נחתם צו ההרחבה המסדיר את תנאי העסקתם של כלל המנופאים בישראל

לאחר המאבק שניהלה ההסתדרות בראשות אבי ניסנקורן, שר העבודה והרווחה חיים כץ חתם על צו ההרחבה המשפר את שכרם ואת תנאי עבודתם של המנופאים בכלל אתרי הבנייה בישראל *** בין סעיפי הצו: עלייה משמעותית בשכר ההתחלתי ל-49 שקל לשעה, תגמולי שכר נוספים ושיפור סביבת העבודה הפיזית והבטיחותית של העובדים *** יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "צו ההרחבה הינו צעד היסטורי וצודק המסדיר אחת ולתמיד את נושא הבטיחות ואת תנאי העסקת המנופאים" *** שר העבודה והרווחה, חיים כץ: "לא נהסס לפעול ביד קשה נגד גורמים רשלניים שלא יקפידו על חוקי הבטיחות והעבודה" *** יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל: "המנופאים יכולים לנשום לרווחה"

בשורה לעובדים בענף הבנייה בישראל: כארבעה חודשים לאחר שיו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר התאחדות בוני הארץ רוני בריק חתמו על ההסכם הקיבוצי התקדימי להסדרת זכויות ציבור המנופאים, שר העבודה והרווחה חיים כץ חתם על צו ההרחבה המחיל את תנאי ההסכם באופן מיידי על כלל המנופאים ומפעילי עגורן צריח המועסקים בענף.

כפי שנקבע בהסכם שנחתם בחודש אפריל בין ניסנקורן, בריק ויו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל, עם החתימה על צו ההרחבה ופרסומו יעמוד שכר המינימום למנופאים על 49 שקל לשעה, ובעוד כשנה וחצי יעלה השכר ל-52 שקל לשעה. לכך תתווסף תוספת מאמץ בגין גובה ובידוד בסך 3.5 שקלים לשעה.

כמו כן, העובדים יהיו זכאים לקרן השתלמות כבר מיומם הראשון בעבודה, כאשר הפקדות המעביד יעמדו על 5% (ו-2.5% ע"ח העובד). ההסכם אף מסדיר תוספת סיכון מיוחדת בסך 4 שקלים לשעה בעת מצב מיוחד בעורף, והשתתפות בהוצאות נסיעה בסכום כפול מהקבוע בצו ההרחבה הכללי בעניין זה.

נושא נוסף שהוסדר בהסכם המנופאים, ויחול כאמור מעתה על כלל העובדים עם פרסום הצו, הינו שיפור סביבת העבודה הפיזית של המנופאים, בדגש על שיפור הבטיחות והגיהות. כחלק מכך הצדדים יפעלו במשותף כדי להכשיר עובדים מקומיים למקצועות האיתות והעניבנות, באמצעות קיום הכשרות מיוחדות. לצד אלה, תיערך פנייה משותפת של הצדדים לרשויות הרלוונטיות במטרה למנוע זיוף רישיונות מנופאי, ולשם הסדרת תחום חברות המנוף.

לצד תכניות עבודה בעניינים שונים, ההסכם קובע גם תקן מינימלי לתנאים וציוד נדרש בתא המנוף, כגון: מתקני העלאת ציוד למנוף, מטף כיבוי אש, ערכת עזרה ראשונה, מיכל מי שתייה, מיזוג אוויר, כיסא המתאים לישיבה ממושכת ועוד. 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר עם החתימה על הצו: "אני מודה לשר העבודה והרווחה חיים כץ שחתם על צו ההרחבה, בצעד היסטורי וצודק המסדיר אחת ולתמיד את נושא הבטיחות ואת תנאי העסקת המנופאים. הצו מבטיח כי כל אותם העובדות והעובדים המבצעים את התפקיד החשוב וההכרחי הנמצא בכל אתר בנייה כמעט, יקבלו את התגמול המגיע להם ויועסקו מעתה והלאה תחת תנאי בטיחות הולמים. ההסתדרות תמשיך לפעול למען הסדרת תנאי הבטיחות בכלל ענף הבנייה".

שר העבודה והרווחה חיים כץ, ציין: "צו ההרחבה יעניק למנופאים רשת הגנה כפולה - סוציאלית ובטיחותית. כל הגורמים הרלוונטיים צריכים להתגייס לטובת צמצום משמעותי בהיקף תאונות העבודה. על הקבלנים להפגין מחויבות אמיתית בשטח לסביבת עבודה בטוחה ועל העובדים לגלות אחריות אישית ולהקפיד על הכללים. אנו לא נהסס לפעול ביד קשה נגד גורמים רשלניים שלא יקפידו על חוקי הבטיחות והעבודה".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, הוסיף: "אני מברך על כך שהמלאכה עליה עמלנו שנתיים וחצי הגיעה לסיומה. המנופאים יכולים לנשום מעתה לרווחה ולהיות בטוחים שההסתדרות תמשיך ותייצג אותם על מנת שלא יקבלו רק את השכר המגיע להם אלא גם את מלוא הזכויות, בדגש על הטיפול בנושאי הבטיחות".