בית הדין חייב את נס טכנולוגיות לחדש את המו"מ עם ההסתדרות

פסק דין דרמטי שניתן בביה"ד לעבודה קובע כי ההסתדרות נותרה ארגון העובדים היציג בחברת נס ושם סוף לניסיונות החוזרים של הנהלת החברה להימנע ממו"מ על הסכם קיבוצי ראשון *** ההחלטה קובעת כי על נס לחדש מיידית את המו"מ ולקבוע "פגישות סדירות ותכופות" בין הצדדים *** יו"ר איגוד עובדי חברות ההיי-טק, יקי חלוצי: "שוב ושוב הנהלת נס מבינה שאין לה ברירה אלא לקיים עמנו מו"מ - ולא לחפש מן היקב ומן הגורן סיבות להתחמק. פסק הדין מעביר את המסר הנכון למעסיקים שמבקשים לעשות מניפולציה של הדין כדי לשלול מעובדיהם את זכויותיהם הבסיסיות"

פסק דין משמעותי להתאגדויות העובדים בישראל: בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קיבל את עמדת ההסתדרות והורה לנס טכנולוגיות לחדש את המו"מ מולה, תוך שהוא קובע כי ההסתדרות נותרה ארגון העובדים היציג בחברה.

המאבק המשפטי שניהלו ההסתדרות וועד עובדי נס כנגד הנהלת החברה החל לאור ניסיונותיה החוזרים של נס להתחמק זה זמן רב מקיום מו"מ עם ההסתדרות על הסכם קיבוצי ראשון בחברה, לאחר שעובדיה התאגדו בהסתדרות בתחילת שנת 2014.

נס בחרה להתחמק מחובתה לנהל את המו"מ עם העובדים ועם ההסתדרות שכבר הוכרה בעבר כארגון העובדים היציג בחברה, ונקטה בשיטה של סחבת וגרירת המו"מ על פני זמן ממושך. לבסוף נס אף ביקשה לסגת משולחן המו"מ לגמרי תוך שימוש בטענה כי בחלוף הזמן ההסתדרות איננה עוד ארגון העובדים היציג בקרב עובדיה.

בהחלטה שהתקבלה היום (א') שם בית הדין סוף לניסיונות של הנהלת נס להתנער מהמו"מ. כב' השופט דורי ספיבק קבע באופן חד משמעי כי ההסתדרות הוכיחה שהיא עדיין ארגון העובדים היציג, ובניגוד לרצונה של נס חייב אותה לחזור באופן מיידי לשולחן הדיונים. "על המשיבה (נס) לחדש באופן מיידי את המשא ומתן הקיבוצי לכריתת הסכם קיבוצי מיוחד עם נציגות העובדים, ולקבוע לשם כך פגישות סדירות ותכופות", נכתב בפסק הדין.

בית הדין אף הגדיל לעשות ומתח ביקורת על התנהלותה של נס תוך שהוא קובע כי היא הסתירה מידע מנציגות העובדים בניסיונה לסכל את הוכחת היציגות והתנהלה בניגוד לדין כשניסתה לפגוע בהתארגנות: "המשיבה לא הכחישה [...] את משלוח המכתב שעל פניו יש בו אכן פגיעה חמורה ואסורה בזכות להתארגנות של עובדי המשיבה, וניסיון פסול לפנות אליהם באמצעות מנהלי החברה, לגרום לדה-לגיטימציה של ההתארגנות ולהשפיע עליהם שלא יצטרפו אליה".

יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק, יקי חלוצי, התייחס לפסק הדין ואמר: "שוב ושוב הנהלת נס מבינה שאין לה ברירה אלא לקיים עמנו מו"מ ולהגיע להסכם קיבוצי - ולא לחפש מן היקב ומן הגורן סיבות להתחמק, ולשמחתי בית הדין קבע זאת בצורה נחרצת. פסק הדין מעביר את המסר הנכון למעסיקים שמבקשים לעשות מניפולציה של הדין כדי לשלול מעובדיהם את זכויותיהם הבסיסיות להתאגד, וההסתדרות תמשיך להיאבק בכל הכוח גם בנס על מנת להבטיח את זכויות העובדים בהסכם קיבוצי".

נציגות העובדים יוצגה בהליך עורכי הדין אורן שרם ועדי שדה מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, וכן עורכי הדין כפיר זאב ויונתן ליטבק ממשרד עו"ד כפיר זאב.