הושג הסכם היסטורי לחלוקת קצבאות הנכים בישראל

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שר האוצר משה כחלון ויו״ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן הגיעו לסיכום פורץ דרך ביחד עם פרופ׳ אבי שימחון *** בעקבות ההסכמות ישופר מצבם של 244 אלף נכים בישראל באמצעות תוספת בגובה 4.2 מיליארד שקל *** צוות המו״מ של ארגוני הנכים השתתף בדיונים ובירך על ההסכמות

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: ״עשינו היסטוריה חברתית במדינת ישראל ושיפרנו דרמטית את מצבם הכלכלי של אוכלוסיית הנכים. ארגוני הנכים גילו נחישות ואחריות במאבקם לצדק חברתי" *** יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן: "אין חשוב וצודק יותר מההסכם הזה שהגענו אליו ובערבו של יום הכיפורים הדבר מקבל משנה תוקף" *** ח"כ אילן גילאון: "אנחנו בדרך להסכם היסטורי, הישג משמעותי גם אם לא כל תאוותנו בידנו" *** נציגי ארגוני הנכים: "ארגוני הנכים מברכים על ההסכם ההיסטורי שנחתם הלילה. מדובר בהסכם חברתי חשוב ביותר"

בתום 12 שעות של מו״מ מרתוני שנערך בבית ההסתדרות והחל בשעה 14:00 (יום ה'), הושגה פריצת דרך בתיווכם של יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו״ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן ופרופסור אבי שמחון, ובהתאם למדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. להסכמות שהושגו שותף גם ח"כ אילן גילאון.

ההסכמות ההיסטוריות אליהן הגיעו הצדדים יביאו לשיפור מצבם של 244 אלף נכים בישראל, באמצעות תוספת לקצבה במספר פעימות והטבות נוספות, והכל במסגרת תקציבית שנתית שתבשיל לסכום של 4.2 מיליארד שקל ב-2021. צוות המו״מ מטעם ארגוני הנכים שהשתתף בדיונים בירך על ההסכמות שהושגו.

להלן עיקרי ההישגים במו"מ:

  • כל ההישגים יעוגנו בחקיקה.
  • העלאת קצבת הנכות החל מינואר 2018 ועד לינואר 2021, בסכומים שמוערכים בהבשלה מלאה של 700-1,800 שקל בחודש (הסכומים הינם אומדן על בסיס מסגרת התקציב שהוסכמה).
  • הנכים הקשים ביותר, הזקוקים להשגחה צמודה, והזכאים לקצבת השירותים המיוחדים ב-2 הרמות הגבוהות של המוגבלות (שר"מ) יקבלו כ-4,500 שקל בחודש.
  • נכים עם 100% אי כושר השתכרות ומעל 80% נכות רפואית יקבלו כ-4,050 שקל בחודש.
  • נכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-50% עד 79% נכות רפואית יקבלו כ-4,000 שקל בחודש.
  • נכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-40% עד 49% נכות רפואית יקבלו כ-3,800 שקל בחודש.
  • נכים עם 60%-74% אי כושר השתכרות יקבלו בין כ-2,100 שקל לבין כ-2,400 שקל בחודש.
  • הצמדת קצבת הנכות לשכר הממוצע במשק.
  • העלאת ה"דיסריגרד" (הסכום שעד אליו ניתן להשתכר בעבודה ולשמור על מלוא סכום הקצבה. מסכום זה והלאה יורדת הקצבה בצורה הדרגתית) מסכום של 2,800 שקל היום, עד לסכום של 4,300 שקל בשתי פעימות: בינואר 2018 לסכום של 4,000 ₪ ובינואר 2019 לסכום של 4,300 ₪. הוסכם כי תיבחן ההשפעה של העלאת הדיסריגרד, ואם ימצא בתום התהליך השפעה חיובית – הממשלה תשקול בחיוב העלאה נוספת עד לסכום של 5,300 ₪.
  • תוספת של 150 מיליון שקל להגדלת קצבאות הנכות לילדים.
  • תוספת של 300 מיליון שקל לשמירה על קצבאות הנכות גם בזקנה (כיום, נכים צריכים לבחור בין שמירה על קצבת הנכות וויתור על קצבת הזיקנה, או להיפך. בחירה בקצבת הזיקנה מייצרת פגיעה בגובה הסכום שמקבלים הנכים הקשישים. על מנת למנוע פגיעה זו הוסכם על התוספת).
  • תוספת של 75 מיליון שקל לעידוד תעסוקת נכים.

מסגרת העלות לכלל ההטבות הנ"ל היא 4.2 מיליארד שקל נוספים בשנה.

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בתום המו״מ: ״עשינו היסטוריה חברתית במדינת ישראל. שיפרנו דרמטית את מצבם הכלכלי של אוכלוסיית הנכים. ברצוני להודות לשר האוצר משה כחלון וליו״ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, לפרופסור אבי שמחון מטעם ראש הממשלה וליוזם הצעת החוק ח"כ אילן גלאון, שעשו כל מאמץ בכדי שנגיע להסכם ההיסטורי ערב יום הכיפורים. ארגוני הנכים גילו נחישות ואחריות במאבקם לצדק חברתי".

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן אמר: ״ההסכם מהווה בשורה אמיתית לנכים, מדובר בהישג שמעלה  את קצבאות הנכות ומאפשר לציבור הנכים לשוב להתפרנס בכבוד מבלי לאבד את קצבת הנכות. נדבך חשוב נוסף הוא שהוספנו לתקציב הכולל תוספת של 150 מיליון שקלים לילדים נכים. אין חשוב וצודק יותר מההסכם הזה שהגענו אליו ובערבו של יום הכיפורים הדבר מקבל משנה תוקף כאשר אוכלוסייה שכל כך זקוקה לסיוע תקבל אותו לאחר יותר מ-15 שנים".

ח"כ אילן גילאון: "אנחנו בדרך להסכם היסטורי, הישג משמעותי גם אם לא כל תאוותנו בידנו. ארגוני הנכים הגיעו להסכמה והם מועצת גדולי התורה שלי".

נציגי ארגוני הנכים: "ארגוני הנכים מברכים על ההסכם ההיסטורי שנחתם הלילה. מדובר בהסכם חברתי חשוב ביותר. אנו מודים מקרב לב ליו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ליו״ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, לח"כ אילן גילון, לפרופ' שמחון ולממשלת ישראל".

הסכם היסטורי לקידום רווחת הנכים בישראל