הרפורמה במשק החשמל יוצאת לדרך

היום, יום חמישי, ה-17 במאי 2018, סוכמה הרפורמה ההיסטורית במשק החשמל על ידי משרד האוצר, משרד האנרגיה, נציגי המדינה, חברת החשמל, ארגון העובדים, ההסתדרות ורשות החשמל *** הרפורמה צפויה לפתח את משק החשמל, לחזק את התחרות לטובת הצרכן ולאפשר התייעלות דרמטית בהוצאות החברה *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "יום היסטורי וציון דרך משמעותי לעתיד משק החשמל במדינת ישראל. הרפורמה חשובה לא רק בגלל הפוטנציאל הגדול שלה להצעיד את משק החשמל קדימה, אלא גם, ובעיקר, בזכות העובדה שמדובר ברפורמה שמצליחה להיות מאוזנת כלפי העובדים, חברת החשמל והציבור הישראלי" ***

לאחר 22 שנה של ניסיונות להגיע להסכמה על רפורמה מקיפה במשק החשמל, וחצי שנה לאחר שהוסכמו עקרונות הרפורמה, הוסכמו היום, יום חמישי, ה-17 במאי 2018, פרטיה של הרפורמה הגדולה והמקיפה ביותר שבוצעה אי פעם במשק הישראלי – הרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל.

במסגרת הרפורמה, תוגבר התחרות בתחום ייצור החשמל באמצעות מכירת חלק מאתרי הייצור של החברה והפיכת יחידת ניהול מערכת החשמל לחברה ממשלתית נפרדת, תפתח תחרות בתחום האספקה, ויתבצע שינוי מבני שישפר וייעל את פעילותה של חברת החשמל. במסגרת זאת, החברה תמקד את השקעותיה ברשת ההולכה והחלוקה באופן שיבטיח את אמינות אספקת החשמל לכלל הצרכנים בישראל ותקים במקביל שני מחז"מים חדישים. הרפורמה קובעת מתווה התייעלות חסר תקדים במסגרתו תקטן מצבת כח האדם של חברת החשמל בכ-25% על ידי פרישה מרצון של כ-1800 עובדים, בנוסף ל-1000 שכבר פרשו לאחרונה. מעבר לזאת, ההסכמות ברפורמה יאפשרו עדכון משמעותי של יחסי העבודה בחברה כולל מעבר של שכבת הניהול הבכירה לחוזים אישיים, בהתאם למקובל בחברות מובילות במשק.

הרפורמה, אשר בהיגויה השתתפו כלל גורמי המדינה האחראיים לנושא, ואשר הושגה תוך הסכמה עם ההסתדרות והחברה בנושאים השונים תבטיח את פיתוחו של משק החשמל בישראל, תחזק את איתנותה הפיננסית של החברה ותשמור על זכויותיהם של עובדי חברת החשמל. נוסח ההסכמות יובא לאישור הממשלה בשבוע הבא.

שר האוצר, משה כחלון: "לפני 22 שנים התקבלה החלטת ממשלה לעשות רפורמה בחברת החשמל. צריך להגיד את האמת - 7 ממשלות ישראל הקודמות כשלו באתגר  אני יודע שכולם עסוקים במי ניצח ומי הפסיד אבל אני יכול כבר לגלות לכם מי המנצחים האמיתיים: אזרחי ישראל. התעקשנו לאפשר ליצרנים הפרטיים  למכור חשמל ישירות לאזרחים כי מגיע להם ליהנות מהתחרות וירידות המחירים שיבואו בעקבותיה לא פחות מלמגזר העסקי. אני מקווה שכבר בקרוב תושבי עוטף עזה ייהנו מחשמל מוזל. ההטבה של חשמל חינם לא מתאימה למציאות הציבורית של ימינו ודרשנו לבטל אותה במסגרת הרפורמה. הרפורמה הזו מביאה למדינת ישראל בשורה כלכלית-חברתית עם פתיחת התחרות והשלכותיה, בשורה סביבתית עם צמצום השימוש בפחם ובשורה לאומית-אסטרטגית בשכלול ופיתוח משק החשמל הישראלי".

שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ: "מדובר ברפורמה היסטורית הטובה ביותר מכל הנוסחאות של השנים האחרונות, שתביא לתחרות במשק החשמל, למודרניזציה של מערכת החשמל ולהתייעלות חברת חשמל באופן שישרת את מדינת ישראל ואזרחיה. אחרי 22 שנה של ניסיונות חוזרים ונישנים, הושגה רפורמה ראויה. לפני כשנה החלטנו על מאמץ נוסף, ואני מודה לכל הגורמים הרלוונטיים שפעלו ואפשרו לנו אחרי ניסיונות כושלים להשיג רפורמה טובה במשק החשמל".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "זהו יום היסטורי וציון דרך משמעותי לעתיד משק החשמל במדינת ישראל. לראשונה מזה שני עשורים, יוצאת לדרך הרפורמה הגדולה במשק, תוך מענה אמיתי לאתגרים הקיימים. הרפורמה חשובה לא רק בגלל הפוטנציאל הגדול שלה להצעיד את משק החשמל קדימה, אלא גם, ובעיקר, בזכות העובדה שמדובר ברפורמה שמצליחה להיות מאוזנת כלפי העובדים, חברת החשמל והציבור הישראלי. המטרה שעמדה לפנינו היא לייעל את השירות שניתן לצרכנים, תוך שמירה על חוסנה הפיננסי של חברת החשמל ודאגה לזכויות העובדים. התוצאה היא רפורמה טובה ששומרת גם על האיזון הראוי בין ייצור החשמל במגזר הציבורי למגזר הפרטי, באופן שמתאים למציאות המורכבת של מדינת ישראל ומשרת בצורה הטובה ביותר את אזרחיה. הוכחנו שוב כי ההסתדרות יודעת להיות שותפה לשינויים ולרפורמות, בתנאי שאלו נערכים בהידברות ובהסכמה. אני רוצה להודות לכל הגורמים המעורבים, ובראשם עובדי חברת החשמל והוועד בראשות מיקו צרפתי, על האחריות והנחישות שהפגינו בתהליך ועל כך שהיו שותפים בכירים ברפורמה שנושאת בשורה לכל החברה הישראלית".

יו"ר חברת החשמל, אלוף במיל' יפתח רון טל: "משק האנרגיה כולו, ובראש ובראשונה חברת החשמל  יוצאים לדרך חדשה. הרפורמה ההיסטורית לא רק מסדירה את מעמד החברה ביחס למשק ומייצרת תשתית בריאה לתחרות אלא גם תביא לירידת יוקר המחייה, מיצוי מיטבי של מהפכות הגז והטכנולוגיה לטובת הציבור הישראלי, ותתרום תרומה מכרעת לקידום הצמיחה הכלכלית במדינת ישראל. אני גאה להוביל את חברת החשמל בעת הזו, ולהיות חלק מתהליך היסטורי זה. זוהי הרפורמה הכלכלית הגדולה ביותר והמורכבת ביותר שנעשתה אי פעם בישראל".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד: "התממשות הרפורמה, לאחר 22 שנים של אי הסכמה וסטגנציה, הינה הישג בראש ובראשונה עבור אזרחי ישראל צרכני החשמל, שיהנו ממשק חשמל מתקדם יותר ומתחרות במקטעי הייצור והאספקה. בנוסף, הרפורמה תבטיח את איתנותה הפיננסית של חברת החשמל וכן תייעל ותמקד את פעילותה, לצד שמירה על זכויותיהם של עובדיה המקצועיים והמסורים של החברה".

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך: "הרפורמה במשק החשמל היא ציון דרך היסטורי עבור כל משפחה ובית עסק שיזכו מעתה לחברת חשמל חזקה יותר, יציבה יותר ותחרותית יותר. הרפורמה במשק החשמל תוביל להורדת יוקר המחיה ותעביר את משק החשמל לעידן חדש של תחרות הוגנת שבו החברה מסירה מעליה את משקולות העבר והופכת ממונופול לחברה תחרותית תוך שמירה על השירות האיכותי ללקוחות החברה הפרטיים והעסקיים. משמעות ההחלטה היא גם הקטנת החוב עמו מתמודדת החברה והגברת היציבות הפיננסית המאפשרת לחברה השקעות בשדרוג מערך ההולכה והחלוקה החשובים לכל בית בישראל בזמני שגרה ובעיתות חירום בעידן הנוכחי של מזג אויר בלתי צפוי או מתיחות ביטחוניתאני מברך את צוותי המו"מ שפעלו לילות וימים להשגת ההסכמות ולעובדי החברה שגילו אחריות רבה והבנת המצב המורכב אליו הגיעה החברה".

