רוב מוחלט של הצרכנים בישראל לא משנים את מקום הקנייה הקבוע שלהם בחגים

ערב ראש השנה, סקר של רשות ההסתדרות לצרכנות מצא כי רק 4% יבצעו את הקניות לחג בחנות אחרת מזו שבה הם רוכשים בשגרה, וכי 62% כלל לא נוהגים להשוות מחירים לפני הקניות לחג *** עוד בסקר: כמה רחוק אנחנו מוכנים לנסוע בשביל סל קניות זול יותר, ומה גובה השי שהישראלים מביאים למי שמארח אותם בחג?

תקופת החגים היא תקופה בה משפחות רבות מארחות או מתארחות יותר מפעם אחת, ורבים אף מנצלים את מזג האוויר הסתווי ויוצאים לחיק הטבע. שילוב זה מביא לקדחת של רכישות, לעומסים ולמבצעים ברשתות השיווק השונות, אז לקראת חגי תשרי בדקה רשות ההסתדרות לצרכנות בסקר מיוחד את הרגלי הקניות של הצרכנים הישראלים.

מהסקר עולה כי 84% מהצרכנים בישראל עורכים את הקניות הגדולות לקראת ראש השנה באותן החנויות שבהן הם נוהגים לבצע את קניותיהם במהלך השנה. רק 4% יבצעו את הקנייה המרכזית בחנות אחרת, רובם בגלל עלויות נמוכות יותר ומבצעים מיוחדים.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, התייחס לנתונים ואמר כי "ממצאי הסקר מלמדים אותנו שהרגלים קשה לשנות, גם אם מדובר בנושא רגיש כמו ה'כיס' שלנו. הצרכן הישראלי נשאר נאמן למקום שבו הוא נוהג לבצע באופן שוטף את קניותיו גם בתקופת חגים, שבה קניותיו מוגברות ושווי הסל גדל".

ממצאים נוספים מהסקר מצביעים כי 42% מהנשאלים מעריכים שעלות סל הקניות לראש השנה תשע"ח עלתה לעומת השנה שעברה. רק כ-12% מעריכים כי עלותו ירדה. למרות הרגשתם כי המחירים עלו, כ-62% מהנשאלים כלל לא נוהגים להשוות מחירים לפני קניותיהם הגדולות, ורק כ-38% נוהגים להשוות מחירים בצורות שונות בטרם הקנייה. בהקשר זה מעניין לציין כי בניגוד לעידן הטכנולוגי בו אנו חיים, רוב הצרכנים עדיין לא משתמשים באחוזים גבוהים בכלי ההשוואה החכמים אשר עומדים לרשותם כגון אפליקציות (רק 4%), אתרי אינטרנט (כ-18%) וכתבות השוואתיות בתקשורת (כ-15%).

לוינסון ציין והוסיף כי "חלק עצום מהנשאלים - כ-95% - בטוחים או חושבים שלא ישתמשו באתרי האינטרנט של הרשתות לשם ביצוע הקניות לחג - נתון המצביע כי עדיין רוב מוחלט של הצרכנים מעדיף את הקנייה הפיזית 'בעיניים', ולא קונה כמעט באמצעות אתרי האינטרנט של הרשתות למרות שמדובר בחיסכון זמן שיש לו ערך רב".

מהסקר עולה שכ-52% מהנשאלים יהיו מוכנים להרחיק עד רבע שעה לשם ביצוע רכישת הסל לחג, וכ-35% ירחיקו עד חצי שעה מביתם כדי לקנות סל גדול לחג במחירים טובים. המשמעות היא גם שגם אם המחיר כְּדָאִי, הצרכנים בישראל לא מוכנים לבזבז זמן רב על קניות במקום מרוחק למדי מביתם.

בנוסף לכך נשאלו המשתתפים מה גובה השי שהם נוהגים להביא למי שמארח אותם בחג. כ-30% השיבו כי לא ירכשו מתנה ביותר מ-150 שקל, ואילו כ-18% ירכשו מתנה בשווי 150-200 שקל. כ-20% יביאו מתנה ששוויה 200-600 שקל. גובה השי הממוצע אותו יביאו המתארחים בחג הזה הוא כ-200 שקל.

הסקר בוצע באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בקרב 500 נשאלים, גברים ונשים, מגיל 18, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה.