הסכם קיבוצי חדש בקופת חולים מאוחדת

לאחר מו"מ שנמשך כשנה וחצי נחתם הלילה הסכם שיחול על כ-4,500 עובדי קופת החולים מאוחדת, הכולל בין היתר מנגנון מיוחד לצמצום פערי שכר בין העובדים, העלאת שכר המינימום בקופה ל-5,800 שקל, הגדלת ערך השעה, מתן קצבת ביגוד, מענקים לעובדים ותיקים ועוד *** סך התוספות הכלולות בהסכם מגלמות עלייה של יותר מ-20% בממוצע השכר של העובדים

ההסתדרות, ועד עובדי קופת חולים מאוחדת וההנהלה חתמו הלילה (ה') על הסכם קיבוצי חדש שיחול על כ-4,500 עובדי הקופה. ההסכם, שתוקפו חמש שנים, יחול ברובו רטרואקטיבית מתחילת שנת 2018, והוא שם דגש נרחב על צמצום פערי שכר תוך חיזוק העובדים המשתכרים ברמות הנמוכות. הוא כולל בסך הכל תוספות שונות המגלמות עלייה של יותר מ-20% בממוצע השכר של העובדים.

את המו"מ לחתימת ההסכם הובילו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד, ראש חטיבת עובדי מוסדות הבריאות בהסתדרות המעו"ף עדה קרמרסקי ויו"ר ועד עובדי מאוחדת שלה ונטורה.

ייחודו של ההסכם הינו בכך שהוא כולל מנגנון לצמצום פערים בתוך קבוצות הסקטורים השונות במאוחדת ועל פי כל עובד ועובד. במסגרת זאת נקבע כי שכר המינימום ההתחלתי בקופה יעמוד על 5,800 שקל, ולכך תתווסף תוספת שכר לכל עובד בהתאם לוותק שלו ולהשכלתו. תוספות השכר יינתנו גם תוך התחשבות בממוצע השכר של כל סקטור והתוספות המשמעותיות יותר יינתנו לעובדים המשתכרים מתחת לממוצע הסקטוריאלי. מנגנון צמצום הפערים הכולל את העלאת השכר ההתחלתי והתוספות האמורות יחולקו לעובדים רטרואקטיבית מתחילת השנה ויינתנו כבר במשכורת נובמבר.

לצד זאת, החל מינואר 2019 יקבלו עובדי מאוחדת תוספת של אחוז ותק על כל שנת העסקה שיצברו, ולראשונה יקבלו פעם בשנה קצבת ביגוד. ההסכם קובע גם תוספת מיוחדת בגין ימי עבודה מפוצלים, והעלאת ערך השעה שיחושב מעתה לפי 173.3 שעות עבודה חודשיות במקום 175.

סעיפים נוספים בהסכם קובעים כי כל הסכם מסגרת למגזר הציבורי שייחתם בעתיד יחול על עובדי מאוחדת. הצדדים סיכמו אף כי מעתה תחולק פעם בשנה לעובדים הוותיקים "משכורת יובל" בגובה 60% מהמשכורת של כל עובד עם ותק העסקה של 25 שנה לפחות.

לראשונה בקופה, הפרשות הגמל לעובדי מקצועות הרפואה יחושבו גם על רכיבים שאינם פנסיוניים, וכל עובדי דירוג דרגה קיבלו תוספות שכר שתנוע בין 750 ל-1,000 שקל, באופן המיטיב עם המשתכרים ברמות הנמוכות. ההסכם כולל גם בניית מנגנון לקידום מזכירוֹת אחראיות (מנהלות מרפאות קטנות) בד בבד עם קביעת טווחי שכר למנהלי מרפאות על פי גודל המרפאה - תוך הבטחת שכר ראוי ומשמעותי יותר לבעלי תפקידים אלו.

הצדדים סיכמו על המשך המו"מ לחתימת הסכם עבור עובדי מרפאות השיניים של מאוחדת אשר צפוי להיחתם בחודש הקרוב, המשך המו"מ לעובדי רשת בתי האבות של הקופה והתחלת מו"מ להסכם קיבוצי ראשון עבור סקטור מנהלי המחלקות בקופה.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בירך את עובדי מאוחדת ואמר כי: "עבודה מאורגנת מצמצמת פערים וההסכם החדש במאוחדת מחזק את מעמד העובדים, תוך דגש על העובדים ברמות השכר הנמוכות. לצד קידום ערכי השוויון והשקעה בהון האנושי, הסכם זה מציב את השכר המינימלי בקופה 500 שקל מעל לשכר המינימום במשק. ההסכם הוא צעד משמעותי נוסף לביסוס מערכת יחסי העבודה הקיבוציים במאוחדת, וכולל הישגים רבים שמעגנים את שיפור תנאי העובדים ועוזרים לחזק את ביטחונם התעסוקתי. אני רוצה להודות ליו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד, לוועד העובדים בראשות שלה ונטורה ולכל מי שלקח חלק במו"מ על כך שניהלו הידברות מכבדת בין הצדדים והצליחו לגשר על הפערים לטובת כל הצדדים".

יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר דוד, ציין: "מדובר בהסכם חשוב שנועד לחזק את עובדי קופת חולים מאוחדת ולשפר את תנאי העסקתם, תוך צמצום הפערים ביניהם וביסוס מערכת יחסי האמון בין הצדדים. אני מודה ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על החלק החשוב שלקח במו"מ ולראש חטיבת עובדי מוסדות הבריאות עדה קרמרסקי ויו"ר ועד עובדי מאוחדת שלה ונטורה על הנחישות וההתמדה. תודה גם להנהלת הקופה על כך שהשכילה בכוחות משותפים להגיע להסכמות לסיום המו"מ והחתימה על ההסכם".

יו"ר ועד עובדי מאוחדת, שלה ונטורה, אמרה: "לאחר מו"מ שנמשך כשנה וחצי הגענו להסכם היסטורי שישנה מיידית את שכרם של העובדים בקופה ויבטיח להם אופק כלכלי. אני מודה לכל חברי הוועד שלי שעבדו ללא לאות ואת ההנהלה שהבינה את הרגישויות ואת הצרכים האמיתיים של העובדים. תודה גדולה מגיעה ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד שבזכות התערבותם במחלוקות מול האוצר וההנהלה התגברנו על המכשולים במו"מ. תודה גדולה לצוות המו"מ שכלל גם את יו"ר החטיבה עדה קרמרסקי, הצוות הכלכלי שכלל את יובל רכלבסקי ודיתי שרון, וליועמ"ש שלנו עו"ד כפיר זאב ולעו"ד הילה גבר מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, שידעו לתרגם את הרצונות שלנו הלכה למעשה".