שלושת רבעי מהציבור יתמכו בשביתה כללית במשק למטרת חיזוק אוכלוסיות מוחלשות

סקר גיאוקרטוגרפיה בנושא צמצום הפערים בחברה הישראלית חושף: 

80% מהישראלים מלינים על פערים משמעותיים בין המרכז לפריפריה בכל הנוגע לגובה השכר, חינוך, רווחה ובריאות ו-57% סבורים שהממשלה לא עושה די לצמצום פערים אלו *** 80% תומכים בהעלאת קצבאות הזקנה ושכר המינימום *** ממצאי הסקר הוצגו בכנס ה-1 במאי של ההסתדרות שנערך ברגעים אלו בסימן "צמצום פערים – משימה לאומית" *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בפתח הכנס: "זהו יום חג לפועלים ולפועלות, לגמלאים ולגמלאיות ולעבודה המאורגנת. צמצום פערים כמשימה לאומית בשנת ה-70 למדינת ישראל זהו נושא בוער וחשוב מתמיד וחייב להיות על סדר היום בעשיה מתמדת"

רוב (87%) השכירים בישראל, אשר מיוצגים באמצעות ארגון עובדים, סבורים כי ההתאגדות שומרת על זכויותיהם וקרוב ל-75% מהישראלים יתמכו בשביתה במשק שמטרתה לחזק אוכלוסיות מוחלשות כגון עובדי קבלן ומשתכרי שכר מינימום; כך עולה מסקר מיוחד שהציג לפני זמן קצר פרופ' אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה בכנס ההסתדרות "צמצום פערים – משימה לאומית".

כנס ההסתדרות, בהשתתפות למעלה מ-3,000 מוזמנים, מתקיים בשעה זו כחלק מאירועי ה-1 במאי, חג הפועלים הבינלאומי שמצוין ברחבי העולם להגברת הסולידריות החברתית ולקידום זכויות העובדים. כחלק מהכנס, המוקדש כאמור לצמצום פערים חברתיים והגברת השוויון, ישתתפו בכירי המשק והממשלה, מנהיגי העבודה המאורגנת בישראל, ראשי רשויות מקומיות, חברי כנסת ומכובדים נוספים. כמו כן, במסגרת הכנס ייערך לראשונה ריאיון משותף של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן עם שר האוצר משה כחלון, וראיונות אישיים עם נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, שר העבודה והרווחה חיים כץ, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ משה גפני ואחרים.

ממצא מעניין נוסף שהציג פרופ' דגני מצביע כי שני שליש מהשכירים בישראל אשר עדיין אינם מאוגדים, היו רוצים שגם אצלם במקום העבודה יהיה ועד. 87% מאמינים שוועד עובדים מגן על העובדים, ושני שליש סבורים שהוא תורם לצמצום פערים. רוב גדול בציבור (89%) תומך בהעלאה נוספת של שכר המינימום, בהמשך למהלך שהובילה ההסתדרות להעלאת שכר המינימום בישראל ב-1,000 שקל.

בנוסף, מהסקר עולה כי רוב הציבור (למעלה מ-80%) סבור, כי קיימים פערים משמעותיים בין המרכז לפריפריה בכל הנוגע לגובה השכר, בחינוך, ברווחה ובבריאות. למעלה ממחצית מהציבור (57%), סבורים שהממשלה לא עושה די לצמצום הפערים הללו. רוב ניכר של הציבור (למעלה מ-80%) בדעה שהעלאת קצבת הזקנה והעלאת שכר המינימום  יתרמו לצמצום פערים.

בדברי הפתיחה של הכנס יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בירך את הנוכחים ואמר: "זהו הכנס הראשון של 1 במאי בנושא צמצום פערים, והוא יהפוך למסורת. זהו יום חג לפועלים ולפועלות, לגמלאים ולגמלאיות ולעבודה המאורגנת. צמצום פערים כמשימה לאומית בשנת ה-70 למדינת ישראל זהו נושא בוער וחשוב מתמיד וחייב להיות על סדר היום בעשיה מתמדת.

ההסתדרות היא הכוח המוביל בהובלת השיח על צמצום פערים ובעשיה החברתית. אנו התנועה החברתית הגדולה והמובילה בישראל שפועלת ביחד להפוך חזון למציאות: העלינו את שכר המינימום ב-1,000 שקל, פעלנו לקיצור שבוע העבודה, פנסיית חובה, דאגנו לגמלאים, לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות, ביטוח סיעודי ותנופת ההתאגדות, כל אלה ועוד הם חזית העשייה שלנו. ביום הזה, אנו מוקירים ומוקירות את החשיבות של עבודה מאורגנת לצמצום פערים בחברה הישראלית.

בעת הצגת ממצאי הסקר, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה פרופ' אבי דגני, הדגיש את הצורך בהתארגנות של העובדים בישראל וציין כי "מדובר בנושאים שאינם מצויים בפלוגתא לאומית, אלא בהסכמה לאומית".