ההסתדרות תובעת את תנועת הצופים ב-1.2 מיליון שקל על הפגיעה בהתארגנות עובדיה

בעקבות הניסיונות הבוטים והאסורים של הנהלת תנועת הצופים לסכל את מהלך ההתארגנות של עובדיה, הגישה ההסתדרות לפני זמן קצר בקשה דחופה להטיל על התנועה פיצוי בסכום המקסימלי של 1,200,000 שקל – שיועבר בשלמותו לקידום ציבור העובדים *** כחלק ממסע הרדיפה את מובילי ההתארגנות אנשי ההנהלה אף החליטו לפטר את אחת מחברות הוועד

ההסתדרות פנתה הבוקר (א') לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב והגישה בקשה דחופה על מנת לחייב את תנועת הצופים לחדול לאלתר מהתערבותה הפסולה והבוטה במהלכי ההתארגנות של עובדיה, וניסיונותיה לסכלה. עוד ביקשה ההסתדרות בבקשתה החריפה להטיל על הנהלת התנועה פיצויים ברף העליון (1,200,000 שקל) על כל הפרותיה, כאשר סכום הפיצוי שייפסק ייועד בשלמותו למטרה שתקדם את ציבור העובדים המתארגנים.

בבקשה מפורטת שקוראת להתערבותו הבהולה של בית הדין, ההסתדרות מגוללת על פני למעלה מ-40 עמודים את השיטות ואת הטקטיקות השונות שבהם נקטה הנהלת התנועה על מנת למוטט את התאגדות העובדים. התמונה הקשה שעולה מן הדברים חושפת מעורבות פסולה ובלתי חוקית של ראשי תנועת הצופים, הרומסת ברגל גסה את הוראות הדין כאחרון המעסיקים.

בבחינת הקש ששבר את גב הגמל הייתה החלטת הנהלת הצופים מהימים האחרונים לפטר חברת ועד המועסקת במטה הנהלת הצופים. פיטורי העובדת, אשר נחשבת למקצועית, אחראית ומוערכת מאוד, נעשו תוך שימוש בעילות מומצאות וחסרות בסיס, ולמען יראו וייראו כחלק מהניסיונות הכוללים לפגוע בהתארגנות ולהלך אימים על עובדי התנועה.

נזכיר כי למעלה מ-800 עובדי תנועת הצופים התאגדו בהסתדרות בחודש נובמבר האחרון. בהתאגדות חברים רכזי שבטים, מדריכי שכבות בוגרות, צוותי הנהגות וכן עובדי המטה, שהתאגדו על מנת להסדיר את זכויותיהם בהסכם קיבוצי ראשון. זמן קצר לאחר הכרזת היציגות, ועוד בטרם נקבעה פגישת היכרות ראשונה בין הצדדים, הנהלת התנועה החלה לחתור תחת ההתארגנות, תוך שינוי חד-צדדי של תנאי העבודה, הקפאת הטבות שלהן זכו העובדים טרם הכרזת היציגות והפצת מסרים מאיימים כלפי העובדים בנוגע להתארגנות והשלכותיה.

כחלק מהפעולות שלוחות הרסן שבהן נקטה הנהלת הצופים על מנת לטרפד את ההתאגדות ולהימנע מכינון יחסי עבודה קיבוציים בתנועה, ההנהלה הערימה קשיים רבים בכל ניסיונות ההידברות, תוך ביטול ודחיית ישיבות המשא ומתן בין הצדדים. מלבד הסחבת השיטתית וגרירת הרגליים במו"מ, ההנהלה פעלה בהיעדר תום לב, והייתה שותפה מובילה להתבטאויות שתקפו את ההתארגנות, תוך הפצת מסרים מטעים, מסיתים ומכפישים נגד ארגון העובדים ומטרותיו.

יצוין כי האמירות החמורות שנועדו לרפות את ידי העובדים ולהניא אותם מלממש את זכותם להתארגנות, הופנו לכלל עובדי התנועה - ואף לחניכיה – הן באמצעות הרשתות החברתיות וקבוצות הוואטסאפ והן באמצעות הדברים הקשים שהוטחו ישירות בפניהם של חברי הוועד, בין היתר על ידי יו"ר ומזכ"ל התנועה, לרבות איומים ב"פשיטת רגל" של התנועה לאור הדרישות הכספיות של נציגות העובדים.

הנהלת התנועה לא הסתפקה רק באיומי מנהלים כלפי עובדים, אלא הרחיקה לכת ופעלה בניסיון לסכל את ההתארגנות גם "מלמטה" באמצעות שימוש ציני בעובדים מטעמה, תוך כוונה לפגוע ברוח הסולידריות ולפלג בין העובדים. ההנהלה העניקה רוח גבית לעובדים המקורבים אליה שפעלו על מנת לזרוע דה-לגיטימציה למהלך ההתארגנות בהסתדרות.

בבקשה נכתב כי "הנהלת התנועה נקטה בטקטיקה שפלה של שימוש ציני בערכים ובמטבעות לשון השגורות בקרב עובדי הצופים על מנת להפנות אותם כנגד ארגון העובדים. וכך, מי שתומך בהתארגנות ותומך בהישגים במשא ומתן הקיבוצי, הופך להיות בין ליל לאדם 'לא ערכי' ו'זר לעולמנו'. המנכ"ל אף מקצין ומשתמש בביטוי 'אנחנו' (במובן של מי שנגד ההתארגנות) לעומת 'הם' במובן של מי שתומך ביחסי עבודה קיבוציים".

לצד התמיכה שנתנה לגורמים שפעלו נגד ההתארגנות בגלוי, ההנהלה אף הניעה ועודדה עובדים להקים ארגון עובדים פנימי במקום ההתארגנות האותנטית – מהלך שבו נקטו בעבר מעסיקים פוגעניים שניסו לקדם ארגון עובדים "מטעם".

בבקשה שהוגשה היום על ידי המשנה לראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד חנה שניצר, ועורכות הדין ענת גוטמן וסיון רדיאן מהלשכה המשפטית, קוראת כאמור ההסתדרות להתערבותו הדחופה של בית הדין במסגרתה יורה להנהלת הצופים להשיב לתפקידה את העובדת חברת הוועד שפוטרה וכן מבקשת להוציא צווים שיחייבו את הנהלת הצופים לחדול לאלתר מכל פנייה לעובדים, במישרין או בעקיפין, העוסקת בהתארגנות, לרבות תכתובות או הפעלת לחץ והשפעה על העובדים לצורך ביטול חברותם בהסתדרות. כמו כן ההסתדרות מבקשת צו שימנע מהנהלת הצופים לבצע כל שינוי חד-צדדי בתנאי העבודה של העובדים בשל רצונם לממש את זכות ההתארגנות.

התאגדות עובדי הצופים מלווה על ידי יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד, מנכ"ל האגף להתאגדות עמיחי סטינגר, ראש חטיבת הרשויות המקומיות מהסתדרות המעו"ף גיל בר-טל, רכז ההתאגדויות רועי פרלמן ומזכיר האיגוד המקצועי עוז גולדברג.