יו"ר ועד עובדי חברת חשמל, מיקו צרפתי: "הרפורמה במשק החשמל הינה הכרחית להמשך קיומה של חברת החשמל, ספקית השירות הטובה בישראל בזכות העובדים הנאמנים והערכיים בה הפועלים יומם וליל על מנת להבטיח את אספקת החשמל לכל בית בישראליחד עם זאת, כמו בכל מו"מ, נדרשנו לעשות ויתורים כואבים מבחינתנו העובדים מתוך תחושת אחריות כוועד העובדים להמשך עתידה של חברת החשמל ועתידם הכלכלי וביטחונם התעסוקתי של העובדים וזאת בצורה מכובדת ובסיוע ההסתדרות ואבי ניסנקורן העומד בראשה".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "הרפורמה יוצרת משק חשמל תחרותי יותר, יעיל יותר שיאפשר פיתוח כלכלי, קידום חדשנות ואנרגיה נקייה. הרפורמה מבהירה היכן יפעל  שוק חופשי ותחרותי והיכן קיים מונופול טבעי, יעיל יותר ותחת רגולציה מתקדמת".

סגנית מנהל רשות החברות הממשלתיות, יודפת אפק: "רשות החברות הממשלתיות מברכת על הרפורמה במשק החשמל. רפורמה זו לצד השינויים החשובים במשק תביא לחברת חשמל רווחית יעילה וגמישה יותר ועולה בקנה אחד עם מדיניות רשות החברות להפיכת החברות הממשלתיות לחברות המתנהלות בצורה עסקית יעילה ומודרנית המספקות שירות איכותי ויעיל לאזרח".

יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף איילת: "הרפורמה, ובפרט הוצאת יחידת ניהול המערכת ואתרי הייצור מחברת החשמל, יסייעו במזעור ניגוד העניינים הקיים היום במשק החשמל ובהסדרת מבנה יעיל ואפקטיבי למשק. המהלך יסייע לשיפור התכנון ארוך הטווח במשק, לקידום חדשנות, לקידום מנגנוני סחר בחשמל ולמזעור עלויות לאורך זמן".

הממונה על ההגבלים העיסקיים, מיכל הלפרין: "הרפורמה המוצעת היא צעד חשוב קדימה לקראת בניית משק חשמל תחרותי. הרפורמה יוצרת תמריצים גבוהים להשקעה בתשתיות ומרכזת את עיקר פעילותה של חברת החשמל בהולכת חשמל, תוך שהיא מקטינה את מעורבותה בייצור והספקה".

ההבנות אשר הושגו בשבועות האחרונים, לאחר מעל לשנה וחצי של דיונים, הינן תוצאה של מאמץ משותף של כל הצדדים לפעול לפיתוח משק האנרגיה במדינה והגברת התחרות במקטעים משמעותיים ממנו, לצד מיקוד וייעול פעילותה של חברת החשמל במטרה לחזק את איתנותה הפיננסית, ולהפחית באופן משמעותי את היקף החוב של החברה. הרפורמה הובלה מצד המדינה על ידי מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, מצד החברה על ידי יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל ומנכ"ל החברה עופר בלוך, ומצד ארגון העובדים על ידי יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר הועד הארצי של עובדי חברת החשמל דוד (מיקו) צרפתי.

הרפורמה כוללת הן צעדים הנוגעים למשק החשמל בכללותו והן צעדים הנוגעים לאופן העבודה של חברת החשמל, ובמסגרתה נכללים הצעדים הדרמטיים הבאים, אשר יבוצעו במהלך שמונה השנים הקרובות:

