ההסתדרות לביה"ד: לעצור באופן בהול את הפגיעה בהתארגנות אחיות ביה"ח לניאדו

מאז שהחליטו על הקמת ועד בהסתדרות, מתנכלת הנהלת בית החולים שבבעלות חסידות צאנז לעובדים המתארגנים, פוגעת בניגוד לחוק בהליך ההתאגדות ואף מאיימת בסגירת שעריו *** יו"ר ההסתדרות במרחב נתניה: "למרות היכרות אישית שלי עם חברי הנהלה ובכירים בבית החולים, קהילה שידועה כמאירת פנים ופועלת תוך שיקול דעת, הופתעתי לגלות שלא כך הדבר"

 

ההסתדרות הגישה היום (ב') עתירה דחופה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב במטרה להביא להפסקת הפעולות הבלתי חוקיות של הנהלת בית החולים לניאדו והמנכ"ל חיים המרמן, הפוגעות בזכות ההתארגנות של האחיות והאחים במקום.

 

כ-530 אחיות ואחים העובדים בבית החולים לניאדו בנתניה התאגדו בהסתדרות לפני כחודש, לאחר שלמעלה משליש מהם חתמו על טפסי ההצטרפות לארגון היציג. ברקע להתארגנות הפרת זכויות מתמשכת של בית החולים כלפי האחיות, לרבות אי העברת תשלומים לקרנות הפנסיה וההשתלמות, זאת למרות שההפרשות נוכו משכרן.

 

מכתב ששלחו יו"ר ההסתדרות במרחב נתניה, משה סמיה, ויו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן, להמרמן - בו נתבקשה הנהלת בית החולים לתאם פגישה בין הצדדים על מנת לפתוח בתהליך הידברות ולהסדיר את זכויות העובדים בהסכם קיבוצי - זכה להתעלמות מוחלטת. אם לא די בכך, ההנהלה פועלת באופן אקטיבי לסיכול ההתארגנות באמצעים שונים, תוך הפעלת לחצים על העובדים.

 

בבקשה, שהוגשה על ידי עורכות הדין מאיה צחור-אבירם וסיון רדיאן מהלשכה המשפטית של ההסתדרות, צוין כי מהרגע שנודע להנהלת בית החולים אודות ההתארגנות, היא לא בחלה בשום אמצעי לפגיעה בכוונותיהם של העובדים להתאגד. בין היתר, הפעילה ההנהלה לחצים בלתי פוסקים על האחיות להסיר את חתימותיהן מטפסי ההצטרפות בפניות אישיות; ארגנה כנסים בהם נציגיה נאמו על איסור השביתה המוחלט החרוט לשיטתה על דגל בית החולים, על חוסר הכדאיות הכלכלית שבהתארגנות על רקע מצבו הפיננסי של בית החולים ועל השלכות בעייתיות נוספות שיכולות להיות להתארגנות העובדים.

 

 

בנוסף לכך, בכירים בבית החולים ניסחו מכתב מפורט הכולל מילים בגנות ההסתדרות והליך התארגנות האחיות. לאחר מכן נציגי ההנהלה התקשרו לאחיות האחראיות ודרשו מהן להגיע לבית החולים ולחתום בשמן על המכתב, אשר הופץ לאחר מכן לכלל האחיות.

 

חמור מכך, בפגישה שנערכה בין סמיה לבין סגן ראש העיר נתניה הרב שמעון שר, העביר שר לסמיה מסר לפיו האדמו"ר מצאנז, רבי צבי אלימלך הלברשטאם (המשמש כנשיא בית החולים), החליט כי יסגור את בית החולים אם ההסתדרות תשמש בו כארגון יציג.

 

בעתירתה ביקשה ההסתדרות להורות על בית החולים לחדול לאלתר מכל פנייה לעובדים ולא להתערב בכל הנוגע לנושא ההתארגנות, להימנע מהתנכלות לעובדים על רקע התאגדותם וכן להורות למנכ"ל המרמן להשתמש בסמכותו על מנת להפסיק את הפגיעה הלא חוקית בהתארגנות העובדים.

 

לניאדו הוקם בשנת 1976 והוא שייך לקהילה החסידית צאנז. בבית החולים, המשרת את תושבי נתניה ויישובי הסביבה, מעל ל-30 מחלקות וכ-400 מיטות אשפוז.

 

יו"ר ההסתדרות במרחב נתניה, משה סמיה, אמר היום: "כחודש חלף מאז שלחנו את המכתב בו ביקשנו שיכירו בנו כארגון יציג של האחים והאחיות בבית החולים. למרות היכרות אישית שלי עם חברי הנהלה ובכירים בקריית צאנז, קהילה שידועה כמאירת פנים ופועלת תוך שיקול דעת, הופתעתי לגלות שלא כך הדבר. לא נותרה לנו ברירה אלא לגשת לערכאות ולפנות לבית הדין כדי שייתן לנו סעד על ההתנהגות הבלתי חוקית בעליל של הנהלת בית החולים ושולחיה".