חברת דוכנים לממכר פיצוחים תפצה את ההסתדרות בגלל "פגיעה חמורה" בהתארגנות עובדיה

ביהמ"ש: חברת דוכנים לממכר פיצוחים ותבלינים תפצה את ההסתדרות בגלל "פגיעה חמורה" בהתארגנות
חברת ""דין שיווק וקליה", המפעילה כ-50 דוכני מכירה ברשתות שיווק ברחבי הארץ, תשלם 100 אלף שקל לאחר שנקבע כי פגעה באופן אסור בהתארגנות עובדיה *** יו"ר ההסתדרות במרחב עמקים צפוני, לאון פרץ: "הגיע הזמן שכל המעסיקים יידעו ויפנימו שזוהי זכותם הבסיסית והחוקית של כל העובדים להתאגד"

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קבע כי חברת "דין שיווק וקליה" פגעה בהתארגנות עובדיה בהסתדרות ותפצה את ארגון העובדים, את יו"ר ועד הפעולה ושניים מעובדיה ב-100 אלף שקל. 

"דין שיווק וקליה" מפעילה כ-50 דוכנים לממכר פיצוחים, תבלינים ופירות יבשים בתוך סניפי רשתות שיווק גדולות כגון שופרסל ואושר עד. בכל דוכן מועסקים 2-7, וסך הכל כ-200 עובדים ברחבי הארץ. בבעלות החברה מותגים מוכרים כגון שקדיה, ששון הקולה והקולה מבגדד. כמנכ"ל משמש יגאל אלל.

הליך ההתארגנות של עובדי החברה החל עם פנייתם למשרדי ההסתדרות במרחב עמקים צפוני, בראשות לאון פרץ, מוקדם יותר השנה. העובדים ביקשו להתאגד ולפתוח במו"מ מול הנהלת החברה על הסכם קיבוצי שיסדיר את תנאי העסקתם וביטחונם התעסוקתי. בין היתר, העובדים מוחים על יחס משפיל שהם מקבלים ועל פגיעה בתנאי השכר. לאחר שלמעלה משליש מהעובדים חתמו על טפסי ההצטרפות, ההסתדרות הודיעה להנהלת החברה כי השיגה את הכמות הנדרשת בחוק לשם הכרה ביציגותה.

ואולם, מהלך ההתארגנות נתקל בקשיים רבים מצד "דין שיווק וקליה", שמנהליה איימו והזהירו חלק מהעובדים פן יחתמו על טפסי ההצטרפות להסתדרות, והרחיקו בברוטאליות את נציגי האיגוד המקצועי מדוכני המכירה. הנהלת החברה הודיעה למרדכי (מוטי) גולן, מי שהוביל את הליך ההתארגנות ומשמש כיו"ר ועד הפעולה הזמני, כי החליטה לפטרו. כמו כן פוטרו שני עובדים נוספים, מיד לאחר שנודע להנהלת החברה כי חתמו על טפסי ההצטרפות להסתדרות. לצד גולן, בוועד הפעולה חברים גם טטיאנה דנן, גבריאל (גבי) אזולאי, ליאור חסן ושלומי קליין.

בעתירה שהגישה ההסתדרות ע"י עורכי הדין ורד (ויוי) ורן אגוזי נתבקש בית המשפט לפסוק כי הנהלת החברה פגעה פגיעה אסורה בהתארגנות, בהתאם ל"פסק דין פלאפון" ולפיכך עליה לפצות את ההסתדרות וכן את העובדים נגדם ננקטו הליכי פיטורים.

בפסק הדין שהתקבל ע"י השופטת אופירה דגן-טוכמכר נקבע מפורשות לטובת ההסתדרות כי "מדובר בהפרעה שהיא מן החמורות, ואשר השלכותיה על ההתארגנות, לפחות בשלב זה, הן קשות". עוד נקבע כי דוד נבטיאן, מנהל אזור ירושלים בחברת "דין שיווק וקלייה", שביקש לטעון בפני בית המשפט כי ניסיונותיו לסכל את ההתארגנות היו וולונטריים, לא היו מטעם עצמו אלא מטעם החברה. "נבטיאן הקדיש את כל עתותיו לשם פניה לעובדים והחתמתם על מכתבי ביטול והצהרות למיניהן כנגד ההתארגנות [...] יש לראות את הפעילות של מר נבטיאן כפעילות בשליחות המשיבה ומטעמה [...]  ולפיכך היא פעילות אסורה", נכתב.

בפסק הדין נקבע כי "דין שיווק וקלייה" תפצה את ההסתדרות ב-55 אלף שקל בגין פגיעה בהתארגנות, את יו"ר ועד הפעולה מוטי גולן ב-35 אלף שקל ואת שני העובדים הנוספים שלקחו חלק בהתארגנות ופוטרו, ב-5,000 שקל כל אחד. "דין שיווק וקלייה" יוצגה ע"י משרד עוה"ד שמר.

לאון פרץ, יו"ר ההסתדרות במרחב עמקים צפוני, אמר: "אני מודה לבית המשפט על ההחלטה שקיבל, לפיה נעשתה פה פגיעה חמורה בהתארגנות. הגיעה העת שכל המעסיקים יידעו ויפנימו שזוהי זכותם הבסיסית והחוקית של כל העובדים להתארגן, ואל להם לעמוד בדרכם. הוכחנו לעובדים כי יש מי שמגן עליהם, וכעת, לאחר שקיבלנו את פסק הדין, נוכל להמשיך אל עבר מטרתנו ולפתוח במו"מ מול הנהלת החברה על מנת לשפר את תנאי העובדים ולעגן את העסקתם בהסכם קיבוצי".

מוטי גולן, יו"ר ועד הפעולה ב"דין שיווק וקלייה": "כיו"ר ועד הפעולה של עובדי 'דין שיווק' אני מברך על פסק הדין של בית הדין לעבודה וחש שנעשה צדק עם העובדים. ברכות להסתדרות ולעובדיה המסורים וליו"ר ההסתדרות במרחב עמקים צפוני מר לאון פרץ  על ההשקעה והאמונה בעובדי 'דין שיווק' והובלתם להישגים. ישר כח".