לאחר שנה וחצי של דיונים, שיפור דרמטי בתנאי ההעסקה של כ-1,500 עובדים סוציאליים המועסקים במערכת הבריאות בהתקשרויות חיצוניות

כחלק מיישום ההסכם לקליטת עובדי הקבלן שנחתם בין המדינה להסתדרות, הוחל צו ההרחבה לעובדים הסוציאליים גם על כל העובדים במערכת הבריאות המועסקים באמצעות עמותות חיצוניות - כך הוסכם בפגישה שהתקיימה בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב, סגן הממונה על התקציבים באוצר אלון מסר ויו"ר איגוד העו"סים ענבל חרמוני *** תנאי הצו כוללים את כל הפרמטרים שמעוגנים בהסכמים קיבוציים לרבות תוספות שכר, מענקים, ימי חופשה ומחלה, ביגוד והבראה, גמל וקרן השתלמות

בשורה לכ-1,500 עובדים סוציאליים: כחלק מיישום ההסכם שהובילו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון לצמצום תבניות העסקה פוגעניות, הושגו אמש (ד') הסכמות על החלת צו ההרחבה לעו"סים גם על העובדים המועסקים באמצעות התקשרויות במערכת הבריאות הציבורית.

עד כה, לא כל העובדים הסוציאליים במשרד הבריאות זכו לאותם תנאים של עמיתיהם במשרדים אחרים, בשל מחלוקת על פרשנות ההסכם. על כן, בעקבות שינוי הגדרות תפקידי העובדים הסוציאליים במכרזי משרד הבריאות, הוסכם על החלת תנאי צו ההרחבה על אותם עובדים. ההבנות החדשות הובילו לשיפור דרמטי בתנאי השכר של עובדות ועובדים במערך סל שיקום בריאות הנפש בקהילה, בשירותים כגון דיור מוגן, ליווי בתעסוקה, ליווי בהשלמת השכלה ועוד.

על יישום צו ההרחבה הוסכם בפגישה שהתקיימה בנוכחות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב, סגן הממונה על התקציבים באוצר אלון מסר ויו"ר איגוד העו"סים ענבל חרמוני.

בחודש פברואר 2017 נחתם צו ההרחבה המצמיד את תנאי העסקת העו"סים בגופים שמספקים שירותים למשרדי הממשלה (עמותות מתוקצבות), לתנאים הנהוגים בקרב העו"סים ברשויות המקומיות. תנאים אלה כוללים את כל הפרמטרים שמעוגנים בהסכמים קיבוציים לרבות תוספות שכר, מענקים חד-פעמיים, ימי חופשה ומחלה, ביגוד והבראה, גמל וקרן השתלמות.

עד עתה תנאי צו ההרחבה לא שולמו לכ-1,500 עו"סים שהועסקו במערכת הבריאות באמצעות התקשרויות חיצוניות. כעת, לאחר ההסכמות אליהן הגיעו אמש הצדדים, גם על עובדים אלו יוחלו באופן מלא תנאי צו ההרחבה.

על פי ההסכמות, התשלומים השוטפים מכורח צו ההרחבה, ישולמו לעובדים החל ממשכורת חודש נובמבר 2018, המשולמת בתחילת חודש דצמבר. העובדים שלא חל עליהם צו ההרחבה עד כה, ישולם להם רטרואקטיבי (עבור שנת 2018) אותם תנאים במשכורת ינואר 2019 ולכל המאוחר במשכורת החודש העוקב.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר היום כי: "זהו צעד נוסף שעוזר לעשות צדק עם קבוצת עובדים שממלאת שליחות חברתית ראשונה במעלה ונאבקת במסירות יוצאת דופן על כבודם ורווחתם של הציבורים הכי מוחלשים במדינה. שיפור מעמדם ותנאי העסקתם של העובדים הסוציאליים, עוזר לחזק את חוסנה החברתי של ישראל, תוך צמצום הפערים וקידום השוויון. אני רוצה להודות לכל השותפים שעזרו לקדם את ההסכמות לגבי תחולת הצו על העובדים הסוציאליים במערך בריאות הנפש בקהילה, בהם סגן שר הבריאות חה"כ יעקב ליצמן, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר אלון מסר. תודה מיוחדת לשר האוצר משה כחלון על המאמץ המשותף במאבק שלנו לצמצם צורות העסקה פוגעניות. זו אבן דרך נוספת ביישום ההסכם שחתמנו לפני כשלוש שנים ואני רואה מחויבות עמוקה להמשיך ולפעול לתיקון העוול".

שר האוצר, משה כחלון: "העובדים הסוציאליים נמצאים בחזית החברתית של מדינת ישראל ומתמודדים מדי יום עם האתגרים הכי קשים וחשובים שיש לנו כחברה. השיפור בתנאי שכרם הוא המשך ליישום ההסכם לצמצום העסקה פוגענית ותיקון עוול שנמשך יותר מדי שנים ואני שמח שהצלחנו לשים לו סוף יחד עם שר הבריאות, יו"ר ההסתדרות ויו"ר איגוד העובדים הסוציאליים. אין סכום אמיתי שיכול לכמת את חשיבות עבודתם של העובדים הסוציאליים, אך בתיקון שהעברנו המסר לעובדים ברור: מדינת ישראל מעריכה את עבודתכם ותמשיך לסייע לכם כדי שתצליחו. הצלחתכם היא הצלחתנו".

סגן שר הבריאות, ח״כ יעקב ליצמן: "אנחנו מחויבים לעובדים הסוציאליים במערכת הבריאות ועובדי השיקום במערך בריאות הנפש בראשם. אני שמח שתיקנו את העיוות שנוצר בין העובדים הסוציאליים ברווחה לעומת משרד הבריאות וכעת כל העובדים הזכאים יקבלו. אני מודה לשר האוצר ואנשי משרדו, לאבי ניסנקורן וענבל חרמוני ולעובדי משרד הבריאות שהציפו את החובה והמחויבות שלנו.

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני: ״הישג גדול לעובדים הסוציאליים במערכת בריאות הנפש בקהילה. לאחר שנה וחצי של מאבק נחוש שהובלנו בשיתוף עם יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ומטה מאבק של העובדים, לראשונה משרדי האוצר והבריאות מכירים הכרה מלאה בכך שצו ההרחבה יחול גם על העובדים הסוציאליים. אנו מקווים שמדובר בצעד נוסף בתהליך לשיקום מערכת בריאות הנפש״.