שביתה בנציגות המשפטית בבית הדין לעררים בירושלים

ברקע לסכסוך העבודה: התעלמות שיטתית של הנהלת רשות האוכלוסין וההגירה מבקשות העובדים לתת מענה לפגיעה הקשה שנגרמת כתוצאה מהמחסור החמור בכוח אדם בנציגות המשפטית*** יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות, עו"ד יצחק (יִצִי) גורדון: "עומס העבודה הרב שמוטל על המשפטניות בבית הדין לעררים מביא לקריסתו של המערך, לפגיעה חמורה בתנאי העובדות ולהשלכות קשות על השירות שניתן לציבור השוהים והאזרחים במדינה. לעובדות לא נותרה ברירה אחרת"***

הנציגות המשפטית של רשות האוכלוסין וההגירה בבית הדין לעררים בירושלים פתחה בצעדים ארגוניים והחל מתחילת השבוע משביתה את שירותיה, זה היום השלישי ברציפות.

ההחלטה לפתוח בעיצומים הגיעה כחודשיים לאחר שהמשפטניות בבית הדין לעררים קיימו שביתת אזהרה בת יום אחד שבעקבותיה נערכה ישיבת מו"מ בין הצדדים שהסתיימה ללא תוצאות. ברקע לכך, קיים סכסוך עבודה פתוח שהוכרז בחודש דצמבר 2017 לנוכח מחסור חמור בכוח אדם בנציגות המשפטית. נזכיר כי המדינה, בזרועה האחת כאחראית על בתי הדין לעררים, הגדילה פי שלושה את מספר הדיינים בבית הדין בירושלים, אך בזרועה השנייה כאחראית על הנציגות המשפטית שמופיעה בפני בית הדין, לא דאגה לתגבר את כוח האדם של המשפטניות שנדרשות להכין כתבי תשובה ולהופיע במספר רב יותר של דיונים. ההשלכות של מהלך זה יצרו עומס עבודה כבד על המשפטניות והובילו להיעדר הגשת תגובות לעררים מצד הנציגות המשפטית.

במסגרת השביתה, המשפטניות מהנציגות המשפטית נעדרות מדיונים מתוכננים בבית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל, לא ניתן מענה לפרקליטות, לא מוגשים כתבי תשובה לעררים, לא ניתן מענה ללשכות האוכלוסין ושיבושים נוספים בפעילות השוטפת.

יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות, עו"ד יצחק (יִצִי) גורדון, אמר היום כי: "המשפטניות בנציגות המשפטית בבית הדין לעררים בירושלים, מייצגות את המדינה בסוגיות מורכבות בהן עוסקת רשות האוכלוסין וההגירה, ומתמודדות עם עומס עבודה חריג שמוביל לקריסתו של כל המערך. עובדות מסורות אלו שאחראיות בין היתר, להגן על האינטרס הציבורי, נאלצות מזה תקופה להמשיך ולעבוד גם מהבית, בלילות וללא תמורה. חשוב לזכור כי מלבד הפגיעה החמורה בתנאי העובדות, המשבר נושא השלכות קשות על השירות שניתן לציבור השוהים והאזרחים במדינה. על אף הבקשות החוזרות ונשנות להסדיר את הנושא ולמנוע את הידרדרות המשבר, כל פניותיהן של העובדות למדינה הושבו ריקם ולא נותרה להן ברירה אחרת".