לבקשת ההסתדרות: ביה"ד הורה להשיב לעבודה נהג היסעים שפוטר על רקע מעורבותו בהתארגנות

ביה"ד האזורי לעבודה בחיפה קבע כי חברת שחר-צח פיטרה נהג מיניבוס שעבד אצלה 13 שנים - רק בשל חברותו ופעילותו בהליך ההתארגנות של העובדים בהסתדרות *** יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי: "היינו עדים פה להפרה בוטה של הדין ופגיעה אסורה הן בנהג עצמו והן בהתארגנות העובדים. הסתדרות תמשיך ותעמוד לצד כל עובדי הענף ותיאבק יחד איתם לשמירה על זכויותיהם"

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קיבל היום (ב') את בקשת ההסתדרות והורה להשיב באופן מיידי לעבודה נהג מיניבוס שפוטר לאחר 13 שנים מחברת ההיסעים שחר-צח. פסק הדין קובע כי הפיטורים נעשו בניגוד לדין רק בשל חברותו ופעילותו של הנהג בהליך ההתארגנות של העובדים בהסתדרות.

חברת שחר-צח הינה חברת היסעים פרטיים המעסיקה כ-100 עובדים ומספקת שירות הסעה בכל רחבי הארץ. עובדיה פנו לאחרונה אל איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות מתוך רצונם להתאגד ועל רקע החלטת ההנהלה שלא לשלם להם באופן מלא את כל הזכויות המגיעות להם כפי שנקבע בהסכם הענפי. הסכם זה הורחב באמצעות צו הרחבה והוחל על כלל החברות הפועלות בענף ההיסעים הפרטיים.

באופן בלתי חוקי, בסוף חודש נובמבר האחרון החליטה הנהלת החברה לפטר את אחד מנהגיה, שהיה שותף מוביל להתארגנות ועמד בקשר עם נציגי ההסתדרות על מנת לדאוג לכך שהוא ועמיתיו יקבלו את כל הזכויות המגיעות להם.

בבקשה שהגישה ההסתדרות לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, נטען כי מדובר בפיטורים אסורים שכן הדין קובע מפורשות כי אין על מעסיק לפגוע בהתארגנות, להתערב בה ולנסות לסכלה – ויתרה מכך לפטר את המעורבים בה. שופט בין הדין טל גולן קיבל את בקשת ההסתדרות וקבע כי "החלטת המשיבה לפטר היא החלטה שאינה עניינית. הפיטורים נעשו בשל חברותו ופעילותו (של העובד) בהליך ההתארגנות של עובדי שחר-צח במסגרת ההסתדרות, ופעילותו לשם מימוש זכויותיהם".

בהחלטת בית הדין הורה כב' השופט גולן להנהלת החברה להשיב את הנהג באופן מיידי לעבודתו ולפעול לשיבוצו לעבודה בפועל, כמו גם לשלם לו את מלא שכרו וזכויותיו מיום פיטוריו.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי מסר: "אני מברך על ההחלטה הקובעת נחרצות כי היינו עדים פה להפרה בוטה של הדין ופגיעה אסורה הן בנהג עצמו והן בהתארגנות עובדי שחר-צח. איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות ימשיך ויעמוד לצד כל עובדי הענף ויאבק לשמירה על זכויותיהם ושיפור תנאי העסקתם. אני קורא לעובדים מחברות נוספות להתגבר על החששות, לקחת את השליטה לידיהם ויחד עמנו לדרוש את שמגיע להם".

התאגדות עובדי שחר-צח מלווה על ידי ממונה חטיבה ארצית באיגוד עובדי התחבורה ענבל סופרו. ההסתדרות יוצגה בבית הדין באמצעות עוה"ד ממשרד שילוני ושות'.