כי צריך להתנהל ביחד. אני מתנהל באחריות, אבל לשנות חייבים".

עוד שיתף ניסנקורן כי בפגישה הראשונה שקיים עם כחלון, עוד טרם נכנס לתפקידו כשר, יו"ר ההסתדרות הבהיר: "הדבר הכי חשוב לי זה עובדי קבלן. איך משפרים את השכר. מאז אנחנו עובדים יחד לקלוט עובדים להעסקה ישירה ולשפר את שכרם. זו היתה פגישה בה ראינו את הנושא עין בעין וסימנו כיוון".

ניסנקורן התייחס בדבריו גם לממצאי סקר מכון גיאוקרטוגרפיה שהוצגו מוקדם יותר על בימת הכנס על ידי פרופ' אבי דגני ואמר: "רוב הציבור רואה את ההסתדרות כמובילת צמצום פערים. אני חושב שהיום הזה הוא הזדמנות לדבר על הגמלאים. אנחנו צריכים לחתור למצב שקצבת הביטוח הלאומי מוצמדת לשכר הממוצע במשק בדיוק כמו שעשינו ביחד בקצבת הנכים. זה היה כך בעבר, אבל הגמלה נשחקת, הם לא יכולים להישאר מאחור כשכולם מתקדמים". שר האוצר הגיב לדבריו של יו"ר ההסתדרות ואמר: "אנחנו יושבים על פתרון לגמלאים. אנחנו הולכים על הנושא הזה יחד, יהיה מענה טוב". 

בריאיון המשותף שערכה עם השניים עורכת העיתון גלובס נעמה סיקולר, שר האוצר ויו"ר ההסתדרות התייחסו גם לסוגיות נוספות. ניסנקורן התבטא בנושא הרפורמה בחברת החשמל ואמר: "הרפורמה טובה, אך קשה לכולם. היא חייבת לקרות, אם היא לא תקרה זה יהיה הפסד של כולם, אבל אני בטוח שביחד זה יקרה".

כחלון, שנשאל על נאום הגרעין של ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפר כי: "היו דברים שראינו בקבינט ואי אפשר היה לחשוף לציבור. מי שצריך היה לדעת יודע. יש שם גילויים שהוכיחו באופן ברור שאיראן שיקרה ורימתה לאורך כל הדרך, כולל אחרי ההסכם ב-2015. נשיא ארה"ב שקיבל את הנתונים לפני התייחס לזה אתמול ואמר שיש לשנות את ההסכם. הסכם שנבנה על בסיס של שקרים ואי אמיתות לא יכול להתקיים, לכן סופו להתבטל, ואולי לעשות הסכם אחר". שר האוצר התייחס גם למחלוקות בממשלה ואמר: "ביום שיפרו הסכמים קואליציוניים – נודיע על בחירות".

הריאיון המשותף של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון התקיים במסגרת הכנס ל"צמצום פערים - משימה לאומית" שנמשך בשעה זו. בהמשך הכנס ישתתפו נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, שר העבודה והרווחה חיים כץ; יו"ר ועדת הכספים של הכנסת משה גפני, ראשי רשויות מקומיות, בכירי ההסתדרות וחברי כנסת נוספים.