  1. ניהול מערכת החשמל הארצית יימכר מחברת החשמל לחברה ממשלתית עצמאית, באופן שיבטיח את התחרותיות בתחום הייצור. לחברה החדשה יעברו עובדי החברה מתחום ניהול המערכת וחלק מיחידות האגף לתכנון ופיתוח.
  1. חברת החשמל תמכור בהדרגה כמחצית מהיקף תחנות ייצור החשמל בגז, וזאת, מתוך הבנה שהחברה תתמקד במקטע רשת ההולכה והחלוקה של החשמל.
  1. רשת ההולכה והחלוקה, שהינה מונופול טבעי, תישאר בידי החברה ויושקעו משאבים לפיתוח מואץ והרחבה משמעותית של הרשת בהיקף של מיליארדי שקלים, וזאת תוך עמידה ביעדים מדידים ופיקוח רגולטורי לטובת יציבות ואיכות אספקת החשמל לציבור.
  1. בנוסף, הוחלט כי החברה תקים שתי יחידות ייצור חדישות באמצעות גז טבעי באורות רבין, וזאת כחלק מהמגמה לצמצום השימוש בפחם בתהליך יצירת החשמל, ובמקום יחידות 1 עד 4 הפחמיות אשר צפויות להסגר. פעילות זו תאוגד בחברה בת בבעלות מלאה של חברת החשמל. במקביל, ימכרו חמש התחנות הפעילות ע"פ הסדר הבא :
  • אלון תבור - בתוך שנה וחצי מיום החלטת הממשלה.
  • רמת חובב - בתוך שנתיים וחצי מיום החלטת הממשלה.
  • רידינג - בתוך שלוש שנים מיום החלטת הממשלה.
  • חגית מזרח - בתוך ארבע שנים מיום החלטת הממשלה.
  • אשכול - בתוך חמש שנים מיום החלטת הממשלה.
  1. בתחום האספקה הוחלט על פתיחה מלאה של אספקת החשמל לתחרות ללקוחות עסקיים גדולים באופן מהיר ולצרכני מתח נמוך בהדרגה. יש לציין, כי על מנת להמשיך ולשמור על יציבות בתחום אספקת החשמל, חברת החשמל תמשיך לשמש כספק ברירת מחדל של כל הלקוחות ותוכל להשתתף בתחרות באספקה לצרכני מתח נמוך רק בעתיד, בהתאם לתנאים שנקבעו.
  1. לחברה יתאפשר לספק שירותי ערך מוסף לצרכני החשמל בתחום הסייבר באופן מיידי ובתחומי ה"בית החכם" והתייעלות אנרגטית ללקוחות מיום שבו יפחת נתח השוק שלה בתחום האספקה לצרכני מתח נמוך מ- 75 אחוזים.

בנוסף, על מנת להתאים עצמה לרפורמה ולמציאות המשתנה במשק החשמל, תעבור החברה, בהובלת ההנהלה, מערך מקיף של שינויים במבנה הארגוני כדי לתמוך בתכנית ההתייעלות והמשימות החדשות. בהקשר זה, הושגו הסכמות להרחבת הגמישות הניהולית במסגרת יחסי העבודה בין הנהלת החברה לארגון העובדים, בתחומי הניהול השוטף, המכרזים והמשמעת.

באשר להשלכות על כוח האדם בחברה, בשמונה השנים הקרובות צפויה מצבת כוח האדם בחברה לרדת בכ-25%: כ-1800 עובדים יסיימו את העסקתם בפרישות מוקדמות, וזאת בנוסף לאלף העובדים מהם נפרדה החברה בשנתיים האחרונות. כמו כן כאלף עובדים נוספים צפויים לסיים את עבודתם בפרישת חובה ולצאת לגמלאות. בתום שמונה השנים, ולאחר הפרישה המתוכננת, צפויים להישאר בחברה כ-9000 עובדים.

כמו כן, הוסכם על העברת דרג הניהול הבכיר לחוזים אישיים לכמאה עובדים ואפשרות לחמישים חוזים לעובדים במקצועות נדרשים. כל אלה יגובשו בהסכם הקיבוצי, באופן התואם את אתגרי החברה והשינויים במבנה המשק.

יש לציין כי עובדי התחנות הנמכרות יקבלו רשת בטחון תעסוקתי כעובדי חח"י, לתקופה של חמש שנים, שבמהלכן יושאלו לבעלים החדשים, וכי עלויות הפרישה והתשלומים לעובדים ימומנו על ידי ההתייעלות בחברה וכי מימון הרפורמה לא יוביל להעלאת תעריף.

הרפורמה צפוייה לשפר באופן משמעותי את מצבה הפיננסי של חברת החשמל, ועל פי הערכות החברה להפחית את היקף החוב.

על מנת שהרפורמה תיכנס לפועל במלואה נדרשים המהלכים הבאים: היוועצות עם מליאת רשות החשמל (אשר הושלמה היום), פרסום עקרונות מדיניות על ידי שר האנרגיה, החלטת ממשלה (באחת מישיבותיה הקרובות), הסכם שכר חדש ושינוי חקיקה.