סקר ליום הצרכן הבינלאומי: 77% מהצרכנים שבדקו את החשבון ברשתות השיווק – מצאו טעויות

סקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לקראת יום הצרכן הבינלאומי מגלה כי בעוד שרק 47% מהצרכנים נוהגים לעבור תמיד על החשבון בסיום הקניות, 77% אחוזים מאלו שבדקו את החשבונית מצאו טעויות בחשבון *** עוד בסקר: מי משתמשים בקופות לשירות עצמי, האם הצרכנים חושבים שבתי העסק נוהגים בהגינות, כמה יפסיקו לקנות בבית עסק שפוגע בזכויות עובדיו ואיזה סכום מצדיק בעיני הציבור הגשת תביעה לבית משפט לתביעות קטנות? 

אף צרכן לא אוהב שמרמים אותו, וקשה יהיה למצוא מי שיתנדב לשלם יותר ממה שצריך בעת עריכת קניות ברשתות השיווק. אך מסתבר שבדיקה קטנה בסיום הקנייה, דווקא יכולה לחסוך טעויות וכסף רב ללקוחות. סקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לרגל יום הצרכן הבינלאומי שחל היום (15 במרץ), מגלה כי רק 47% אחוזים מציבור הצרכנים נוהגים לבדוק תמיד את החשבון בקופה לאחר הקנייה, אולם מנגד 77% מהצרכנים שבדקו בשנה האחרונה את החשבון גילו לפחות טעות אחת.

לפי הסקר, שנערך באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בקרב 500 נשים וגברים מהאוכלוסייה הבוגרת, כ-84% מהצרכנים נוהגים לבדוק את חשבונית הקנייה ברשתות השיווק. מתוכם, לא פחות מ-77% מציבור הצרכנים שבדק לפחות פעם אחת את החשבון בשנה האחרונה, העידו כי אכן מצאו טעויות בחיוב בשנה האחרונה, כאשר כ-68% מצאו בין טעות אחת ל-5 טעויות בחשבוניות – ו-6% אף מצאו למעלה מ-20 טעויות.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, התייחס לממצאים ואמר: "שוב ושוב אנחנו רואים כמה חשוב לבדוק את החשבון בעקביות. טעויות רבות מתגלות בחשבונות ברשתות השיווק ועל הצרכנים להיות ערים לכך. הדבר רק מחזק את המסקנה שיש להילחם כנגד כל הניסיונות הנעשים לאחרונה לבטל את חובת סימון המחירים, באופן שבקופה הצרכן לא יוכל לשים לב מיד לטעות ולהפנות את תשומת הלב לנציגי החנות".

המשיבים בסקר נשאלו גם האם הם נוהגים להשתמש בקופות לשימוש עצמי ברשתות השיווק, אולם רק כ-16% ענו כי הם נוהגים להשתמש בקופות אלו באופן קבוע או לעתים קרובות, ואילו השאר לא משתמשים בהן, לא שמעו עליהן או משתמשים בהן לעתים רחוקות בלבד – נתון נוסף המעיד כי לשוק הקמעונאי בישראל ישנה עוד עבודה רבה בהקשר של קדמה טכנולוגית והאמון שהציבור נותן בה.

עוד לפי הסקר: כ-55% מציבור הצרכנים סבור כי בתי העסק אינם מתייחסים בצורה הוגנת כלפי צרכנים. הדבר בא לידי ביטוי גם בכך ש-67% מהציבור חושב שהכנסת אינה מחוקקת מספיק חוקים להגנת הצרכן. בהתאם, כ-37% חושבים שמדינת ישראל מגנה על בתי העסק יותר מאשר על הצרכנים, לעומת כ-20% בלבד שמרגישים שהמדינה מגנה עליהם יותר כצרכנים מאשר על בתי העסק.

הסקר העלה כי כ-77% מהנשאלים יפסיקו לקנות בבתי עסק שפוגעים בזכויות עובדיהם – נתון המעיד על רמת סולידריות גבוה בקרוב הצרכנים בנוגע לזכויות וכבוד האדם העובד בישראל.

רבות דובר על הקלות בה הישראלים נוהגים להגיש תביעות קטנות. הסקר של רשות ההסתדרות לצרכנות בדק בהקשר זה עד כמה הצרכנים חושבים שמשתלם להם להגיש תביעה כנגד בית העסק בבית המשפט לתביעות קטנות. כ-26% השיבו שהיו שוקלים להגיש תביעה על סכום הגבוה מ-500 שקל, ו-20% היו שוקלים מסכום הגבוה מ-1,000 שקל. 6.3% בלבד השיבו כי היו שוקלים לתבוע רק אם היה מדובר בסכום הגבוה מ-10,000 שקל.

משתתפי הסקר נתבקשו להתייחס גם לנושא עלויות המחייה הנוכחיות בישראל ביחס לשנה שעברה. חלק ניכר (כ-71%) חושבים כי יוקר המחייה עלה ביחס לשנה שעברה, ואילו רק 20% חושבים כי לא חל שינוי. ואיך מתמודד הציבור עם העלייה ביוקר המחייה? למעלה מרבע מהמשיבים (כ-28%) ציינו כי הם נוהגים להשוות מחירים לפי קנייה של מוצרי מזון דרך אפליקציות או אתרים ייעודיים. יותר מחצי (כ-54%) מהמשתתפים בסקר נוהגים להשתמש גם בהטבות של מועדוני לקוחות בעת קניותיהם.

לוינסון ציין: "יום הצרכן הבינלאומי הוא הזדמנות מצוינת לעצור ולבדוק כיצד כולנו מרגישים כצרכנים וכיצד אנו חווים את השוק הישראלי מבחינה זו. נתון בולט שעלה מהסקר הוא ששני שליש מהציבור סבור כי הכנסת אינה מחוקקת מספיק חוקים להגנתו, והוא אינו חש מספיק מוגן בחיי המסחר והכלכלה בארץ. רוב הציבור (59%) סבור כי הוא אינו מודע  לזכויותיו כצרכן בישראל. גם העובדה שרוב גדול מהנשאלים (70%) אינו סומך על הרשויות הממשלתיות שיגנו על זכויותיו הצרכניות מלמדת כי הצרכן הישראלי חש בלתי מוגן בנוף ובתרבות העסקית הקיימת".

רשות ההסתדרות לצרכנות מעמידה לרשות הציבור מדריך המספק מידע חשוב ומפורט לציבור בתחום הצרכנות כאמצעי נוסף להגשמת מטרת ההסתדרות לצמצום פערים בחברה. המדריך ניתן להורדה בקלות ובחינם מאתר ההסתדרות - בעברית, ערבית ורוסית - באמצעות הקישור הבא