יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז סכסוך עבודה כללי במשק

בישיבת בית נבחרי ההסתדרות שכינס היום (ג') יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אושר סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הביטוח הסיעודי *** בדבריו יו"ר ההסתדרות מתח ביקורת חריפה על הפקידות הבכירה: "במקום שהמדינה תדאג לקשישים, הקשישים כאן צריכים לדאוג לעצמם. מדינת ישראל מנשלת את עצמה מחובתה לדאוג לאוכלוסייה זו" *** ההסתדרות תוכל להשבית את המשק כבר מה-22 בנובמבר אך ניסנקורן הודיע כי יאפשר למצות את ערוצי ההידברות עד סוף החודש: "המטרה שלנו היא לא השביתה אלא הפתרון ואני מקווה כי בתקופה הזו אכן יימצא פתרון"

"מדינת ישראל רואה את הקשישים ואת הסיעודיים כשקופים". כך אמר לפני זמן קצר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בנאום שנשא בישיבת בינ"ה (בית נבחרי ההסתדרות), שהתכנסה ואישרה היום סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הביטוח הסיעודי. מוקדם יותר הבוקר, הכוונה להכריז סכסוך בנושא, נדונה ואושרה גם בוועדת תיאום וביצוע של ההסתדרות וגם בפורום הנהגת הארגון. 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר היום כי: "יש כאן מצב אבסורדי - משבר שאפשר להגדירו כאחד הקשים במדינה. ב-1.1.2018 כמיליון איש במדינת ישראל הולכים להתעורר חסרי ביטוח אחרי שהביטוח פשוט יילקח מהם. הממשלה והאוצר ממשיכים בקו של 'הכול בסדר, שלא יהיה ביטוח - נציע אלטרנטיבה יקרה יותר, או שייקחו או שלא'. במקום שישבו יומם וליל ויפתרו את הבעיה, התשובה שלהם היא שהאזרחים יסתדרו לבד. זה משהו בלתי נתפס ולא מתקבל על הדעת".

"במקום שהמדינה תדאג לקשישים, הקשישים כאן צריכים לדאוג לעצמם. מדינת ישראל מנשלת את עצמה מחובתה לדאוג לאוכלוסייה זו. דבר נוסף שאנו רואים כשבוחנים את נושא הביטוח הסיעודי הוא ש-50% מנטל ההוצאה מוטל היום על האזרחים. לשם ההשוואה, במדינות ה-OECD רק 15% מוטל על האזרחים והיתר על המדינה. אם לא נתעורר עכשיו – זה רק ילך ויחמיר. הנושא הסיעודי לא הולך להתמעט אלא לגדול עם הזדקנות האוכלוסייה". 

בדבריו, יו"ר ההסתדרות הדגיש כי ישנן דרכים שונות לגבש פתרון הולם למשבר: "יכול להיות שהפתרון הוא ביטוחי סיעודי בהשתתפות המדינה, יכול להיות שהפתרון הוא ביטוח בהשתתפות המעסיקים, ישנן חלופות שונות אבל חייבים לייצר פתרון. אי אפשר להמתין למצב שביום אחד הכול נופל וכל אחד עושה דין לעצמו. זו אחריות המדינה כולה. לא נותרו ברירות אחרות, אי אפשר לשבת בצד ולכן אנו מכריזים היום על סכסוך העבודה. אני שמח שגם הסתדרות המורים וגם ארגון המורים הצטרפו לסכסוך. נלך שלושתנו יחד בחזית משותפת". 

הסכסוך שהוכרז צפוי להיכנס לתוקף ב- 22 בנובמבר, אך ניסנקורן כבר הבהיר כי ייתן הזדמנות הוגנת למיצוי ההידברות בנושא: "לא נזדרז לשבות דווקא מה-22, אנו נאפשר זמן נוסף עד סוף החודש הנוכחי על מנת לנסות ולהגיע להסכמה. המטרה שלנו היא לא השביתה אלא הפתרון ואני מקווה כי בתקופה הזו אכן יימצא פתרון".

במקביל לאישור הסכסוך, ההסתדרות נערכת להמשך הפעולות, תוך תיאום עם הסתדרות המורים וארגון המורים. כמו כן, מחר ההסתדרות תשיק קמפיין שילוט ארצי להצלת הביטוח הסיעודי.

בין העניינים שבסכסוך שאושר היום: (א) ביטול חד צדדי של ביטוחים סיעודיים קולקטיביים, המהווים חלק מתנאי עבודה ורווחה המוקנים לעובדים במסגרת יחסי עבודה קיבוציים. (ב) לביטול הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים השלכות קשות על העובדים והגמלאים תוך הותרת המבוטחים כיום ללא כיסוי כלל או עם כיסוי חלקי. (ג) חרף ההשלכות כבדות המשקל שיש לביטול כאמור על עובדים וגמלאים, התנהלות בחוסר תום לב תוך הכתבה חד צדדית של עובדות בשטח וללא הגעה להסכמות בעניין ההשלכות על העובדים והגמלאים. (ד) דרישת ההסתדרות להסדרה מוסכמת של הביטוח הסיעודי לכלל העובדים והגמלאים.