הסכם היסטורי בענף ההיסעים הפרטיים משפר באופן דרמטי את תנאי העסקתם של אלפי הנהגים בענף

 ההסכם מסדיר לראשונה את תנאי העסקתם של אלפי נהגים המסיעים מדי יום למעלה ממיליון תלמידים, עובדים, חיילים ותיירים מהארץ ומהעולם *** בין סעיפי ההסכם: שכר מינימלי הגבוה עד 17% משכר המינימום במשק, מענק רבעוני של עד 500 שקל, תוספות שונות וקרן השתלמות *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "ההסתדרות תספק מעתה בית וכתובת גם לנהגים בענף ההיסעים הפרטיים" *** מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, שוקי שדה: "הגענו להסכם מיוחד במינו במערכת אשר עד היום עבדה בשיטה אחרת" *** יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "בשורה היסטורית לאלפי נהגים"

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל שוקי שדה, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי ויו"ר הארגון שמריהו ארביסמן חתמו היום (א') על הסכם קיבוצי היסטורי בענף ההיסעים הפרטיים, המסדיר לראשונה ומשפר משמעותית את תנאי העסקתם של אלפי עובדים המועסקים בעשרות החברות השותפות בארגון חברות ההסעה (רשימת החברות בארגון מצורפת בסיומה של הודעה זו).

לנהגים אלו תפקיד משמעותי בחברה הישראלית, שכן לצד נהגי התחבורה הציבורית הם מסיעים מדי יום למעלה ממיליון תלמידי בתי ספר, עובדים במקומות עבודה שונים, חיילים, תיירים מהארץ ומהעולם, ועוד.

ההסכם הושג לאחר תקופת הידברות ממושכת ואינטנסיבית שכלל עבודה משותפת של הצדדים ולמידה הן של צרכי העובדים והן של צרכי המעסיקים. הצדדים יפעלו להרחבת ההסכם באמצעות צו הרחבה כך שסעיפיו יחולו על כל נהגי ההיסעים הפרטיים במשק.

במו"מ לחתימת ההסכם לקחו חלק מצד ההסתדרות יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, ממוני חטיבה ארצית באיגוד עובדי התחבורה ענבל סופרו ודורון עזרא, עורכי הדין מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי ליאורה סידי, קרן קלפר, אלעד מורג ויערה צישינסקי וכן חני חורש ויניב וייס מאגף הפנסיה בהסתדרות. איגוד חברות ההסעה יוצג על ידי עורכי הדין תמר גולן ואור לוי ממשרד מ.פירון ושות'.

בראש ההסכם הענפי החדש נקבע כי לעובדים תהיה "רשת ביטחון" שתספק להם ודאות לגבי השתכרותם המינימלית בכל חודש עבודה. רשת הביטחון הינה בגובה של עד 6,200 שקל, בהתאם לסוג כלי הרכב. כמו כן ההסכם מסדיר מנגנון שמירת שכר הקובע כי השכר שמשולם לעובדים כיום לא יפחת, והוא אף קובע כי שכר היסוד השעתי של הנהגים יהיה גבוה בעד כ-17% משכר המינימום במשק בהתאם לסוג כלי הרכב, כפי שיתעדכן מעת לעת.

כחלק מסעיפי ההסכם נקבע כי כל חברה תעניק מדי רבעון מענק של 500 שקל לנהגי אוטובוס ומיניבוס ו-250 לנהגי אוטובוס ציבורי זעיר. בנוסף לכך נקבע כי התשלום שיקבל כל נהג לא יפחת משעתיים וחצי שעות עבודה, גם אם עבד בפועל פחות. לצד זאת ההסכם מסדיר את כללי התשלום והפיצוי לנהגים בגין הזמנת עבודה יומית ורב-יומית, וגם מסדיר לראשונה תשלום ופיצוי עבור זמני הנסיעה מבית הנהג לעבודה וממנה.

בשורה נוספת לעובדים היא כי הם יקבלו 90 שקל תוספת על לינה מחוץ לבית, וכן אש"ל בגובה 15 שקל עבור כל יום עבודה בו עבדו לפחות 7 שעות מצטברות. נהגים שברכבם מותקן מעלון יקבלו תוספת ייחודית בהתאם למספר הנסיעות שיבצעו מדי חודש, ותגיע עד ל-500 שקל.

הענף מעסיק עובדים רבים כעובדים שעתיים, ולכן הוסדר כי גם במקרה של אחוז משרה נמוך, ערכי ימי הבראה, חופשה ומחלה ישולמו באופן שלא יפחת ממשרה מלאה – וזאת ל-75% עובדים לפחות בכל אחת מהחברות הכלולות בהסכם. עיקרון זה, שמשפר באופן מיידי את תנאי העסקתם של העובדים, יחול גם על ההפרשות הפנסיוניות ופיצויי הפיטורים.

הישג משמעותי נוסף בהסכם קובע כי עובדים בעלי ותק של 6 שנים ומעלה יהיו זכאים ליום חופשה נוסף. לעובדים בעלי ותק של ארבע שנים תיפתח קרן השתלמות אליה יופרשו מדי חודש 5% מהשכר על חשבון החברה ו-2.5% על חשבון הנהג. לעובדים שבמועד חתימת ההסכם כבר צברו את הוותק הנדרש, תיפתח קופת קרן השתלמות כבר עתה.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר במעמד טקס החתימה על ההסכם: "ההסתדרות שמחה לספק מעתה בית וכתובת גם לנהגים בענף ההיסעים הפרטיים, וזאת לצד התמיכה והליווי של נהגי התחבורה הציבורית. אני מברך את הצדדים על ההסכמות פורצות הדרך שיביאו לשיפור משמעותי בתנאי ההעסקה של העובדים, שלהם תפקיד חשוב ובלתי נפרד בשירותם של אזרחים ותיירים רבים. היום עשינו צעד משמעותי להסדרת מעמדם של הנהגים בענף פרוץ שזקוק לסדר ומענה לסוגיות הייחודיות לו, ונפעל להחלת תנאי ההסכם באמצעות צו הרחבה על כלל נהגי ההיסעים הפרטיים במשק".

מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, שוקי שדה, ציין: "אני מבקש לברך את צדדי מעמד חשוב זה, שבא בסיומה של תקופה מורכבת. הצלחנו להגיע להסכם קיבוצי מיוחד במינו במערכת אשר עד היום עבדה בשיטה אחרת, ומביא לתנאי העסקה הוגנים ומכבדים".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף כי: "לאחר מו"מ סבוך של כשש שנים, הבאנו בשורה היסטורית לאלפי נהגים בתחבורה הפרטית. מדובר בתנאי העסקה ייחודיים במשק שבהם נהג נדרש לא פעם להיעדר מביתו ולעמוד לרשות המעסיק והלקוחות מעבר לשעות עבודה נורמטיביות. הסדרנו מכלול ענק של תנאי העסקה לקבוצת עובדים קשת יום הראויה להסדרת תנאים בשוק שהיה עד כה פרוע. ההסכם יורחב ויסדיר לכלל נהגי התחבורה הפרטית בישראל שכר ותנאי העסקה טובים יותר".

מעמד חתימת ההסכם. צילום: כריזמה פיקסל