הסכם קיבוצי היסטורי בתחום החינוך במגזר החרדי: שכרן של עשרות גננות וסייעות באלעד יעלה דרמטית

הסכם ייחודי שנחתם בין ההסתדרות להנהלת עמותת "קן ציפור" המפעילה גני ילדים באלעד, קובע בין היתר כי סייעות הגנים ייהנו מעתה מהעלאת שכר של מאות שקלים בחודש וכי תינתן עדיפות לקידום עובדות קיימות *** שינויים ארגוניים עתידיים שהעמותה תרצה לבצע יובאו לדיון עם נציגות העובדים *** יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר עם החתימה על ההסכם: "ההסתדרות תמשיך להוות בית לכל עובד ועובדת בישראל, מכל מקומות העבודה ומכל המגזרים, מתוך הבנה כי באמצעות הקפדה על זכויות עובדים וכבוד להון האנושי נוכל להביא לשינוי ולחברה טובה יותר"

ההסתדרות, הנהלת עמותת קן ציפור מהעיר אלעד ונציגות הסייעות והגננות המועסקות בעמותה חתמו על הסכם קיבוצי היסטורי ופורץ דרך במגזר החרדי. קן ציפור הינה עמותה המפעילה מספר מתחמים של גני ילדים ומעונות באלעד, המיועדים לזרם הכלל חסידי. העמותה מוגדרת במשרד החינוך כ"מוכר שאינו רשמי", והיא מעסיקה כ-50 עובדות, סייעות וגננות.

ההסכם הייחודי נחתם לאחר מו"מ ממושך ומורכב בין הצדדים, שהחל לאחר שהעובדות פנו להסתדרות במהלך שנת 2016 מתוך רצון לשפר את תנאי העסקתן ולהסדירם באופן סופי בהסכם קיבוצי.

עם חתימת ההסכם הסדירו הצדדים את היחסים הקיבוציים ביניהם, מתוך ראייה והבנה הדדית כי שיתוף פעולה בין הצדדים וטובת העובדות יביאו להמשך הצלחת העמותה ולהמשך עבודתן המסורה והנאמנה של העובדות עם הילדים המתחנכים במוסדותיה השונים של קן ציפור.

כחלק מההסכם, שתוקפו למשך שלוש שנים, נקבע כי שכר הגננות בעמותה יוצמד מעתה והלאה לתקנות השכר של עובדי ההוראה במוסדות מקבילים במשרד החינוך.

בנוסף לכך נקבע כי כל אחת מהסייעות העובדת בעמותה תהנה מעתה מעליית שכר חודשית קבועה בגובה 400 שקל, ומהגדלה של "תוספת המעונות" אשר נהוגה בכל המגזר הציבורי. בהתאם לאחוזי המשרה תוספת זו יכולה להגיע למאות שקלים בחודש.

לצד זאת, ההסכם קובע כי העובדות יהיו זכאיות פעמיים שנה לשי לחג, בגובה של 500 שקל בסך הכל, אשר ישולם כתוספת שכר.

סעיפים נוספים אשר כלולים בהסכם מבטיחים כי כל משרה חדשה או משרה שתתפנה בעמותה תפורסם קודם באופן פנימי לעובדות קיימות, וכי כל שינוי ארגוני עתידי שהעמותה תרצה לבצע, ועשוי להשפיע על העובדות, יובא לפני ביצועו לדיון עם נציגות העובדים. במקרים מחלוקות קיצוניות בין הצדדים, הדברים יובאו לבוררות כאשר את ההסתדרות ייצג רב ההסתדרות הרב בן-ציון בר-שלום.

המו"מ על ההסכם לווה על ידי אודליה מעודה רכזת חטיבת המועצות הדתיות ושירותי הדת בהסתדרות בראשות רפאל מלאכי, בני כאהן מאגף הכלכלה בראשות שי בירן ומזכירי האיגוד המקצועי רעות עידן זגורי ואיתן שמורק ממרחב פתח תקווה בראשות גיורא נחום. הליווי המשפטי על ההסכם לווה על ידי עורכי הדין אלעד מורג וגלי שטיינברג מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר בעקבות החתימה על ההסכם כי: "אני מברך את עובדות קן לציפור ואת כל העוסקים במלאכת המו"מ על ההסכמות פורצות הדרך אליהן הגיעו הצדדים. ההסתדרות תמשיך להוות בית לכל עובד ועובדת בישראל, מכל מקומות העבודה ומכל המגזרים, מתוך הבנה כי באמצעות הקפדה על זכויות עובדים וכבוד להון האנושי נוכל להביא לשינוי ולחברה טובה יותר".

יו"ר ההסתדרות במרחב פתח תקווה, גיורא נחום, ציין: "ההסכמות אליהן הגענו משפרות באופן משמעותי את תנאי השכר וההעסקה של הסייעות והגננות בגני קן לציפור, ואין ספק כי הדבר יאפשר לעובדות העמותה להמשיך לתת שירות טוב ומקצועי לציבור תושבי אלעד".

יו"ר חטיבת המועצות הדתיות ושירותי הדת בהסתדרות, רפאל מלאכי: "חטיבת המועצות הדתיות ושירותי הדת בהסתדרות שמחה שעלה בידיה לסייע לעובדות קן לציפור אשר ביקשו לשפר את תנאי השתכרותן. נמשיך לסייע ולפעול בשיתוף פעולה מלא עם ההנהלות במקומות העבודה השונים, למען יחסים פוריים וטובים בין העובדים במגזר למעסיקיהם, מתוך הבנה כי הדבר מועיל לכל הצדדים".